Los van Elon Musks recente capriolen moet je toegeven dat hij ooit wel interessante ideeën had. Wil je mensen aan de EV krijgen? Maak die dingen S3XY en kijk wat er gebeurt. De tactiek bleek effectief en zorgde mede, naast alle belastingvoordelen natuurlijk, voor snelle en enthousiaste omarming van het merk Tesla in Nederland. Maar hoe vooruitstrevend die eerste paar lichtingen EV’s destijds ook leken, het zou zomaar kunnen dat diezelfde auto’s ons binnenkort op het vlak van ongelukken een paar decennia terug in de tijd werpen.
Onderdeel van Tesla’s insteek was dat hun auto’s ‘aansprekende’ prestaties moesten bieden. Zo heeft een Model S 85D uit 2015 – lang niet de extreemste versie – 422 pk, goed voor 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. Zo’n auto kostte nieuw circa 100.000 euro. Nam je in 2019 een van de eerste Model 3’s in de Performance-uitvoering in ontvangst, dan kreeg je meer dan 500 pk en een sprinttijd van 3,4 seconden voor nog geen 65 mille. Nooit eerder waren zulke prestaties zo toegankelijk. Nog maar een paar jaar eerder vonden we 300 pk in een Golf al absurd.
Vermogen wordt plots betaalbaar
We kunnen in het algemeen wel stellen dat de eerste bestuurders van deze Tesla’s volwassen leaserijders waren met al enige rijervaring achter de kiezen. Toch zag je toen al regelmatig schades ontstaan doordat mensen de plotselinge en hevige acceleratie niet gewend waren. Of doordat ze innig kennismaakten met het begrip ‘remweg’ nadat ze plots een stuk harder dan gebruikelijk op een bocht af kwamen.
De twee hierboven genoemde Tesla’s kosten inmiddels als occasion zo’n 20.000 euro. En er is veel keus, zeker van de Model 3 – wat de prijzen snel verder omlaag drijft. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat we over een paar jaar een auto met 500 pk kunnen kopen voor minder dan 10 mille. Misschien wel, licht afgebeuld en uitgekauwd, voor 6 of 7 mille. En je weet voor wie die auto’s dan in beeld komen. Want jij en ik hadden het ook gedaan als wij nu zeventien waren.
Ongelukken met EV’s
Normaal gezien kopen beginnende bestuurders met enige auto-affiniteit een Civic met drie ton op de teller of een zesdehands BMW met net niet de leuke motor. Daar gaan ze dan een beetje mee lopen klooien op een leeg parkeerterrein of een achterafweggetje, net zolang tot er iets naar verbrand plastic begint te stinken of ze een velg stukrijden op een stoeprand. Of ze jagen ’m op in de bebouwde kom, krijgen een dikke boete en denken in het vervolg hopelijk drie keer na. Zo werkt het, zo leer je.
Maar binnen een paar jaar gaat het anders lopen. Want dan heeft Djayden ineens een oude Tesla onder z’n kont; die niet van z’n ouders is en niet met een pincode wordt ingeperkt. Dan zoekt ie op internet naar hoe ie het ESP kan hacken en gaat ie, de koning te rijk, met z’n vriendjes om 23:00 uur op pad. Met een beetje geluk om het ding bij de eerste donutpoging in de heg van de Mac te hangen. Met een beetje pech om sprintjes te trekken op een drukke plek. En met heel veel pech om eens te kijken hoe hard ie kan op een weg met een hobbel of een knik erin.
Fatbike-achtige taferelen
Ik snap het wel. Ik heb ook domme dingen gedaan en ben getuige geweest van nog dommere dingen. Het verschil was dat we die dingen deden in barrels met 90 pk en voorwielaandrijving. Dan zit de schrik er even goed in, is de schade afwezig of gering en ga je wijzer weer verder. Maar met dit soort prestaties is het maar de vraag of je die kans nog krijgt.
Dus wat nu? Nou, voorlopig niks. Tot er over een paar jaar een aantal keer ellendige ongelukken met snelle EV’s gebeuren. Dan krijgen we fatbike-achtige taferelen en komt er een maatschappelijke afkeer tegen ‘die levensgevaarlijke strijkijzers’. Boosheid, bezorgdheid, onrust, kamervragen. Vervolgens wellicht een op vermogen beperkt rijbewijs voor nieuwe bestuurders, zoals bij motorfietsen. Maar misschien kunnen we Elon beter nu alvast even X’en en vragen om een update waarbij de krengen zichzelf waterdicht begrenzen als ze een rookie detecteren. Kan ie opnieuw de redder van de wereld zijn.
Björn heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Mijn eerste auto was een 13 jaar oude Renault R5 1.1 TL Super 5 met 47pk en 79NM. Van 0 naar 100 deed die 16 seconden over. Ik kon toen ook een GT Turbo via een collega kopen, maar thuis zeiden ze ‘nee’. Als toen in die tijd ma en pa, en zeker pa, ‘nee’ zei dan was het ook een nee en anders maakte je wat mee. Opgefokte Honda Camino’s was thuis dan weer niet zo een probleem.
David heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ik begon met een polo 1300 diesel van 1989 met 45pk. Verre van topprestaties maar wel zeer zuinig en weinig wegenbelasting in belgie.
(Toen werd nog niet belast op co2 en euronorm en andere klimaatzever)
Twan heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Voor een beginnend bestuurder is de verzekeringspremie nu al nauwelijks te betalen in het geval van een afgetrapte Twingo. Als ze al een verzekering kunnen krijgen voor een auto met zo’n vermogen zal het bedrag absurd hoog zijn. Ik denk dat het wel los loopt met dit specifieke probleem.
Girdi heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Overigens, erg leuk geschreven!
dank Ruben voor het artikel!
Girdi heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
ah, goed punt!
Hardehaan heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ja, dit verwacht ik inderdaad ook ja. Prachtige wagens, veel te snel voor onnozele bestuurders, de motor degeneeert niet, het onderstel wel. En inderdaad zijn we afhankelijk van de verzekeraars? Oeff, hoopgevend …
Ligt eraan heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Zolang we in Europa beta testen met FSD op de openbare weg verbieden, dan zal het wel meevallen. Gelukkig wonen we hier in de EU wel in een ontwikkeld gebied waarin een miljardair geen goedkeur voor een onverantwoorde werkwijze kan kopen door een veroordeelde crimineel honderden miljoenen te schenken om hem president te maken.
Jos Fonteijn heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Mooi artikel dit. Ik ben van 1987 en heb heel vaak exact hetzelfde gedacht.
Hopelijk krijgen we geen gelijk!
Martin heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Ik gok dat de verzekeringspremie voor jonge bestuurders met EV’s razendsnel omhoog gaat. Waarschijnlijk wel pas nadat er ‘voldoende’ ongelukken zijn geweest.
Maarten heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
De politiek stelt ook grenzen aan rijbewijzen qua gewicht en lengte van het voertuig, dat zouden ze gemakkelijk ook kunnen doen met vermogen.
Geen 300+ pk de eerste 5 jaren ofzo.
René heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Ik vind 300 al veel teveel, zeker als het enkel op de achterwielen is. Met 150pk kunnen ze prima uit de voeten. Ik begin ooit ook met een whopping 88pk en voelde me de koning te rijk 😛