Definitief: Opel Astra

Na wat teasers en computertekeningen onthult Opel nu dan het eerste, officiële beeld van de nieuwe Astra. Overigens alleen nog als vijfdeurs. Op de IAA in Frankfurt (september) kunnen we de nieuwe hatch live bekijken. De GTC en station (Sports Tourer?) volgen pas in een later stadium, waarschijnlijk volgend jaar.
 
Het is goed te zien dat de designers van de Insignia ook aan de nieuwe Astra hebben gerommeld. De twee vertonen opvallend veel overeenkomsten. Ook op technisch vlak. Zo komt het mechatronische chassis, in combinatie met FlexRide ook voor de Astra beschikbaar. En dat geldt ook voor de AFL-verlichting. De bi-xenon koplampen passen het bereik en de intensiteit van de lichtbundel aan op de actuele situatie door middel van negen verschillende lichtfuncties. Verder debuteert ook de ‘verkeersbordenlezer’ (Opel Eye) in de Astra.
 
Qua afmetingen maakt ie weer een grote stap voorwaarts. In de lengte groeit de hatch liefst 17 centimeter naar 4,42 meter. Ook de wielbasis neemt toe, en wel met 7,1 centimeter. Resultaat? Volgens zijn scheppers meer ruimte zowel voor- als achterin. Op motorisch vlak is de keuze reuze. Opel reserveert vier benzinemotoren met vermogens van 100 tot 180 pk. Nieuw is daarbij de 1.4 Turbo met 140 pk die de 1.8 naar de eeuwige jachtvelden stuurt. Op dieselgebied eveneens vier keuzemogelijkheden. Stuk voor stuk CDTI commonrail motoren met vermogens van 95 tot 160 pk.
 
Het wachten is vervolgens op de OPC-versie. Volgens ingewijden beschikt deze (doorgaans) blauwe rakker over een 2,0-liter turbomotor goed voor zo’n 270 pk.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken