Laatst kwamen we een Rivian R1T tegen die ogenschijnlijk weinig schade leek te hebben. Toch moest de eigenaar 40.000 euro aftikken bij de monteurs. Niet veel later kwamen we een kopie van het vorige verhaal tegen. Deze keer was de Rivian-rijder 38.000 euro kwijt. Uit een onderzoek blijkt je vermoede te kloppen: EV’s zijn duurder om te repareren dan benzineauto’s. Ook een Tesla is duurder qua onderhoud.

De informatie komt van Mitchell. Dit is geen vage kennis die in een garage in Montfoort werkt, maar een Amerikaans bedrijf dat software van schadeauto’s nakijkt en vervangt waar nodig. Een van de medewerkers vertelt aan Automotive News over de gemiddelde onderhoudskosten voor Tesla’s, andere EV’s en benzineauto’s in het derde kwartaal van dit jaar.

Gemiddeld waren klanten van Tesla 5.552 dollar kwijt in het derde kwartaal. Omgerekend is dit ongeveer 5.200 euro. Benzinerijders waren gemiddeld 4.205 dollar (3.900 euro) kwijt en eigenaren van andere elektrische auto’s 4.474 dollar (4.200 euro). De medewerker van Mitchell legt ook uit hoe het komt dat een Tesla en andere EV’s voor meer kosten zorgen in onderhoud dan benzineauto’s.

Waarom het onderhoud van Tesla en andere EV’s duurder is

‘Deze [elektrische] voertuigen zijn op het toppunt van de veiligheidstechnologie. De technologie om de auto digitaal verbonden te maken, speelt een rol wanneer deze auto’s bij een botsing betrokken zijn. Je kunt een impact hebben aan de linkervoorkant die op een manier een sensor aan de rechterachterkant laat afgaan’, zegt de Mitchell-medewerker.

Daarnaast is het belangrijk om te benoemen dat de benzineauto’s uit het onderzoek gemiddeld ouder zijn dan de EV’s. Het gemiddelde bouwjaar van de elektrische in het onderzoek is 2022, terwijl de auto’s met verbrandingsmotor gemiddeld uit 2016 kwamen. Zoals je misschien wel weet, hebben nieuwere auto’s vaak nieuwere techniek. Zoals je misschien ook weet, zijn nieuwe dingen vaak duurder dan oudere dingen.

25 reacties op “‘Onderhoud van Tesla een kwart duurder dan onderhoud van benzineauto’s’”

  1. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan dat artikel van Automotive News niet lezen ivm een betaalmuur.
    Dus gaat het nou ook over onderhoud? of alleen over schadeherstel?

    • Fake News artikel. Zeer ws gesponsord door de brandstof auto industrie. Onderhoud van een EV is gemiddeld 50% lager dan die van een brandstof auto. Dit komt omdat er veel minder onderdelen in zitten die slijten. Ook geen motor olie, etc.. ook geen regulier onderhoud nodig om de x kilometer. Wij onderhouden onze Tesla’s om de 2 jaar EUR350, zeer zelden extra kosten.

  2. Echt een onzin artikel,

    Ik rij nu mn 3e Model-s, en echt heel lage onderhoudskosten, > Banden, ruitewissers + vloeistof, thats it! Banden gaan makkelijk 45 k mee. veel meer kilometers dan de Audi’s die hiervoor reed.

    • Dat is al de 3e persoon met exact dezelfde ‘feiten’ en exact dezelfde verwoording. De Tesla trollen zijn duidelijk weer bezig.

      • Trol, Tesla’s haters gebruiken dat woord, welkom in de nieuwe wereld waarin Tesla steeds groter wordt , ik rij al Tesla sinds 2013.
        Ik rij mijn derde Tesla en zeer waarschijnlijk is mijn volgende weer een Tesls.
        Mijn huidige heeft helemaal geen onderhoud nodig, een Model S, mijn vorige heeft me wel meer gekost maar dat was voor een lakbehandeling en chrome deleting, het meeste onderhoud zit in de banden, elke 40.000 een nieuwe set.
        Ik had slechte ervaring met mijn Audi (A6) want ik kreeg de kosten van de distributie ketting vervangen voor mijn kiezen (€3500).
        Een Tesla heeft weinig onderhoud nodig, en ja, als het dan nodig is, is dat duurder maar gemiddeld zijn mijn onderhoudskosten netjes.
        Ik had in mijn vorige twee half shafts nodig, iedere zijde koste me €150 als coulance.
        Heb ik ook preventief de CPU vervangen.

        Ik deel de mening dus deels, ja onderhoud is duurder maar het is er ook minder van nodig.

        • Maar wat is er dan duurder? Je hebt het over onderhoud, maar benoemt niets. De eerste generatie Model S moest olie ververst krijgen bij de elektrische motor. Later hoefde dit niet meer. Officieel is er geen voorgeschreven verplicht onderhoud anders dan banden, ruitenwissers en indien nodig remmen/schijven )schonen).

          Brandstof auto’s hebben altijd hogere kosten. Motor olie, remvloeistof, remblokken/schijven. stuk duurder.

          Belangrijkste is dat dit artikel gelukkig wel benoemt, dit onderzoek is appels met peren vergelijken. Nieuwste EVs vergelijken met ICE uit 2016…

  3. Wat een vaag stuk, deze verslaggever heeft zo te zien verschillende onderwerpen aan elkaar geknoopt. Die kop met quotes, waar komt dat vandaan? Schade aan Tesla is duur ja, maar onderhoud spotgoedkoop!

  4. een kritisch bericht over tesla en opeens komen allerlei types hetzelfde verhaal vertellen over hun positieve ervaringen. Dit valt wel heel erg op hoor! Tesla troll army in full action.

    • Wat een waardeloze tekst. Weet wel dat het door een journalist is geschreven, en dat is tegenwoordig een beroep waarvoor blijkbaar geen enkele kennis van zaken nodig is, maar om nou alles door Google te laten vertalen. Wat een prutser…

  5. Gemiddeld, gemiddeld…. weer iemand zonder verstand met statistiek bezig. Het gemiddelde van iets dat een probleem heeft mag hoog zijn, maar als nu gemiddeld genomen (over de hele populatie) de problemen minder zijn, dan gaat het overall gemiddelde omlaag. Dus ja, als er iets mee is dan kost het veel (dit verhaal), maar hoe vaak dat gemiddeld gebeurd wordt hier buiten beschouwing gelaten. Dus ook hier weer een EV bashing en bullshit story. Trouwens op de meest dure reparaties zit gewoon jaren lange garantie.

  6. Even kijken. Model 3LR, 4.5 jaar 50.000km. de grootste kostenpost: nieuwe banden. € 1000.- verder wat ruitenwisservloeistof, en nieuwe ruitenwisserbladen.

    Ik heb nog nooit zo goedkoop auto gereden. Daarbij rijd ik vrijwel volledig op eigen zonne-energie, dus die kostenpost heb ik ook niet.

    Wat gaat er mis? Onderhoud en schade zijn m.i. 2 heel verschillende dingen.

    • Volledig mee eens.
      Ik rijd exact dezelfde auto, met ook nog eens dezelfde leeftijd en kilometrage.
      En precies wat jij beschrijft zijn ook mijn kosten. Inclusief je zonnepanelen verhaal.

      Dus ook mijn conclusie komt overeen. Nog nooit zo goedkoop auto gereden qua onderhoud.

  7. Onderhoud (om de twee jaar) van een EV beperkt zich tot banden, ruitenwisserbladen, remvloeistof, ruitensproeiervloeistof, de wasstraat, vergeet ik iets?
    Remmen slijten nauwelijks, omdat overwegend op de motor geremd wordt. Geen olie, bougies, geen filters voor olie, benzine, lucht. Geen distributieriem, geen koppakking. Geen bobine of startmotor… Vergeet ik iets?

  8. Wat een Bullshit, 5 jaar een X met veel plezier gereden.
    totale kosten onderhoud, nog geen 500 euri.
    Weer zo een topic die niet klopt!!!

  9. Wat een vaag stuk.
    Lijkt weer een soort story verhaal om de EV in een verkeerd daglicht te stellen.
    Het gaat idd over schade
    Niet over normaal onderhoud

  10. Dus een Tesla is bij een ongeluk een stuk sneller total-loss dan een andere EV? Past wel bij het beeld van Musk: meer vervanging is goed voor de verkopen. Dat daarmee de aarde onnodig beroofd wordt van allerlei grondstoffen en vervuild raakt door de winning daarvan maakt hem niet uit want alleen zijn eigen portemonnee telt. Nepinformatie van allerlei extremistische groeperingen en regeringen (China! Rusland!) via X? Geen probleem. Miljarden aftroggelen van slaafse volgelingen via crypto-schemes? Geen probleem. Starlink uitzetten zodat Oekraine zich niet kan verdedigen tegen Russische drones met honderden onschuldige burgerdoden als gevolg? Geen probleem. Mensen in zijn fabrieken uitbuiten zodat hij meer dividend kan maken? Geen probleem.

    Echt een verschrikkelijk persoon die Musk.

  11. De originele kop van het gelinkte artikel geeft wel een heel ander beeld dan hier geschetst wordt:
    “Tesla crash repairs costly, but other EVs near parity with gas vehicles.”
    Het gaat dus helemaal niet over onderhoud, maar om schadeherstel.
    En dat lijkt me nogal een relevant verschil.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear