TopGear reed onlangs de gloednieuwe Opel Astra. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Opel Astra
Uitvoering: 1.4 Turbo 150 pk
Locatie: Bratislava, Slowakije
Weersomstandigheden: droog nazomerweer

Wat reden we?
De belangrijkste nieuwe Opel in jaren: de vijfde generatie Astra.

Beviel het?
Heel goed zelfs. Waar Opel met de vorige Astra bij diens introductie eigenlijk al een beetje achter de feiten aan liep, lijken ze met deze on point te zitten. De auto werd een stuk lichter, de motoren moderner, het ontwerp spreekt (ons in ieder geval) erg aan en qua technologie strijdt Opel nu mee aan het voorfront van het segment. We noemen 4G LTE Wi-Fi, intelligente matrix-led-koplampen en een OnStar-assistent achter een knopje – al had GM dat laatste al in 1997 in de VS, dus zouden we het misschien eerder retro moeten noemen. Is ook hip.

Nog bijzonderheden?
Zoals gezegd werd de Astra lichter, en niet een beetje. In sommige uitvoeringen scheelt het 200 kilo en dat merk je aan het weggedrag: de reactie op je stuurbewegingen is veel directer en minder wollig dan in vorige Opels, waardoor de Astra een kwieke indruk maakt. Geheel volgens GM-gebruik helpt de nieuwe benzine-turbomotor hier niet echt bij: de 1.4 presteert nogal lineair in plaats van je het schopje in je rug te geven dat je op voorhand bij z'n 150 pk verwacht. Desalniettemin is het een prettige, stille motor en hangt er een heerlijk schakelende zesbak aan. Het interieur ziet er strak uit en beschikt optioneel over een groot 8-inch aanraakscherm (met Apple CarPlay en binnenkort ook Android Auto) en lekkere massagestoelen. Het onderstel is behoorlijk aan de stevige kant; dat kun je prettig vinden, van ons mocht het in deze standaardversie ook wel een tandje minder.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Opel zet meteen hoog in met vijf benzineversies, vier diesels en een Sports Tourer die in april 2016 gaat komen. Het Nederlandse gamma, dat zeker in de zakelijke hoek een hoop marktaandeel terug moet gaan winnen, kent voorlopig drie benzines en twee diesels en opent met de 1.0 Turbo driecilinder met 105 pk, die voor 19.995 euro van eigenaar wisselt. Dan zijn er de geheel nieuwe 1.4 Turbo 150 pk die wij testten (vanaf 22.895 euro) en de ontzettend fijne 1.6 Turbo 200 pk. Dieselen kan met twee 1.6 CDTI's met respectievelijk 110 en 136 pk; de eerste begint bij 24.295 euro en laat een nette 90 g/km aan CO2-uitstoot noteren. De nieuwe Astra is nu te bestellen en staat eind oktober bij de dealer.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Ze hebben hard gewerkt in Rüsselsheim. Mooi was de vorige Astra ook al, maar bij deze heb je niet langer het gevoel dat ie op andere vlakken achterblijft. De nieuwe Astra is ruimer, completer en geavanceerder; hij mag er zijn.

Reacties

Meer van TopGear