
Oké, laten we voor nu heel blij zijn dat BMW het met de huidige generatie M3 aandurft om zowel een xDrive als een Touring te maken en niet te ver gaan met onze verzoekjes. Maar geef toe: een rally- of safariversie van de aankomende M3 Touring, dat heeft wel iets. En zeker met de huidige gekte rondom snelle SUV’s zou er nog best een markt voor kunnen zijn. Als voorbeeldje dit project van ene Daniel Sloan. Hij bouwde een BMW M3 Touring met xDrive-vierwielaandrijving en een verhoogd onderstel.
Daniel reed lange tijd in een BMW M3 Cabrio (E46), maar liep daarbij tegen wat beperkingen aan, bijvoorbeeld dat het ding onverharde wegen niet zo kon waarderen. Toen kocht hij een Land Rover, maar daarbij ontbrak wat rijplezier. Een logische middenweg is een Subaru Impreza WRX STi, maar het grootste probleem daarvan is dat het nu eenmaal geen BMW is. Daarom besloot hij zijn eigen Monster van Frankenstein te bouwen: een offroad-BMW M3 Touring. De offroad-BMW M3 Touring kocht hij als een 325xi Touring – inderdaad dus al met vierwielaandrijving.
De motor uit een BMW M3, uiteraard
De oude motor maakte plaats voor de 3,2-liter zes-in-lijn van de M3 uit dezelfde generatie, goed voor zo’n 333 pk. Hij moest de oliepan aanpassen om de motor aan te laten sluiten op het vierwielaandrijvingssysteem. Hij wisselde de differentiëlen voor en achter met exemplaren met kortere overbrengingen; zo hard rijd je toch niet offroad. Met een setje KW-dempers voor meer bodemvrijheid, verstevigde subframes en bredere wielkasten is de BMW M3 klaar om ruigere terreinen te tackelen.
De offroad-BMW M3 Touring
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Koop deze heerlijke BMW E46 M3 Touring als verstandige gezinsauto

Tuner gaat de BMW M3 E46 met wat koolstofvezel ombouwen tot CSL

BMW-rijder heeft heel veel geluk op de Nürburgring

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Buitenkansje? BMW veilt een bijna nieuwe M3 CSL voor een zachte prijs

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Ik vind dat ze die BMW mochten verkopen
E46 M3 had toch 343PK? 1pk minder dan de 344PK Audi S4
De Amerikaanse spec was iets minder krachtig!