We zijn klaar met de Astra cabrio’s, dachten ze bij Opel. Een op zichzelf staand model met een eigen naam en een eigen stijl, dat moest het worden. Zodoende presenteert het merk deze Cascada, en we moeten zeggen: dat ziet er niet gek uit.

Hoewel je de gelijkenis met de Astra niet kunt ontkennen, is de Cascada een stuk langer (net geen 4,70 meter). Het zou dan ook, meer dan veel andere cabrio’s in de middenklasse, een ruime, volwaardige vierzitter moeten zijn – we zijn benieuwd. Opel is afgestapt van het idee dat een stalen klapdak een goede oplossing zou zijn voor auto’s van dit formaat, en monteert weer gewoon een ouderwets stoffen dak, dat de auto in gesloten toestand een extra sierlijk silhouet geeft. Een goede keus.

De Cascada is 43 procent stijver dan zijn voorganger, de Astra TwinTop, en zit vol met slimmigheidjes als een elektrisch neerklapbare achterbank, ergonomische stoelen en een dak dat standaard op afstand is te openen en te sluiten. Verder is ie er met de bekende Opel-veiligheidsfoefjes, zoals Adaptive Forward Lighting en verkeersbordenherkenning, en maakt ie gebruik van dezelfde pk/bochtenvriendelijke voorwielophanging (HiPerStrut – high performance strut, weet je wel) als de Astra.

Motorisch nieuws is er in de vorm van een compleet nieuwe 1.6 turbo-benzinemotor. Deze levert 170 pk en 280 Nm, en kan worden gekoppeld aan een een handgeschakelde of een automatische zesbak. Daarnaast zijn er nog een 1.4 turbo met 120 of 140 pk, en een 2.0 CDTI met 165 pk (en 380 Nm) leverbaar. Later volgt nog een rits sterkere motorvarianten, belooft Opel.

Vanaf begin 2013 staat de Cascada bij de dealer, mooi op tijd voor het voorjaar dus.

Reacties