We kunnen het (in de ogen van onze lezers) eigenlijk nooit goed doen. Vertellen we over benzine- of dieselauto’s, dan zijn we dinosauriërs die spoedig door de tijd ingehaald worden. Hebben we het over elektrische auto’s, dan zijn we omgekocht door de nieuwe eigenaar van Twitter. En als we beginnen over waterstof, dan zijn we fantasten die met onze kop in de wolken leven.

De waarheid? We kiezen geen kant, we vinden het allemaal rete-interessant. We zijn dol op verbrandingsmotoren, zouden prima voor het filerijden een EV willen en ook heel graag een V8 op waterstof willen hebben. Behalve qua techniek is waterstof heel interessant omdat niemand nog precies kan weten welke rol het gaat spelen. Iedereen heeft een andere mening.

Geen waterstof voor vrachtwagens

De gangbare tendens is dat veel auto’s volledig elektrisch zullen zijn en dat waterstof een grote rol gaat spelen voor vrachtwagens. Daar is EU-instantie Transport & Environment het niet mee eens. Aan de hand van een onderzoek van het Nederlandse TNO concludeert T&E dat de toekomst voor vrachtwagens helemaal elektrisch is, ook voor lange afstanden.

T&E denkt dat in 2035 in 99,8 procent van de gevallen de elektrische vrachtwagen goedkoper zal zijn dan de dieselvrachtwagen. In slechts 0,02 procent van de gevallen zal in 2040 een vrachtwagen op waterstof voordeliger zijn. Het lijkt er dus op – zoals het er nu voor staat – dat elektrische vrachtwagens de toekomst hebben.

TNO denkt dat 0,1 procent van alle vrachtwagens voor lange afstanden op waterstof zal rijden. Dat is 0,02 procent van de totale vrachtwagenverkopen. Dit zal zijn in landen waar de vrachtwagens ‘extreem lange afstanden’ moeten afleggen en waar de waterstof goedkoop is. In Nederland zal dat dus niet zo heel snel het geval zijn.

Zelfs nu al zijn elektrische vrachtwagens goedkoper

In 28 procent van de scenario’s is een elektrische vrachtwagen nu al goedkoper dan een dieselvrachtwagen. Zelfs als de vrachtwagens een extra stop moeten maken om de accu’s te laden, zouden ze goedkoper zijn voor het bedrijf. Bovendien moeten vrachtwagenchauffeurs zich houden aan wettelijke rusttijden, dus op die momenten kunnen ze laden.

Als de vrachtwagenchauffeur laadt tijdens de verplichte rusttijden, kan een elektrische vrachtwagen hetzelfde aantal kilometers op een dag rijden als een dieselvrachtwagen. Volgens het onderzoek rijden de meeste vrachtwagens in Europa per dag minder dan 800 kilometer.

Volgens het onderzoek zijn de batterijvrachtwagens niet zo gek veel zwaarder dan dieselvrachtwagens omdat ze geen zware dieselmotor hebben. Bovendien zouden elektrische vrachtwagens in de EU 2.000 kilo zwaarder mogen zijn, dus zelfs met het extra gewicht van de batterij mogen ze evenveel goederen vervoeren.

Maar zijn er dan genoeg laadpunten?

Er moet wel een serieuze slag worden gemaakt op het vlak van laadmogelijkheden langs de snelweg. Nu puilen de parkeerplaatsen langs de snelwegen in Nederland soms al uit van de vrachtwagens – en die staan dan alleen nog maar stil. Als al deze vrachtwagens ook tegelijk moeten laden, dan is daar serieuze infrastructuur voor nodig. We gaan het vanzelf zien.

11 reacties op “Onderzoek: ‘In de toekomst rijden vrachtwagens niet op waterstof, maar zijn ze volledig elektrisch’”

  1. Een hele samenleving totaal afhankelijk maken van één energiesysteem is misdadig. Dat elektrische systeem is ook nog eens zeer kwetsbaar. Uit oogpunt van energie logistiek en spreiding van risico ontkomen we niet aan een waterstof distributie systeem. Grofweg hebben we nu drie parallelle systemen. Energie transport via elektriciteit, via gasleidingen en via tankschepen en vrachtwagens. Ook al zou dat minder energie efficiënt zal dat zo moeten blijven. Niet meer met fossiel maar met waterstof. Dit thema moet zeker niet op louter boekhoudkundige argumenten van rendement bepaald worden.

