TopGear reed zojuist de nieuwe Nissan Qashqai. In het komende nummer het complete verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Nissan Qashqai
Uitvoering: 1.5 dCi, 1.6 dCi, 1.2 DIG-T
Locatie: Madrid, Spanje
Weersomstandigheden: Soms zon, soms motregen en k-k-koud

Wat reden we?
De splinternieuwe versie van de Nissan Qashqai, die zich met enig recht de Stamvader der Crossovers noemt. De eerste Qashqai was een joekel van een hit: er werden er wereldwijd maar liefst 2 miljoen van verkocht en daar zijn ze bij Nissan nog een beetje beduusd van. Maar goed, dat legt de lat voor zijn opvolger natuurlijk meteen érg hoog.

Beviel het?
Zeker. Met name het ontwerp van de Qashai is enorm gemoderniseerd. De oude was een stuk vierkanter, deze beschikt over alle hobbels en bobbels in de carrosserie die tegenwoordig zo hip zijn. Ook het interieur is er stevig op vooruitgegaan. Mooi design, veelal mooie materialen die prima verwerkt zijn. De bediening is een eitje. De stoelen zitten uitstekend, er is ruimte (ook opbergruimte) zat en de bagageruimte is groot en flexibel in te delen. 
Voor motorische lol hoef je niet in eerste instantie bij de Qashqai te zijn (maar eerlijk is eerlijk: daarvoor heeft Nissan meer dan genoeg ander spul in de aanbieding en de Qashai dient ook een íets ander doel…). Er zijn vooralsnog twee diesels (een 1.5 van 110 en een 1.6 van 130 pk) en een 1.2-benzine van 115 pk. Ze komen mee met de rest van het verkeer en dat is het dan ook. Wat ze wel zijn: stil (de diesels pas als ze warm zijn, maar vooruit) en zuinig – de 1.5 dCi kucht elke kilometer maar 99 gram CO2 naar buiten en 'doet' daarmee 20 procent bijtelling; niet onbelangrijk in deze klasse.

Nog bijzonderheden? 
Niet echt – behalve dat de Qashqai uitstekend rijdt. Dat maakt het gemis van wat vlottere motoren eigenlijk des te schrijnender (nou ja…), omdat je voelt dat het onderstel zo ontzettend veel meer potentie heeft. Niet getreurd: er komt nog een 1.6 benzine met 150 pk. Ook opvallend is dat Nissan de cvt-automaat (alleen leverbaar op de 1.6 dCi) danig onder handen heeft genomen om hem 'meer op een normale automaat te laten lijken'. Dat is bijzonder goed gelukt: het is een van de beste die we ooit hebben gereden. Niks geen gegier en hoge toerengejengel – bijna niet van 'echt' te onderscheiden.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat moeten ze kosten?
Bestellen kon al een tijdje, de levering begint in februari. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Visia (al aardig compleet, met airco, stereo, bluetooth, cruise control et cetera), Acenta (licht- en regensensor, automatische airco, parkeersensoren, 17"-wielen), Connect Edition (allerlei elektronische veilgheidsdingetjes die je dan weer uit moet gaan zetten. zoals Lane Departure Warning. Maar ook navigatie, keyless entry en een panoramadak) en Tekna (led koplampen, leer en 19-wielen). Prijzen beginnen bij € 23.150 voor een 1.2 Visia en lopen door tot € 37.500 voor een 1.6 dCi Tekna met vierwielaandrijving. Schappelijk, dus. Oh: ga niet wachten op een opvolger van de +2-versie, want die komt er niet; Nissan verwijst je wat dat betreft vrolijk door naar de komende nieuwe X-Trail.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is weer een uitstekende auto geworden, die nieuwe Qashqai. Hij zet niet direct nieuwe maatstaven, maar kan op alle fronten moeiteloos mee met de inmiddels aardig toegenomen concurrentie. Die dan ook aanzienlijk minder blij met de Qashqai zal zijn… 

 

Reacties