TopGear stapt net uit de Opel Rocks-e. In ons julinummer (eind juni in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Opel Rocks-e
Uitvoering: Tekno
Locatie: centrum Amsterdam
Weersomstandigheden: droog, nat, koel, drukkend warm, alles

Is dit niet eigenlijk een Citroën?

Terechte vraag – en ja. Alleen wordt de Citroën Ami niet geleverd in Nederland (wel in België), en dus springt Opel in dat gat met hun versie, de Rocks-e.

Is dit eigenlijk wel een auto?

Nee, het is officieel een brommobiel. Hij is begrensd op 45 km/u en mag niet op auto(snel)wegen komen. Dat betekent ook dat je ’m in Nederland vanaf je zestiende mag rijden, met een AM-rijbewijs.

Een paar specs en feitjes?

De Opel Rocks-e is een tweezitter van circa 2,4 meter lang en 1,4 meter breed, met een draaicirkel van 7,2 meter. Hij is (uiteraard) volledig elektrisch, komt 75 kilometer ver en is in vier uur via een normaal stopcontact op te laden. Hij is zo efficiënt gebouwd dat z’n voor- en achterkant hetzelfde zijn. Net als z’n twee deuren – die van de bestuurder opent tegengesteld.

Is ie goedkoop?

Qua constructie? Ja, hij is een en al Dixie-plastic. Qua aanschaf? Nee. Tenminste, hij is duurder dan, pak ’m beet, drie elektrische scooters. Maar een Birò kost bijna twee keer zoveel – dat dan weer wel.

Hoe rijdt de Opel Rocks-e?

Leuk! We stuiterden ermee door Amsterdam en hadden bakken lol. Hij is niet snel, heel erg niet snel zelfs, maar komt aardig met het verkeer mee. Hij is makkelijk te bedienen en regenereert een beetje. Het overzicht is goed: je zit helemaal achterin en kunt alles om je heen zien. En boven je, want een glazen dak is standaard. Gelukkig, want anders moest je uitstappen bij verkeerslichten.

Hoe zit het met luxe aan boord?

Eh, die is afwezig. Je stoelen zijn lapjes vinyl, muziek en navigatie regel je via je telefoon, er is een blazer met twee standen (aan of uit) en zelfs de knipperlichtstengel klikt niet terug na een bocht. Bagage zet je vóór je passagier. De raampjes klap je omhoog, als bij een Eend. Lachen.

Wat kost de Opel Rocks-e?

8.499 euro, of 9.299 euro als je deze uitvoering met hippe wieldoppen en gele randjes wilt. Je kunt ’m ook per maand betalen – voor respectievelijk 89 of 99 euro – en hij is online te bestellen.

Lees onze volledige rijtest van de Opel Rocks-e in TopGear Magazine 205 – vanaf 23 juni in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear