Met een laffe ‘stop hou op’-campagne van de overheid gaan we het fileprobleem niet oplossen. Sowieso is de overheid zijn mojo kwijt als het gaat om sterke campagnes, maar dat even terzijde. In Nederland moeten er harde pegels tegenover staan wil je iets voor elkaar krijgen, kijk maar naar het succes van auto’s met een lage bijtelling. Een spitstaks is dus een oplossing, maar dan staan de mensen met hooivorken en fakkels in het Binnenhof. Maar blijkbaar is er nog een oplossing voor het fileprobleem.

Vorige week stonden er verdacht weinig files. Rijkswaterstaat schrijft: ‘Landelijk gezien verliepen de ochtend- en avondspitsen op maandag, dinsdag en woensdag opvallend rustig; op het drukste moment stond er slechts de helft van het normale aantal kilometer file.’ Dus, hoe krijg je het voor elkaar om de spits te halveren? Door de wegen af te sluiten. Jazeker, de NAVO-top heeft ervoor gezorgd dat er minder verkeer reed op de weg.

De A5, A4, A44, N44 en regionale en lokale wegen in en rondom Wassenaar, Katwijk, Noordwijk, Haarlemmermeer en Leiden waren (deels) afgesloten. Minder beschikbaar asfalt betekent blijkbaar minder files. Dat is trouwens ook de conclusie die De Correspondent acht jaar geleden trok. Als je meer asfalt neerlegt, krijg je meer files. ‘Nieuwe infrastructuur trekt nieuwe activiteiten aan, met extra verkeer, waardoor de files terugkomen’, meldt het artikel.

Elke week de snelweg dicht?

Moeten we dan juist de spitsstroken dichtgooien als het druk wordt? Als je het ruim van te voren aankondigt, zou het waarschijnlijk een week werken, maar daarna veert het gedrag toch weer terug. Dat zag je al in de lockdown. Toen hadden we het fileprobleem eigenlijk opgelost: wie thuis kon werken, deed dat en alleen de essentiële beroepen gingen de weg op. Het is bijzonder hoe snel we dat weer vergeten zijn en hoe snel de files weer teruggekomen zijn.

Nog even over de NAVO-top. Rijkswaterstaat plaatste een 6 kilometer lange stalen afscheiding op de A4 en werden 232 informatieborden, 8.500 kegels, 4.450 verkeersborden, 18 bergingsvoertuigen en 135 tekst- en actiewagens ingezet. Ook reden er dagelijks twintig extra weginspecteurs rond. Het was de grootste verkeersoperatie die Nederland ooit heeft uitgevoerd. Als we dit elke dinsdag en donderdag doen, dan is het fileprobleem dus opgelost.

205 reacties op “Rijkswaterstaat heeft per ongeluk de oplossing ontdekt voor files in Nederland”

  1. Ik begrijp alle commotie rond die files niet. Iedereen die in de file staat gaat toch in de file staan. Als je dat niet wil moet je een andere baan zoeken dichter bij huis. Weet dat dat niet voor iedereen kan maar voor diegenen die dat wel kunnen. Daarnaast als je een kantoorbaan hebt thuis werken als je dat kan en wilt en mag van de werkgever. Als het niet mag andere werkgever zoeken. Als je niet wil dan gewoon in de I file gaan staan. Er staan genoeg mensen in de file die daar niet hoeven te staan. Alle anderen hebben helaas pech en moeten wel de weg op. Maar als de groep die iets kan veranderen er iets aan doet dan is het probleem grotendeels opgelost. Ik moest vroeger van Utrecht naar Tilburg. 5 keer per week. Toen ik weg ging 15 jaar geleden had ik maar 1 prio. In Utrecht werkten en maximaal een kwartier rijden. Daarna alleen nog maar een baan waar ik minimaal 4 dagen thuis kan werken en ook op max 30 minuten afstand. Woon nu 10 minuten van mijn werk en ga 1 keer in de 2 weken naar kantoor. Perfect.

    • Zal ik doen dan maak ik een foto van alles wat in mijn trailer staat
      Stuur wel een foto via de mail

      Eet smakelijk

      Ow en voor de heren in de leasebakken die m vlak voor mij gooien want hier is mijn afslag
      IK REM NIET

      • Nee, zou ik zo doen, ALS ik ook een lease auto rijd.
        Met een eigen auto pas ook jij echt wel op. en rem je toch. Als het je lukt , kentekens noteren, en melden, ! Bij ASO rijgedrag,zou iedreen moete/kunnen doen . DAT helpt

    • Snap je punt. Maar ik ben net afgestudeerd, bij mijn eerste baan in Moerdijk begonnen. Ik woon in de buurt van Rotterdam. Dus terug vaak file. Nu kun je zeggen, had je maar dichter bij huis moeten werken, maar waar ik woon is mijn industrie niet. Dan kan je zeggen. Ga verhuizen, ja ik ben net begonnen met werken, heb dat geld niet. Dus ik vind het niet zo makkelijk als dat jij zegt.

