TopGear reed zojuist de nieuwe Opel Karl. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Opel Karl
Uitvoering: 1.0 EcoFlex Cosmo
Locatie: Zaandam en omstreken
Weersomstandigheden: droog en fris
Wat reden we?
Opels nieuwste kleintje dat een prominente plek tussen de allergoedkoopste stadshokjes moet gaan innemen: de (in tegenstelling tot wat z'n naam doet vermoeden) helemaal niet duffe Karl.
Beviel het?
Ja, het beviel zelfs opperbest. Bij de eerste foto's van de Karl dachten we met een tien jaar oud model van doen te hebben, dus we gingen op pad met de verwachting dat het ook wel zo zou rijden. Nou, vergeet die aanname maar: dit is zonder twijfel een van de fijnste kleintjes van het moment. Snel of spannend is ie niet – natuurlijk niet. Wat ie wel is: stil, geraffineerd en bijzonder comfortabel. Z'n onderstel geeft geen storende herrie op slecht wegdek en houdt 'm stabiel en overeind in de bochten. Met z'n 75 pk komt ie aardig met het verkeer mee en hij rijdt z'n snelwegritjes koersvast als een volwassen kar. Wel wonderlijk: zelfs met dit kleine 1.0 driecilindertje in dit kleine autootje weet Opel de CO2-uitstoot maar nipt onder de 100 g/km te houden.
Nog bijzonderheden?
De Karl is behoorlijk ruim en handig ingedeeld, met een netjes afgewerkt interieur dat doet vermoeden dat ie een klasse hoger opereert. Officieel is het een vijfzitter, maar laten we eens realistisch zijn en zeggen dat vier middelgrote mensen er prima een paar uurtjes in kunnen doorbrengen. Opel monteert standaard al cruisecontrole en elektrische ramen vóór, en optioneel is van de Karl voor weinig geld echt een compleet autootje te maken. Vanaf begin 2016 krijgt ie tevens het nieuwe IntelliLink 2-systeem, dat nog steeds niet zelf kan navigeren maar in ieder geval niet langer van trage flut-apps afhankelijk is (het werkt nu via Apple CarPlay of Android Auto).
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Opel zet de Karl nadrukkelijk heel anders in de markt dan de Adam. In plaats van 43 miljoen opties en kleurcombinaties te bieden, houden ze het deze keer simpel: de Karl is er met één motor, in drie uitvoeringen en in tien kleuren. In Nederland heb je vanaf 10.595 euro de instapversie te pakken, maar die wil je niet; geef liever 1.000 euro meer uit voor een Edition met airco en radio. De Cosmo-topper (13.095 euro) heeft klimaatcontrole, een leren stuur, 15 inch velgen, elektrische en verwarmde buitenspiegels en nog meer moois. Dan zijn er nog wat spotgoedkope opties beschikbaar, zoals een winterpakket met stoel- en stuurverwarming voor 295 euro. Vanaf 12 juni staat de Karl in de Nederlandse showrooms.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Z'n naam mag dan stom zijn en z'n uiterlijk licht belegen, maar de Karl is er eentje om rekening mee te houden. Het is een prettig rijdend no-nonsense autootje voor een heel aardige prijs, dus het zou ons niet verbazen als ie Opels verkoopcijfers een verdiende zwengel gaat geven.
Reacties