Je weet dat je als automerk een goede motor hebt gebouwd als de interne motorcode bekend is bij het grote publiek. We noemen een B18 van Honda, een 2JZ van Supra of een LS van General Motors. Nissan behoort ook tot dit rijtje illustere automerken met de legendarische RB26-motor uit de Nissan Skyline. De VR-motor uit de GT-R keuren wij ook goed. En met zo’n repertoire mag je dit best het einde van een tijdperk noemen: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren.

Het was al langer duidelijk dat Nissan niet meer werkte aan een nieuwe GT-R met een benzinemotor, maar toch was er altijd nog ergens een beetje hoop. Wat als het merk gefrustreerd zou raken met de teleurstellende verkopen van de elektrische Ariya en uit wrok een nietsontziende zes-in-lijn zou bouwen. Die droom kun je loslaten. Tegen het Australische Drive vertelt het merk dat er geen geld meer geïnvesteerd wordt in nieuwe verbrandingsmotoren.

De toekomst is 100% elektrisch

‘Onze toekomst is EV. We zijn niet aan het investeren in nieuwe aandrijflijnen voor interne verbrandingsmotoren, dat is zeker’, zegt Senior Vice-President en Chief Planning Officer van het merk. Dit betekent niet dat alle benzinemotoren morgen verdwijnen: voorlopig zal het merk het huidige aanbod aanhouden. Niet dat deze line-up in Nederland heel spannend is.

Als de verouderde Leaf straks verdwijnt, hebben ze alleen nog maar de Ariya als elektrische personenauto. Het merk moet dus flink gaan doorpakken willen ze een goed elektrisch aanbod neerzetten. Er komen natuurlijk wel meer EV’s aan. Nissan zegt dat ‘e-Power’ de tussenstap is tussen benzine en volledig elektrisch. Deze auto’s hebben geen stekker, maar een benzinemotor die stroom opwekt.

Je rijdt dus volledig elektrisch, maar de stroom komt van brandstof. Op papier klinkt dit als een leuke oplossing voor mensen die elektrisch willen rijden maar niet kunnen laden, maar onder de streep heb je eigenlijk gewoon een hybride. Een echte tussenstap zou zijn als Nissan een PHEV in het aanbod zou hebben, maar die hebben ze niet. Heeft Nissan de juiste strategie gekozen?

Reacties

  • Dragan Blom heeft op 5 juni 2024 geschreven:

    Als Ariya rijder en oud Mitsubishi Eclipse rijder (2.3 stroker 500+ pk). Nissan gaat 100% de goede kant op met deze beslissing.

    Reageer
  • Johnnieboy heeft op 4 juni 2024 geschreven:

    Het wachten is op een PHEV met een electrisch bereik van 100 km, een trekgewicht van 1800 kg en een koppel van 300Nm bij 90 km/u. Tot dat moment blijf ik mijn Diesel tijden( jeweetwel, ooit, tot dieselgate, de meest efficiënte en minst vervuilende motor variant genoemd)

    • Bontempi heeft op 5 juni 2024 geschreven:

      Bestaat al he… Toyota RAV4 of Lexus RX350

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 4 juni 2024 geschreven:

    In de opsomming is de VQ35DE nog vergeten. 🙁

    Reageer
  • Ronnie heeft op 4 juni 2024 geschreven:

    Lol, terwijl in Europa de green deal, klimaatzut langzaam gaat instorten en fabrikanten hier toch weer doorgaan met ICEs.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)