Oké, laten we voor nu heel blij zijn dat BMW het met de huidige generatie M3 aandurft om zowel een xDrive als een Touring te maken en niet te ver gaan met onze verzoekjes. Maar geef toe: een rally- of safariversie van de aankomende M3 Touring, dat heeft wel iets. En zeker met de huidige gekte rondom snelle SUV’s zou er nog best een markt voor kunnen zijn. Als voorbeeldje dit project van ene Daniel Sloan. Hij bouwde een BMW M3 Touring met xDrive-vierwielaandrijving en een verhoogd onderstel.
Daniel reed lange tijd in een BMW M3 Cabrio (E46), maar liep daarbij tegen wat beperkingen aan, bijvoorbeeld dat het ding onverharde wegen niet zo kon waarderen. Toen kocht hij een Land Rover, maar daarbij ontbrak wat rijplezier. Een logische middenweg is een Subaru Impreza WRX STi, maar het grootste probleem daarvan is dat het nu eenmaal geen BMW is. Daarom besloot hij zijn eigen Monster van Frankenstein te bouwen: een offroad-BMW M3 Touring. De offroad-BMW M3 Touring kocht hij als een 325xi Touring – inderdaad dus al met vierwielaandrijving.
De motor uit een BMW M3, uiteraard
De oude motor maakte plaats voor de 3,2-liter zes-in-lijn van de M3 uit dezelfde generatie, goed voor zo’n 333 pk. Hij moest de oliepan aanpassen om de motor aan te laten sluiten op het vierwielaandrijvingssysteem. Hij wisselde de differentiëlen voor en achter met exemplaren met kortere overbrengingen; zo hard rijd je toch niet offroad. Met een setje KW-dempers voor meer bodemvrijheid, verstevigde subframes en bredere wielkasten is de BMW M3 klaar om ruigere terreinen te tackelen.
Rube Derez heeft op 6 december 2021 geschreven:
Ik vind dat ze die BMW mochten verkopen
Poulusma heeft op 19 juli 2021 geschreven:
E46 M3 had toch 343PK? 1pk minder dan de 344PK Audi S4
Mattijn Nederend heeft op 19 juli 2021 geschreven:
De Amerikaanse spec was iets minder krachtig!