  2. Zolang je in het westen maar woningen blijft bouwen, zal het fileprobleem nooit worden opgelost, het wordt juist erger. Nederland is te vol. Ga verhuizen.

    • Het meeste werk is in het westen. De file gaat ’s morgen naar Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, ’s Avonds er van af. Dan moet je dus juist in die grote steden bouwen om vlak bij je werk te wonen. Maar het meest effectief is voor wie dat kan, thuis laten werken. Belast die werkgever door een soort van boete te laten betalen voor werknemer die wel wil en kan , maar gedwongen worden naar kantoor te komen. Als het geld kost is het snel minder.

      • Misschien is de werkzaamheden beter plannen en niet alle wegen te gelijk gaan afsluiten. In Amsterdam zijn een hoop binnenwegen afgesloten voor werkzaamheden die soms een half jaar of nog langer duren. Kijk zelf maar op hoeveel plekken ze aan het werk zijn???

        • Typisch reactie van westerlingen… alles voorbij Utrecht telt niet. Toch is het de A57 bij Tilburg, de A12 tussen Duitse grens en Arnhem en de A2 bij Zaltbommel die dagelijks vast staan.
          De 5 baanswegen rondom Utrecht, Amsterdam en Den Haag kennen we hier niet, terwijl het vrachtverkeer vanuit Duitsland toch eerst door de Achterhoek/Liemers/Betuwe moet voordat ze in de buurt van de randstad komen…

  3. Wtf??!!? Heel veel mensen hebben ziekgemeld ivm wegenafsluiting, kinderen zijn thuis gebleven hoelang kunnen we de kinderen thuis houden en ziekmelden van werk?? Trouwens als een OV-ritje geen 20 euro per rit kost denk ik dat je al een hoop hebt bereikt.

    • Hoe achterlyk is deze Roverheid?welke debiel lijdt NS?hoe vaak moet ik nog vermelden??hoe duurder de OV wordt hoe meer FILE’S je krijgt??maak OV goedkoper lost FILE probleem opgelost….zo simpel is het!!!!

      • In NL het OV gratis maken. Kost €200 per ingezetene in NL per jaar. Een gezin met 3 kids betaalt dus €1000. Die €200 belasten we voor IEDEREEN. D.m.v. een code/card reis je gratis. Wil je dan nog met jouw auto dan mag dat wel op eigen kosten. Zo rijdt alleen beroeps- en goederenvervoer en hulpdiensten in de spits.

        • Moet er wel OV zijn, we gaan natuurlijk niet betalen voor iets waar we zelf geen gebruik van kunnen maken. Bushaltes worden steeds vaker opgeheven althans in het Noorden.

    • Jezus, hoe kom je op dit idee?
      Iedereen in die buurt die het kon is òf express thuis gaan werken, òf heeft vrij genomen om al die tralala niet mee te hoeven maken.
      Hier in Limburg was het weekend er voor extra druk op de wegen met mensen met caravans, campers en dakkoffers.
      Maar daar is door deze persoon niet naar gekeken of extra weg gelaten

  4. De enige reden dat het nu een aantal dagen rustiger was, was niet alleen het afsluiten van wegen, tijdig communiceren en een min of meer geldige reden! Als je dit iedere week of twee weken doet. Gaan de werkgevers geen toestemming meer geven aan de werknemers om thuis te werken. Het is op dit moment veelal zo, dat de werkgevers het personeel weer 3 tot 5 dagen op kantoor willen hebben. Wil je minder files, zal er voor werkgevers een incentive moeten zijn om meer thuiswerken toe te laten. De werknemer wil na 3 jaar corona wél!

      • Dat gaat niet werken Kees, spoor kan al die extra mensen helemaal niet aan!
        Als 10% van de mensen die nu vliegen een trein nemen voor vakantie loopt heel het trein verkeer vast in Europa vast omdat die ruimte er gewoon niet is!

        Het is het zelfde verhaal als wat je nu met het elektriciteit netwerk ziet eerst moet je de infra toereikend maken voordat je wat gaat veranderen!

    • Hoe bedoel je ‘de werknemer wil na 3 jaar corona wel?
      Misschien jij wel maar ik niet! En ooit aan gedacht dat niet iedereen op een kantoor zit? Die kunnen helemaal niet thuis werken.

  5. File probleem is heel makkelijk op te lossen door alleen de mensen te laten rijden op de weg wie hun auto hebben afbetaald.

        • Als ze alle auto s van de weg halen waar een lening voor is genomen en alle lease auto,s dan is het rustig. Eerst sparen dan pas een auto kopen.

          • Elke auto controleren op verzekering, autotaks en rijbewijs. Haal die er af, en de files zijn ” per direct” opgelost. Maar daar is politieke MOED voor nodig.

