De Suzuki Jimny is een geweldig leuke auto, met name die laatste generatie is typisch zo’n auto die mensen die niets met auto’s hebben, toch leuk vinden. Het enige nadeel is de prijs, want ze zijn relatief gezien heel erg duur. Dat komt mede door de belastingen. Dan heb je dus een Suzuki met een kleine motor die belast wordt als een Amerikaan. Gelukkig heeft de firma Alpine Style de oplossing voor je, want die laten de Jimny eruitzien als een vervuilende auto.

Zoals je weet: in Nederland worden auto’s belast op CO₂-uitstoot. Dit betekent dat auto’s die theoretisch heel zuinig zijn, weinig worden belast en vice versa. Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel raar doen uitpakken. Zo betaal je over een Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT-pakket 4.500 euro aan BPM, terwijl je over een Suzuki Jimny ongeveer 30.000 euro aan BPM betaalt. Nieuwe exemplaren kun je kopen voor 27.500 euro, dus dat loopt hard op.

Jaren ’60 look op een nieuwe auto

Als je dan toch veel geld gaat uitgeven aan zo’n auto, doe het dan goed. Bij Alpine Style zijn ze namelijk even aan de slag gegaan met de Jimny. Het idee was om de Jimny te laten lijken op de Amerikaanse terreinwagens uit de jaren ’60 – denk aan de Chevrolet Blazer en Ford Bronco. Met name het front, dat rijkelijk is voorzien van chroom, is erg geslaagd.

Suzuki Jimny van Alpine Style zwart (2025) zijkant achter

Je krijgt een verchroomde voorbumper, grille en achterbumper. De lampen zien er ouderwets uit, maar zijn heuse leds. De wielen zijn uiteraard ook aangepast en ogen retro, wederom dankzij het kwistige gebruik van chroom. De witte letters op de banden zien er erg Amerikaans uit, alhoewel Toyo natuurlijk gewoon Japans is.

Lees ook: Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

De Suzuki Jimny is een geweldige auto als basis voor dit soort projecten. Ten eerste is er de hoekige vormgeving, wat mooi aansluit bij de styling van oudere auto’s. Ten tweede staat de Jimny op een ladderchassis en zit het koetswerk erop. Daardoor is het vrij eenvoudig om de panelen aan te passen. In tegenstelling tot gewone auto’s maakt het koetswerk geen onderdeel uit van het chassis.

Geef een reactie

(verplicht)