    • Maak je geen zorgen, Nederland verbruikt nu al 10 miljard m³ waterstof elk jaar (gemaakt uit aardgas), voor de chemische en kunstmestindustrie. Daar willen we ook nog toepassingen die hoge temperatuur nodig hebben (hoogovens bijvoorbeeld) aan toevoegen.
      Willen we dat groen, moeten we nog waanzinnig veel windmolens en zonnepanelen bijplaatsen, dat is al nagenoeg onhaalbaar.
      Nog eens extra vraag naar waterstof voor transport, ik zie niet hoe dat mogelijk is.

  2. Hyundai gaat stoppen met waterstof vrachtwagens in Zwitserland. En zo zal langzamerhand iedereen doorkrijgen dat waterstof bijna nergens een oplossing voor is. Behalve Shell natuurlijk en hun lobbyisten zoals opwegmetwaterstof punt nl.

  3. Er komen steeds meer Vrachtwagen-merken die waterstof-vrachtwagens als nieuwe energie-bronnen gebruik maken van waterstof.Via youtube.nl (tik in) Wasserstoftnakstelle Schweiz-Ein Facit(tik in) Wasserstoff-der Zukunftsantrieb für der Swerverkehr?(tik in) Saubere Brummis-Dank wasserstoff| W wie Wissen.In 2030 moeten er in de EU gebonden landen 100.000 waterstof-vrachtauto’s rijden,en 10.000 waterstof-vul-stations in Europa aanwezig zijn.Voor het verminderen van de CO2 uitstoot.Daarnaast kan er een plaatselijke of een totale BLACKOUT ontstaan,omdat er een tekort zal ontstaan,in het leveren van de Energie.(tik in) Mit der Energiewende in der Blackout(tik in) Plötzlich Dunkel:als de zuivere sinus van 50 Hz wisselspanning zal gaan verlopen.

  4. Blijkbaar is TNO een corrupte bende bij elkaar!!
    Start het hele plaatje vanaf nulpunt van berekenen!En waar komt al het stroom vandaan?En Lithium /Cobalt en het mijnen!
    Door wie word TNO gefinancierd?

  5. Het is het verplaatsen van vervuiling. Window cleaning. Vervuiling bij de mijnen, kinderarbeid in de mijnen, chemicalien voor accus, zware vervuiling in restproduct bij recycling accus.
    Bedrijven die veel geld verdienen aan het electrisch, lobbieen er lustig op los

  6. Droom lekker verder met vrachtwagens volledig electrisch voor internationaal transport….een enkel voorbeeld los van de techniek..nu moeten we al de (ik noem het maar) fossiele energie importeren buiten Europa…..gaan we dan electronen importeren is het met waterstof toch iets makkelijker……en wanneer gaan we die electrische vrachtwagens laden….nachts als de zon en de wind niet waait……dus zou zeggen voor de genige die er toch in geloven….. koop een CD van Marco Bosato…dromen zijn bedrog

  7. Rijden op waterstof kent veel nadelen t.o.v. rijden op elektriciteit. Zo is o.a. de H2-tank infrastructuur extreem veel duurder dan laadpalen, maar echt doorslaggevend is dat er 3x meer energie nodig is voor rijden op waterstof (pure natuurkunde) waardoor het altijd 3x duurder blijft dan batterij-elektrisch rijden. Het zal dus nooit wat worden.
    Dat we het er steeds maar over blijven hebben komt o.a. door de lobby van de oliemaatschappijen. Aangezien er tot ver in de toekomst een gebrek aan groene waterstof zal zijn (want wel nuttig inzetbaar voor zware industrie) kunnen zij in de toekomst het gat vullen met grijze waterstof (gemaakt van hun aardgas, met een grotere co2 uitstoot dan als het aardgas direct gebruikt zou worden!).
    Prof. David Cebon legt alles heel duidelijk uit in deze podcast:
    https://youtu.be/JlOCS95Jvjc

  8. Cv charging Europe is al bezig met de infrastructuur voor het opladen van elektrische vrachtwagens. Ze zijn al begonnen met het oplossen van het laadprobleem.

  9. Daarnaast, moet er een lading aan extra lithium-batterijen en heel laad-gewicht meegenomen worden, en daarnaast binnen 15 minuten waterstof getankt. En daarnaast komen er steeds meer waterstof, vulstation in heel Europa. Via:youtube.nl Waterstof Rijnstate Elst, gaat als eerste gebruik maken van waterstof, en ook daar kunnen/waterstof-auto’s-vrachtauto’s tanken.

  10. Alles gaat gebruik maken van waterstof. Vooral vrachtauto’s in Zwitserland zet zich vooral voor meer waterstof-aandrijf-systemen. Vooral Hyundai is daar in opmars. Ziet via OPWEGMETWATERSTOF.NL. en via: ovmagazine.nl recente reaktie’s Waterstof:Massa is Kassa, de vele inhoudelijke info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *