Met een laffe ‘stop hou op’-campagne van de overheid gaan we het fileprobleem niet oplossen. Sowieso is de overheid zijn mojo kwijt als het gaat om sterke campagnes, maar dat even terzijde. In Nederland moeten er harde pegels tegenover staan wil je iets voor elkaar krijgen, kijk maar naar het succes van auto’s met een lage bijtelling. Een spitstaks is dus een oplossing, maar dan staan de mensen met hooivorken en fakkels in het Binnenhof. Maar blijkbaar is er nog een oplossing voor het fileprobleem.

Vorige week stonden er verdacht weinig files. Rijkswaterstaat schrijft: ‘Landelijk gezien verliepen de ochtend- en avondspitsen op maandag, dinsdag en woensdag opvallend rustig; op het drukste moment stond er slechts de helft van het normale aantal kilometer file.’ Dus, hoe krijg je het voor elkaar om de spits te halveren? Door de wegen af te sluiten. Jazeker, de NAVO-top heeft ervoor gezorgd dat er minder verkeer reed op de weg.

De A5, A4, A44, N44 en regionale en lokale wegen in en rondom Wassenaar, Katwijk, Noordwijk, Haarlemmermeer en Leiden waren (deels) afgesloten. Minder beschikbaar asfalt betekent blijkbaar minder files. Dat is trouwens ook de conclusie die De Correspondent acht jaar geleden trok. Als je meer asfalt neerlegt, krijg je meer files. ‘Nieuwe infrastructuur trekt nieuwe activiteiten aan, met extra verkeer, waardoor de files terugkomen’, meldt het artikel.

Elke week de snelweg dicht?

Moeten we dan juist de spitsstroken dichtgooien als het druk wordt? Als je het ruim van te voren aankondigt, zou het waarschijnlijk een week werken, maar daarna veert het gedrag toch weer terug. Dat zag je al in de lockdown. Toen hadden we het fileprobleem eigenlijk opgelost: wie thuis kon werken, deed dat en alleen de essentiële beroepen gingen de weg op. Het is bijzonder hoe snel we dat weer vergeten zijn en hoe snel de files weer teruggekomen zijn.

Nog even over de NAVO-top. Rijkswaterstaat plaatste een 6 kilometer lange stalen afscheiding op de A4 en werden 232 informatieborden, 8.500 kegels, 4.450 verkeersborden, 18 bergingsvoertuigen en 135 tekst- en actiewagens ingezet. Ook reden er dagelijks twintig extra weginspecteurs rond. Het was de grootste verkeersoperatie die Nederland ooit heeft uitgevoerd. Als we dit elke dinsdag en donderdag doen, dan is het fileprobleem dus opgelost.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear