Opel Cascada: 1e rij-indruk

TopGear Magazine reed onlangs met de nieuwe cabrio van Opel, de Cascada. In het nummer dat volgende maand uitkomt, lees je er alles over; hier alvast de eerste indrukken.

Testobject: Opel Cascada
Uitvoering: 1.6 Turbo zesbak
Locatie: Monte Carlo en omstreken
Weersomstandigheden: voornamelijk zonnig, graadje of 14

Wat reden we?
De opvolger van de Astra Twintop, die niet alleen een eigen identiteit maar ook (gelukkig) weer een mooi softtopje meekrijgt: de Opel Cascada.

Beviel het?
Nou, uitstekend zelfs. De Cascada is een flinke maat groter dan zijn voorganger, wat hem qua afmetingen dichter in de buurt plaatst bij een Mercedes E-klasse cabrio dan bij, bijvoorbeeld, een VW Golf cabrio. Hij is zelfs groter dan een Audi A5 of BMW 3-serie. Z'n lange silhouet en lage daklijn kunnen we waarderen, evenals het mooie interieur met (net) ruimte voor vier. Eenmaal open heb je er een ideale boulevardcruiser aan. Hard hoeken kan echter ook: elke Cascada krijgt standaard Opels HiPerStrut-voorwielophanging mee, die we kennen van de OPC-modellen, en die garant staat voor bakken grip en een strak en gecontroleerd weggedrag.

Nog bijzonderheden?
Opel heeft door dat ze qua motorisering de laatste tijd niet helemaal meekomen met het (schonere, zuinigere, meer verfijnde) aanbod van de concurrentie. Maar daar werken ze aan. We reden de Cascada met de 1.6 turbo-benzinemotor, die de eerste is van een geheel nieuwe generatie. Hij biedt 170 pk en 280 Nm aan koppel, dat er al bij lage toeren in komt. Rijdt prettig en maakt nog een leuk zwaar geluidje ook. Aan de stijfheid van de carrosserie is behoorlijk wat aandacht besteed, en dat is goed te merken: ook op slecht wegdek geeft de auto nauwelijks een krimp. Wel hadden ze 'm, met z'n ruim 1.600 kilo, met meer potente remmen mogen uitrusten. Bij vlot rijden door de bergen krijgen de schijfjes en blokjes het al snel warm.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De Cascada is vanaf april bij de dealers te bewonderen, en is nu te bestellen. De Nederlandse prijzen beginnen bij 34.395 euro voor de 1.4 Turbo met 140 pk, maar wij zouden gewoon even doorsparen voor de modernere 1.6 Turbo, die voor 37.295 euro in de prijslijst staat en optioneel ook met een zestraps automaat te krijgen is. Dieselen kan met de 2.0 CDTI met 165 pk, vanaf 40.695 euro. Een BiTurbo CDTI met 195 pk zit in de planning.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Opel wil met de Cascada – heel dapper – doordringen tot een hogere klasse dan voorheen, maar dan zonder de bijbehorende prijzen. Dat lukt ze zo op het eerste gezicht heel aardig. Qua uiterlijk vielen we bij de eerste persfoto's al meteen voor de Cascada, we zijn blij verrast door de nieuwe motor, en de uitrusting waarmee Opel 'm in Nederland levert, is niet kinderachtig: onder andere 18 inch velgen, klimaatcontrole en een op afstand bedienbaar dak zijn altijd standaard. Wij zouden er wel aan kunnen wennen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws