
Zoals dat gaat wanneer er een nieuwe technologie in het spel is, duurt het nog heel lang voor we de Chevrolet Volt/Opel Ampera eindelijk bij de dealer kunnen bestellen. We hebben het over eind 2011. Toch heeft Opel nu een foto van het eerste productie-prototype van de Ampera vrijgegeven, die zo te zien nauwelijks afwijkt van de conceptcar. Waarvoor hulde. Het plan is dat Opels elektrische-autobaas Gherardo Corsini zo’n 600 km van hun fabriek in Rüsselsheim naar de autoshow van Genève gaat rijden.
De Ampera komt 60 km ver op zijn lithium-ionaccu’s, waarna de kleine benzinemotor aanspringt om de boel bij te laden. Dat is meteen zijn enige functie; de aandrijving van de wielen gebeurt alleen via de elektromotor. De totale actieradius van de Ampera is 500 km.
Opdat we allemaal kunnen zien hoe goed de reis wel niet gaat en hoe praktisch de Ampera in het dagelijks leven is, houdt Opel tijdens de rit een blog bij. Ook via Twitter kun je de boel volgen. Op 28 februari is het zo ver, dus blijf nog even gespannen voor je laptop zitten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Autotest: Opel Ampera (productieklaar)

Schone auto’s toch nog belastingvrij

Autotest: Opel Ampera

Uitgelicht: Opel Ampera

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
