De volgende generatie van de Porsche 718-sportwagen, de Boxster en Cayman dus, zal volledig elektrisch zijn. Dat heeft Porsche’s CEO Oliver Blume bevestigd. Een exact jaar wordt niet gegeven, maar hij zei: ‘Tegen het midden van het decennium willen we onze 718-sportwagen met middenmotor exclusief in een volledig elektrische vorm aanbieden.'” Dit wordt dus de derde volledig elektrische Porsche, na de Taycan en de aanstaande Macan EV.

Het lijkt een slimme beslissing; van de Taycan zijn vorig jaar meer dan 40.000 exemplaren verkocht. Blume zei dat de 718 een echte sportwagen zal zijn, ook in elektrische vorm. ‘Hij zal de typische afmetingen van een roadster hebben. Onze EV’s zullen altijd 100 procent Porsche zijn, in plaats van alleen gericht te zijn op EV-concurrenten. Toen we de Taycan maakten, was onze benchmark de 911.’

Het Mission R wees al de weg voor de nieuwe 718. Porsche doet zelden concepten die geen diepere betekenis hebben. De Mission R is een racer die niet in productie zal gaan (voorlopig), met een 900-volt batterij en twee elektromotoren. De twee elektromotoren betekenen meteen ook dat de accu’s snel kunnen bijladen tijdens het remmen. Handig tijdens het racen. De nieuwe 718 zal waarschijnlijk worden geleverd met de keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving.

De Porsche 911 wordt hybride

Blume zegt daarbij dat de nieuwe elektrische 718-reeks nog steeds in Stuttgart van de fabrieksband zal rollen, op dezelfde productielijn als de 911. De twee zullen ook onderdelen delen, waarschijnlijk ophangingsdelen. Dit betekent dus niet dat de 911 volledig elektrisch wordt. Het is waar dat er een hybride 911 aan zit te komen, maar Blume meent dat dit een van de best presterende van alle 911’s zal zijn. Het zou ook raar zijn als hij anders zou beweren.

Porsche maakt winst op elektrische auto’s

Andere bedrijven hebben moeite om geld te verdienen aan EV’s vanwege de batterijkosten, vertelt Lutz Meschke, de financiële baas van Porsche. Porsche pakt momenteel 10 procent marge op de Taycan. Binnen twee of drie jaar wil Porsche de marge verhogen naar 15 procent, waarmee de winst op EV’s gelijk zal staan aan die op benzineauto’s.

Maar zelfs na 2030 zullen er nog steeds 911’s met benzinemotoren zijn. Om dit te verwezenlijken, zet het merk in op synthetische brandstoffen (of eFuels). Volgens Porsche beschermt deze kunstmatige brandstof ‘de ziel van het merk’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)