Timing. Het draait allemaal om timing met de transitie naar elektrisch rijden. De EV-markt zit nu in een dipje, maar er zit heus nog wel een kantelpunt aan te komen. Alleen is nu niet duidelijk wanneer dat kantelpunt is. Daarom stellen veel automerken hun plannen bij en gaat er weer meer geld naar hybrides. Het recentste merk dat de strategie aanpast, is Toyota. Het grootste automerk ter wereld stelt de bouw van een EV-fabriek uit, omdat de vraag tegenvalt.

Daarmee volgt Toyota andere merken die de afgelopen weken hebben aangekondigd toch maar eventjes op de rem te trappen als het gaat om de lancering van nieuwe elektrische auto’s. Veel merken hadden een plan klaarliggen om voor 2030 alleen EV’s te gaan verkopen. Die komen er nu achter dat ze dat niet gaan halen. Toen Volvo aankondigde de volledige overstap naar elektrische auto’s uit te stellen, was dat oprecht nieuws. Maar bij Toyota is het eigenlijk best logisch.

Hoe lang Toyota wacht met overstap naar elektrische auto’s

Het plan was om aan het einde van 2025 of aan het begin van 2026 te starten met de productie met elektrische auto’s in de VS. Tegen de BBC vertelt het merk dat ze deze plannen nu hebben uitgesteld. Een nieuwe startdatum kunnen ze nog niet geven, al verwachten ze wel dat het ergens in 2026 zal zijn. Dat Toyota vertelt te wachten, is eigenlijk best grappig, want het merk lijkt al jaren eventjes te wachten. Toyota verkoopt namelijk nauwelijks elektrische auto’s.

Elektrische Toyota bZ4x

Toyota heeft momenteel alleen de bZ4x. Dat zou in 2012 een geweldige EV zijn geweest, maar kwam in 2022 op de markt. Een woordvoerder laat weten dat Toyota alsnog van plan is om tegen 2026 zo’n anderhalf miljoen elektrische auto’s te produceren. Daarvoor moeten er een hoop elektrische modellen geïntroduceerd worden: vijf tot zeven staan op de planning. Ze moeten dus nog wel even serieus aan de bak bij Toyota.

Toyota heeft nooit zin gehad in EV’s

Toyota was ooit pionier op het gebied van hybrides, maar miste de EV-boot behoorlijk. Voor een groot merk als Toyota was het opmerkelijk dat ze zo weinig met EV’s doen, maar nu blijkt de afwachtende houding ineens zo gek niet. Het lijkt erop dat mensen voorlopig meer zitten te wachten op hybrides. Wel biedt Toyota nu plug-in hybrides aan, ook daar hadden ze eerst weinig trek in. De vraag is nu alleen: als de EV-markt weer aantrekt, heeft het merk dan niet een enorme achterstand?

Lees ook: Deze elektrische Toyota’s ga je de komende jaren zien.

Het grote probleem met de bZ4X is dat de auto heel erg goed is, alleen is het elektrische aspect beduidend minder. Maar over twee jaar doet Toyota dus ook mee met miljoenen elektrische auto’s waar de markt nu nog niet klaar voor is. Waarom de markt over anderhalf jaar wel ineens enorm veel elektrische auto gaat kopen, wordt helaas niet duidelijk gemaakt. Toch volgen we deze ontwikkeling met interesse, want wie weet heeft Toyota met hun visie tóch de juiste strategie met deze EV-transitie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)