Vorige week kopten we, op basis van een artikel van RTL Nieuws, dat de belastingvrijstelling voor schone auto’s wel eens zou kunnen verdwijnen. Dat zou niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar het zal er wel aan te komen, dachten we.

Gisteren presenteerde staatssecretaris Weekers zijn plan aan de ministerraad, en nu blijkt dat het allemaal niet zo’n vaart loopt. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, die tot 2013 gegarandeerd werd, blijft zelfs tot 2014 bestaan. Wel worden de CO2-grenzen stukje bij beetje naar beneden bijgesteld, zodat mogelijk niet alle auto’s die momenteel 14 of 20 procent bijtelling scoren en vrijgesteld zijn van bpm, dat ook zullen blijven. Per 1 juli 2012 gaan alvast nieuwe eisen gelden.

Wat wel klopte aan de geruchten, was dat auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten sowieso veel belastingvoordeel zullen blijven genieten. Ze zijn in ieder geval tot 2015 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bpm, en bovendien hoeft er vanaf 1 januari 2012 ook geen cent bijtelling meer voor afgedragen te worden. Dat geldt nu al voor elektrische auto’s als de Nissan Leaf, maar vanaf 1 januari dus ook voor de extreem veel bruikbaardere Opel Ampera (elektrisch plus benzine-range extender, 40 g/km) die binnenkort geïntroduceerd wordt.

Opel mag dus alvast kampeerveldjes voor haar dealers gaan aanleggen, want dit wordt onder ons zuunige Hollandertjes een ware stormloop. Ondertussen blijven wij van TopGear ons vrolijk blauw betalen voor onze vieze, maar veel leukere auto’s, zodat de overheid toch nog een páár centjes binnenkrijgt om verkeersborden te maken en gaten in de weg te repareren. Graag gedaan, Nederland.

Reacties

Meer van TopGear