Morgan is al ruim honderd jaar traditioneel en eigenwijs. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze na al die tijd nog steeds auto’s maken en ze hebben nog grote plannen voor de toekomst.
Hoe houdt Morgan Motor Company het al zo lang vol?
Soichiro Honda, baas van het gelijknamige bedrijf, werd ooit gevraagd naar fusies in de auto-industrie, die hij verafschuwde. Hij zei toen dat Honda uiteindelijk een van de weinige zelfstandige firma’s zou zijn – net als Morgan. Het kleine, volatiele Morgan (opgericht in 1909) hield vast aan hun visie tot 1936, toen ze toch maar een vierde wiel toevoegden.
Het bedrijf ging veel te lang door met primitieve ophangingen en houten frames. Toch verkochten de auto’s – die naar elke normale standaard vreselijk waren – zo goed dat er soms een wachtlijst van tien jaar voor bestond. Vergelijk het met Grolsch: In de loop der tijd had de kroonkurkfles de biermarkt grotendeels veroverd. Grolsch-directeur De Groen hield echter vast aan de beugelfles. Zijn motto: ‘Ik bepaal zelf wel waar ik m’n bier in doe’. En nu staat het merk bekend om de beugelfles.
Nu maken ze weer auto’s met drie wielen en kijken ze naar elektrische aandrijving. En dat doen ze nog steeds vanuit dezelfde bouwvallige hutten in de heuvels van het Engelse Worcestershire. En het einde is nog niet in zicht.
Reacties