Laatst kwamen we een Rivian R1T tegen die ogenschijnlijk weinig schade leek te hebben. Toch moest de eigenaar 40.000 euro aftikken bij de monteurs. Niet veel later kwamen we een kopie van het vorige verhaal tegen. Deze keer was de Rivian-rijder 38.000 euro kwijt. Uit een onderzoek blijkt je vermoede te kloppen: EV’s zijn duurder om te repareren dan benzineauto’s. Ook een Tesla is duurder qua onderhoud.

De informatie komt van Mitchell. Dit is geen vage kennis die in een garage in Montfoort werkt, maar een Amerikaans bedrijf dat software van schadeauto’s nakijkt en vervangt waar nodig. Een van de medewerkers vertelt aan Automotive News over de gemiddelde onderhoudskosten voor Tesla’s, andere EV’s en benzineauto’s in het derde kwartaal van dit jaar.

Gemiddeld waren klanten van Tesla 5.552 dollar kwijt in het derde kwartaal. Omgerekend is dit ongeveer 5.200 euro. Benzinerijders waren gemiddeld 4.205 dollar (3.900 euro) kwijt en eigenaren van andere elektrische auto’s 4.474 dollar (4.200 euro). De medewerker van Mitchell legt ook uit hoe het komt dat een Tesla en andere EV’s voor meer kosten zorgen in onderhoud dan benzineauto’s.

Waarom het onderhoud van Tesla en andere EV’s duurder is

‘Deze [elektrische] voertuigen zijn op het toppunt van de veiligheidstechnologie. De technologie om de auto digitaal verbonden te maken, speelt een rol wanneer deze auto’s bij een botsing betrokken zijn. Je kunt een impact hebben aan de linkervoorkant die op een manier een sensor aan de rechterachterkant laat afgaan’, zegt de Mitchell-medewerker.

Daarnaast is het belangrijk om te benoemen dat de benzineauto’s uit het onderzoek gemiddeld ouder zijn dan de EV’s. Het gemiddelde bouwjaar van de elektrische in het onderzoek is 2022, terwijl de auto’s met verbrandingsmotor gemiddeld uit 2016 kwamen. Zoals je misschien wel weet, hebben nieuwere auto’s vaak nieuwere techniek. Zoals je misschien ook weet, zijn nieuwe dingen vaak duurder dan oudere dingen.

Reacties

  • Nicolaaz heeft op 26 oktober 2023 geschreven:

    Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan dat artikel van Automotive News niet lezen ivm een betaalmuur.
    Dus gaat het nou ook over onderhoud? of alleen over schadeherstel?

    Reageer
  • Eric heeft op 25 oktober 2023 geschreven:

    Echt een onzin artikel,

    Ik rij nu mn 3e Model-s, en echt heel lage onderhoudskosten, > Banden, ruitewissers + vloeistof, thats it! Banden gaan makkelijk 45 k mee. veel meer kilometers dan de Audi’s die hiervoor reed.

    • Yeah right heeft op 25 oktober 2023 geschreven:

      Dat is al de 3e persoon met exact dezelfde ‘feiten’ en exact dezelfde verwoording. De Tesla trollen zijn duidelijk weer bezig.

      • HT1958 heeft op 26 oktober 2023 geschreven:

        Trol, Tesla’s haters gebruiken dat woord, welkom in de nieuwe wereld waarin Tesla steeds groter wordt , ik rij al Tesla sinds 2013.
        Ik rij mijn derde Tesla en zeer waarschijnlijk is mijn volgende weer een Tesls.
        Mijn huidige heeft helemaal geen onderhoud nodig, een Model S, mijn vorige heeft me wel meer gekost maar dat was voor een lakbehandeling en chrome deleting, het meeste onderhoud zit in de banden, elke 40.000 een nieuwe set.
        Ik had slechte ervaring met mijn Audi (A6) want ik kreeg de kosten van de distributie ketting vervangen voor mijn kiezen (€3500).
        Een Tesla heeft weinig onderhoud nodig, en ja, als het dan nodig is, is dat duurder maar gemiddeld zijn mijn onderhoudskosten netjes.
        Ik had in mijn vorige twee half shafts nodig, iedere zijde koste me €150 als coulance.
        Heb ik ook preventief de CPU vervangen.

        Ik deel de mening dus deels, ja onderhoud is duurder maar het is er ook minder van nodig.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Hans heeft op 24 oktober 2023 geschreven:

    Wat een vaag stuk, deze verslaggever heeft zo te zien verschillende onderwerpen aan elkaar geknoopt. Die kop met quotes, waar komt dat vandaan? Schade aan Tesla is duur ja, maar onderhoud spotgoedkoop!

    Reageer
  • Ja ja heeft op 22 oktober 2023 geschreven:

    een kritisch bericht over tesla en opeens komen allerlei types hetzelfde verhaal vertellen over hun positieve ervaringen. Dit valt wel heel erg op hoor! Tesla troll army in full action.

    • Bart heeft op 22 oktober 2023 geschreven:

      Wat een waardeloze tekst. Weet wel dat het door een journalist is geschreven, en dat is tegenwoordig een beroep waarvoor blijkbaar geen enkele kennis van zaken nodig is, maar om nou alles door Google te laten vertalen. Wat een prutser…

      Reageer
    Reageer
  • Ab heeft op 22 oktober 2023 geschreven:

    Gemiddeld, gemiddeld…. weer iemand zonder verstand met statistiek bezig. Het gemiddelde van iets dat een probleem heeft mag hoog zijn, maar als nu gemiddeld genomen (over de hele populatie) de problemen minder zijn, dan gaat het overall gemiddelde omlaag. Dus ja, als er iets mee is dan kost het veel (dit verhaal), maar hoe vaak dat gemiddeld gebeurd wordt hier buiten beschouwing gelaten. Dus ook hier weer een EV bashing en bullshit story. Trouwens op de meest dure reparaties zit gewoon jaren lange garantie.

    Reageer
  • Richardrsb heeft op 22 oktober 2023 geschreven:

    Even kijken. Model 3LR, 4.5 jaar 50.000km. de grootste kostenpost: nieuwe banden. € 1000.- verder wat ruitenwisservloeistof, en nieuwe ruitenwisserbladen.

    Ik heb nog nooit zo goedkoop auto gereden. Daarbij rijd ik vrijwel volledig op eigen zonne-energie, dus die kostenpost heb ik ook niet.

    Wat gaat er mis? Onderhoud en schade zijn m.i. 2 heel verschillende dingen.

    • Lanmower heeft op 24 oktober 2023 geschreven:

      Volledig mee eens.
      Ik rijd exact dezelfde auto, met ook nog eens dezelfde leeftijd en kilometrage.
      En precies wat jij beschrijft zijn ook mijn kosten. Inclusief je zonnepanelen verhaal.

      Dus ook mijn conclusie komt overeen. Nog nooit zo goedkoop auto gereden qua onderhoud.

      Reageer
    Reageer
  • Janic heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

    Onderhoud (om de twee jaar) van een EV beperkt zich tot banden, ruitenwisserbladen, remvloeistof, ruitensproeiervloeistof, de wasstraat, vergeet ik iets?
    Remmen slijten nauwelijks, omdat overwegend op de motor geremd wordt. Geen olie, bougies, geen filters voor olie, benzine, lucht. Geen distributieriem, geen koppakking. Geen bobine of startmotor… Vergeet ik iets?

    Reageer
  • gideon kaljouw heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

    Tesla is gewoon lelijk, dus moet hij wel onderhouden worden.

    • HT1958 heeft op 26 oktober 2023 geschreven:

      Hoe komt het dan toch dat de Y een bestseller is, Jalhouw?
      Volgens mij heb je geen smaak..

      Reageer
    Reageer
  • enrico heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

    Wat een Bullshit, 5 jaar een X met veel plezier gereden.
    totale kosten onderhoud, nog geen 500 euri.
    Weer zo een topic die niet klopt!!!

    • gideon kaljouw heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

      AMEN!

      Reageer
    • @enrico heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

      Zal best kunnen. Ik kan je ook zo 10 mensen opnoemen die van ze lang zullen ze leven nooit meer een Tesla willen hebben zoveel shit ze ermee gehad hebben. Service is ruk en kwaliteit ver beneden gemiddeld. Hele slechte combinatie. Jij bent denk ik een mazzelaar geweest.

      • HT1958 heeft op 26 oktober 2023 geschreven:

        Noem ze even op Enrico, op de website van Bright wordt de Tesla M3 en Y de beste all rounder genoemd;
        https://www.bright.nl/nieuws/1147935/beste-elektrische-auto-tesla-model-y-bmw-open-peugeot.html#

        • Aha heeft op 27 oktober 2023 geschreven:

          HT1958 is de nieuwe naam van Maarten? Zelfde ‘inhoud’, zelfde schrijfstijl inclusief interpunctiefouten, zelfde gejank over ‘haters’, zelfde hoeveelheid spamberichten en zelfde obsessie om anderen te overtuigen van zijn Tesla-religie.

          Volgende keer beter je best doen, Maarten #2.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 20 oktober 2023 geschreven:

    Wat een vaag stuk.
    Lijkt weer een soort story verhaal om de EV in een verkeerd daglicht te stellen.
    Het gaat idd over schade
    Niet over normaal onderhoud

    • Enrico heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

      Precies!!!

      Reageer
    Reageer
  • James heeft op 20 oktober 2023 geschreven:

    Dus een Tesla is bij een ongeluk een stuk sneller total-loss dan een andere EV? Past wel bij het beeld van Musk: meer vervanging is goed voor de verkopen. Dat daarmee de aarde onnodig beroofd wordt van allerlei grondstoffen en vervuild raakt door de winning daarvan maakt hem niet uit want alleen zijn eigen portemonnee telt. Nepinformatie van allerlei extremistische groeperingen en regeringen (China! Rusland!) via X? Geen probleem. Miljarden aftroggelen van slaafse volgelingen via crypto-schemes? Geen probleem. Starlink uitzetten zodat Oekraine zich niet kan verdedigen tegen Russische drones met honderden onschuldige burgerdoden als gevolg? Geen probleem. Mensen in zijn fabrieken uitbuiten zodat hij meer dividend kan maken? Geen probleem.

    Echt een verschrikkelijk persoon die Musk.

    • @james heeft op 21 oktober 2023 geschreven:

      Je reactie is een beetje off topic maar je hebt wel gelijk!

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 20 oktober 2023 geschreven:

    De originele kop van het gelinkte artikel geeft wel een heel ander beeld dan hier geschetst wordt:
    “Tesla crash repairs costly, but other EVs near parity with gas vehicles.”
    Het gaat dus helemaal niet over onderhoud, maar om schadeherstel.
    En dat lijkt me nogal een relevant verschil.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear