
Niet elke elektrische conceptcar heeft een missie om met 1.000 pk alle banden te verwoesten. Sommige zijn wat zachtaardiger. Dit is de Nissan Re-Leaf (‘relieve’, of vertaald: verlichten), in feite een demonstratie van de reddingskunsten van een elektrische auto. Hulpdiensten in Japan gebruiken de Leaf al sinds 2011 in gebieden die zijn getroffen door natuurrampen, om daar in noodstroom te voorzien.
Deze Re-Leaf krijgt ruiger schoeisel om eventuele obstakels te omzeilen. Hij staat 70 millimeter hoger en er zijn beschermdelen aan de onderkant aangebracht. Verschillende handige stukken gereedschap moeten helpen bij de hulpverlening. Bijvoorbeeld een elektrische drilboor, beademingsapparatuur, een zoeklicht en een grote ventilator. Volgens Nissan kan een volledig opgeladen 62-kWh Leaf een gemiddeld huis een week van stroom voorzien.
Nissan brengt een scheidingswand aan tussen de spullen en de inzittenden. Aan de achterklep hangt een scherm zodat hulpverleners belangrijke informatie kunnen inzien. Voor nu gaat het nog om een studiemodel, maar de potentie van een dergelijk voertuig is duidelijk. Al is dit soort werk wellicht eerder weggelegd voor een Cybertruck of een Rivian R1T.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Schrikbarende Nissan Leaf-crashtest bij 75 km/u

Nissan Leaf e+ Tekna

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
