
De volgende generatie van de Porsche 718-sportwagen, de Boxster en Cayman dus, zal volledig elektrisch zijn. Dat heeft Porsche’s CEO Oliver Blume bevestigd. Een exact jaar wordt niet gegeven, maar hij zei: ‘Tegen het midden van het decennium willen we onze 718-sportwagen met middenmotor exclusief in een volledig elektrische vorm aanbieden.'” Dit wordt dus de derde volledig elektrische Porsche, na de Taycan en de aanstaande Macan EV.
Het lijkt een slimme beslissing; van de Taycan zijn vorig jaar meer dan 40.000 exemplaren verkocht. Blume zei dat de 718 een echte sportwagen zal zijn, ook in elektrische vorm. ‘Hij zal de typische afmetingen van een roadster hebben. Onze EV’s zullen altijd 100 procent Porsche zijn, in plaats van alleen gericht te zijn op EV-concurrenten. Toen we de Taycan maakten, was onze benchmark de 911.’
Het Mission R wees al de weg voor de nieuwe 718. Porsche doet zelden concepten die geen diepere betekenis hebben. De Mission R is een racer die niet in productie zal gaan (voorlopig), met een 900-volt batterij en twee elektromotoren. De twee elektromotoren betekenen meteen ook dat de accu’s snel kunnen bijladen tijdens het remmen. Handig tijdens het racen. De nieuwe 718 zal waarschijnlijk worden geleverd met de keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Porsche 911 wordt hybride
Blume zegt daarbij dat de nieuwe elektrische 718-reeks nog steeds in Stuttgart van de fabrieksband zal rollen, op dezelfde productielijn als de 911. De twee zullen ook onderdelen delen, waarschijnlijk ophangingsdelen. Dit betekent dus niet dat de 911 volledig elektrisch wordt. Het is waar dat er een hybride 911 aan zit te komen, maar Blume meent dat dit een van de best presterende van alle 911’s zal zijn. Het zou ook raar zijn als hij anders zou beweren.
Porsche maakt winst op elektrische auto’s
Andere bedrijven hebben moeite om geld te verdienen aan EV’s vanwege de batterijkosten, vertelt Lutz Meschke, de financiële baas van Porsche. Porsche pakt momenteel 10 procent marge op de Taycan. Binnen twee of drie jaar wil Porsche de marge verhogen naar 15 procent, waarmee de winst op EV’s gelijk zal staan aan die op benzineauto’s.
Maar zelfs na 2030 zullen er nog steeds 911’s met benzinemotoren zijn. Om dit te verwezenlijken, zet het merk in op synthetische brandstoffen (of eFuels). Volgens Porsche beschermt deze kunstmatige brandstof ‘de ziel van het merk’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?
