
Het is nog best lastig om een goede strategie te bedenken voor de komende 10 tot 15 jaar. Kijk, uiteindelijk is het eenvoudig: alle auto’s moeten uitstootvrij zijn in 2035, maar dat is pas over tien jaar. En ondanks dat veel automerken klaar zijn om de stap te maken naar volledig elektrisch, lijken de klanten dat niet te zijn. Maserati heeft het daar een beetje moeilijk mee op het moment. Gelukkig hebben ze een oplossing die ervoor zorgt dat twee van hun bestsellers weer terugkomen.
Als je nu kijkt naar het modelgamma van Maserati, is het een beetje gatenkaas. Er is een medium crossover in de vorm van de Grecale. Dan zijn er twee sportieve auto’s in de vorm van de GranTurismo en de MCPura. En dan is er alleen keuze uit geheel elektrisch (waar sommige mensen nog een beetje huiverig voor zijn) of volledig verbrandingsmotor. Dat laatste is in Nederland door de uitstoot bijna niet te betalen.
Maserati gaat meer samenwerken met Alfa Romeo
De oplossing voor Maserati is dat ze meer gaan samenwerken met Alfa Romeo. Dat bevestigt Maserati-CEO Santo Ficili aan Autocar. Dat hoeft hij niet te overleggen met de CEO van Alfa Romeo, want Ficili zwaait daar ook met de scepter. Bij Alfa Romeo zijn ze nu bezig met een opvolger voor de Giulia en Stelvio. Die komen te staan op het STLA-Large-platform. Het is een technisch verhaal, maar het betekent dat Maserati een auto kan ontwikkelen zonder deze vanaf het ventieldopje opnieuw te hoeven bedenken.

En dat voordeel geldt voor Maserati ook. Het zou gaan om een grote sedan en een grote crossover. Dat betekent dus een nieuwe Quattroporte en Levante. Die eerste vinden wij heel erg leuk; het is namelijk een typisch Maserati-model geweest voor lange tijd. Die Levante was behoorlijk succesvol, en een grote SUV brengt veel geld in het laatje. De Levante is inmiddels uit productie en er is nu een iets kleinere Grecale, maar een groter model is zeker in de VS en het Midden-Oosten van belang.
Nieuwe Maserati modellen zijn plug-in hybrides
Er is nog een voordeel: Maserati kan daarmee plug-in hybrides aanbieden. Het STLA-Large-platform is geschikt voor benzine, hybride en elektrisch. Plug-in hybride is niet een gloednieuw aandrijftype, maar voor veel mensen die nog niet klaar zijn voor elektrisch is het een goede tussenstap. Daarnaast is het in diverse landen – waaronder het onze – een stuk betaalbaarder dan enkel en alleen een benzinemotor. Op deze wijze kunnen ze het aanbod aanpassen aan de vraag. Iets dat tot nu toe niet helemaal lukt.
Lees ook: Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken
Nu is het enigszins wel jammer dat Maserati auto’s gaat maken die in technisch opzicht niet helemaal Maserati zijn. Het hoeft echter geen belemmering te zijn: een Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne zijn immers onderhuids een vrij modale Audi. Die drie auto’s zijn enorm populair; de kopers interesseert dat niet, kennelijk.
Lees ook: Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

De meest mensen willen ook niet “pluggen”. Met hybride kan ik nog wel leven, maar dan stekkerloos.
De meeste mensen willen ook niet “tanken”. Met een EV kan ik nog wel leven, maar dan brandstofloos.
kun je net zo goed gaan fietsen!