Opel Karl. 'We pakken de Karl'

Nee, die naam klinkt voor geen meter. Maar laten we het daar nu eens niet over hebben en even wat dieper ingaan op Opels nieuwe a-segmentertje zelf.

Allereerst moet ons even iets van het hart. Veel recente Opel-ontwerpen hebben ons bijzonder kunnen bekoren; zo zijn we fans van de moderne look van de Astra OPC, vinden we de Insignia nog altijd een bijzonder smakelijke verschijning en is de Adam lekker fris en eigenwijs. Maar nu: ligt het aan ons of lijkt het ontwerp van de Karl uit de tijd van de vorige Corsa te stammen? Grote oenige koplampen, een paar argeloze vouwen in de zijkant, een niet heel dynamisch silhouet dat ontworpen lijkt om zo min mogelijk emoties aan mensen te ontlokken… Nee, gezien Opels recente designs hadden we hier toch iets meer van verwacht.

Goed, als we ook bij deze frons van de wenkbrauwen niet te lang bij blijven hangen en even verder kijken, wordt het beter. De Karl heeft een 1,0-liter driecilinder met 75 pk (de verse motor uit de Adam, maar zonder turbo), gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Hij is vol te hangen met allerlei spul op het vlak van veiligheid en assistentie – zoals Hill Start Assist (standaard), rijstrookherkenning en parkeersensoren – en heeft een net interieur met volop infotainment. Er is zelfs een verwarmd stuur.

Rest nog de vraag hoe de Karl rijdt. Dat weten we binnenkort; in de zomer van 2015 staat ie in de showroom voor een nog onbekende (maar vast lage) prijs.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws