Heb je de aankoop van je nieuwe Astra uitgesteld omdat je op de OPC aan het wachten was? Dikke pech, want die komt niet. Wel is hier de Opel Astra GSE – wat staat voor ‘Grand Sport Electric’. Inderdaad, dat is een moderne draai aan het oude GSI-label. Deze pittige versie van de Astra komt met een plug-in hybride aandrijflijn.

In 2028 wil Opel volledig elektrisch gaan, dus snellere versies zonder elektromotoren kunnen niet meer. Opel zegt dat ze hard hebben gewerkt om ervoor te zorgen dat de auto ‘de optimale balans biedt tussen rijcomfort en prestatiegerichte wegligging’. Het zou gek zijn als ze zouden beweren dat ze ‘net de plank mis hebben geslagen’ of ‘dit het beste was wat ze er van konden maken’.

Sportiever onderstel, andere software

Het chassis is een beetje aangepast – de Opel Astra GSE staat 10 millimeter lager voor dat extra dynamische gevoel, de besturing is opnieuw gekalibreerd en de auto is uitgerust met unieke veren rondom. De dempers proberen een combinatie van comfort en sportief rijgedrag te bieden, terwijl de ESP iets meer toelaat voordat ie ingrijpt.

Grappig is dat de stationwagen (Opel noemt het Sports Tourer) er net wat dikker uitziet dan de normale hatchback door zijn brede heupen áchter. De rallygenen van het merk drijven bij de gezinsversie wat meer naar de oppervlakte, lijkt het. Beide carrosserieversies krijgen trouwens sportievere bumpers. De 18-inch lichtmetalen velgen zijn geïnspireerd op het Manta GSE-concept uit 2021.

Specificaties van de Opel Astra GSE

Opel heeft niet veel cijfers voor de nieuwe auto bekendgemaakt – we weten dat hij 225 pk en 360 Nm zal produceren. De 0-100-tijd zal ergens in de buurt van de 8 seconden liggen, gokken we. De officiële uitstoot is 25 gram CO2 per 100 kilometer en het verbruik is 1,1 liter per 100 kilometer. Of je deze cijfertjes haalt, hangt helemaal af van je eigen laaddiscipline.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)