
Zeker op het gebied van elektrische auto's staat de ontwikkeling allesbehalve stil, dus heeft Nissan haar sympathieke elektrokar na twee jaar een beetje bij de tijd gebracht. Onderdeel van de facelift is een grotere actieradius, en dat is – vraag maar aan Jeremy – altijd welkom.
De nieuwe Leaf is niet alleen ruimer geworden en gemakkelijker te recyclen, maar is onderhuids behoorlijk ingrijpend vernieuwd. Zo is de aandrijflijn nieuw ontworpen; de oplader, omvormer en elektromotor zijn nu in één geheel ondergebracht. Het systeem voor de verwarming en ventilatie werd effectiever en zuiniger gemaakt, en de 48 lithium-ionmodules laden nu sneller op dan voorheen, mits je kiest voor de optionele lader van 6,6 kW. Volledig opladen kan daarmee in vier uur, terwijl dat eerder twee keer zo lang duurde.
Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) komt de nieuwe Leaf 199 kilometer ver op één lading, oftewel 24 kilometer verder dan zijn voorganger. Hij kan uitgerust worden met de grappige Around View Monitor, het bird's eye view parkeerhulpje dat we al kennen van onder andere de Qashqai. Er zijn voortaan drie uitrustingsniveaus te krijgen, die net als bij andere Nissans Visia, Acenta en Tekna zijn gedoopt. Oh, en de bekleding is voortaan van suikerriet, dus mocht je alsnog ergens met lege accu's stranden, dan hoef je in ieder geval niet te verhongeren.
De opgevijzelde Leaf, die voortaan niet alleen in Japan, maar ook in de VS en Groot-Brittannië gebouwd zal worden, staat op de autosalon van Genève in maart. Naar verwachting wordt hij snel daarna leverbaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

De Nissan Re-Leaf is een dapper reddingsvoertuig

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Schrikbarende Nissan Leaf-crashtest bij 75 km/u

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken
