
Heb je de aankoop van je nieuwe Astra uitgesteld omdat je op de OPC aan het wachten was? Dikke pech, want die komt niet. Wel is hier de Opel Astra GSE – wat staat voor ‘Grand Sport Electric’. Inderdaad, dat is een moderne draai aan het oude GSI-label. Deze pittige versie van de Astra komt met een plug-in hybride aandrijflijn.
In 2028 wil Opel volledig elektrisch gaan, dus snellere versies zonder elektromotoren kunnen niet meer. Opel zegt dat ze hard hebben gewerkt om ervoor te zorgen dat de auto ‘de optimale balans biedt tussen rijcomfort en prestatiegerichte wegligging’. Het zou gek zijn als ze zouden beweren dat ze ‘net de plank mis hebben geslagen’ of ‘dit het beste was wat ze er van konden maken’.
Sportiever onderstel, andere software
Het chassis is een beetje aangepast – de Opel Astra GSE staat 10 millimeter lager voor dat extra dynamische gevoel, de besturing is opnieuw gekalibreerd en de auto is uitgerust met unieke veren rondom. De dempers proberen een combinatie van comfort en sportief rijgedrag te bieden, terwijl de ESP iets meer toelaat voordat ie ingrijpt.
Grappig is dat de stationwagen (Opel noemt het Sports Tourer) er net wat dikker uitziet dan de normale hatchback door zijn brede heupen áchter. De rallygenen van het merk drijven bij de gezinsversie wat meer naar de oppervlakte, lijkt het. Beide carrosserieversies krijgen trouwens sportievere bumpers. De 18-inch lichtmetalen velgen zijn geïnspireerd op het Manta GSE-concept uit 2021.
Specificaties van de Opel Astra GSE
Opel heeft niet veel cijfers voor de nieuwe auto bekendgemaakt – we weten dat hij 225 pk en 360 Nm zal produceren. De 0-100-tijd zal ergens in de buurt van de 8 seconden liggen, gokken we. De officiële uitstoot is 25 gram CO2 per 100 kilometer en het verbruik is 1,1 liter per 100 kilometer. Of je deze cijfertjes haalt, hangt helemaal af van je eigen laaddiscipline.
Meer van TopGear


Deze auto’s waren ooit razendpopulair in Nederland, maar verkopen nu voor geen meter meer

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de 7 tofste coupés uit de tijd dat Opel nog leuke auto’s maakte

VIDEO: Opel-rijder blaast motor op en zorgt voor lokale mistbanken op de Nürburgring

Lijkt de Opel Astra GSe van nu een beetje op de Astra GSi van vroeger?

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