          • Elke auto controleren op verzekering, autotaks en rijbewijs. Haal die niet in orde zijn eraf, en de files zijn ” per direct” opgelost. Maar daar is politieke MOED voor nodig.

      • Wanneer men eens meer op het gedrag van vrachtauto’s let die elkaar passeren op twee baanse wegen zouden er heel wat files verminderen .

    • Als ze alle auto s van de weg halen waar een lening voor is genomen en alle lease auto,s dan is het rustig. Eerst sparen dan pas een auto kopen.

  6. O.v. is de enige echte oplossing. Motorrijden is nummer twee, mits niet aso…
    Nu moet zonodig iedereen zijn/haar eigen koekblik waar dan alleen in gezeten wordt, ook al zijn er soms wel 7 zitplaatsen. En natuurlijk bellen, makeup en wat niet meer onder het “rijden”.
    En bij iedere wegverbreding met een extra rijbaan is na 6 jaar de filedruk weer exact zoals voorheen.
    Belasting voor alles met meer dan twee wielen skyhigh, en inkomensafhankelijk, en o.v. weer betaalbaar en in overheidshanden. Klaar.

    • Johan, je hebt gelijk! OV gratis maken en in overheidshanden; daarvoor komt men vast de auto uit! Meer asfalt was alleen maar leuk voor de werkgelegenheid en de economie maar niet voor het volk! Maak de auto maar duurder; geen probleem. Idem voor het vliegen want dat scheelt in stikstof en levert heel veel belastinggeld op!

      • De auto is al veel te duur zeker de brandstof. Maar Rob jij bent waarschijnlijk niet in het bezit van een auto. Waarschijnlijk ben je een groene Timmermans mislukking. Weinig of niet werken en overal commentaar op hebben en andere mensen vertellen hoe ze hun eigen leven ontmoeten richten. Bah wat een eng mannetje.

          • Ik geef Gerrit 100% gelijk zo een groene fucker die heel Amsterdam auto vrij zou willen hebben! Gestoorde imbuzielen!

        • Het file probleem oplossen, is niet simpelweg de kosten verhogen mbt het auto rijden. In Nederland zijn er al genoeg van dit soort bedenksels, die niet werken en enkel de burger heel veel geld kosten. Het probleem oplossen ligt in het oplossen van drie zaken.
          Heel veel files ontstaan uit het niets. Uit onderzoek is gebleken dat vooral de menselijke factor een grote rol speelt. Niet op tijd ritsen is er een. Net die gast, die tot helemaal vooraan rijdt om vervolgens in te voegen. Elkaar dwars zitten voor die ene autolengte voorsprong. De tweede factor zijn infrastructurele zaken. Niet meer asfalt maar het gebruik daarvan is van belang. Bijvoorbeeld, driebaansweg waarbij een rijstrook enkel is bestemd voor vrachtverkeer. Waarbij het oeverloos links rijden wordt bestraft. Waarbij oplossingen worden gezocht voor verkeerslichten die bij drukke knooppunten staan en zo de doorstroming belemmeren. De derde maatregel is een fatsoenlijk werkend, betrouwbaar en betaalbaar OV. Er zijn in het verleden miljarden geïnvesteerd in het OV. Het meeste van dat geld is verdwenen in de zaken van de geprivatiseerde of private aanbieders. Onder de leiding van diverse kabinetten werd de privatisering gezien als de oplossing van veel problemen. Er zou concurrentie ontstaan waardoor de burger erop voorruit zou gaan. Helaas zien we dat dit op heel veel terreinen niet werkt. Neem de gezondheidszorg het OV en de energiesector maar als voorbeeld. Een aantal politici die privatisering als heilige graal beschouwden maken nu onderdeel uit van een van die bedrijven. Als laatste dus de politiek. Te vaak spelen persoonlijke belangen en lobby een te grote rol. Het is aan de tijd, dat politici verantwoordelijk zijn en worden gesteld voor hun miskleunen.

          • Blijf meer van de snelheids beperkingen af, het creëren meer files dan noodzakelijk is, daarbij dit continu stoppen/optrekken is meer schadelijk voor milieu

    • Typisch randstad antwoord, zoals ze in Den Haag ook met oogkleppen op naar alles buiten de randstad kijken. Tuurlijk zouden meer mensen OV moeten pakken, maar er rijden niet overal om de 10 minuten bussen, trams, metros, treinen enz. In Zeeland bv. mag je al blij zijn als er überhaupt een bus rijdt. Zorg eerst dat OV landelijk een goed alternatief is en ga dan de mensen uit de auto pushen.

          • ha ha de VVD is om te lachen geworden, meewaaien met electoraal stemvee en niets besturen. VVD heeft actief de bijl gezet in de defensie, weet u nog die tanks die Rutte afdankte, heeft de waterwegen kunstwerken zwaar verwaarloosd , waardoor bruggen dicht moeten. De VVD heeft de ouderen zorg, de Jeugdzorg, De ziekenhuizen en huisartsen vermarkt en de mensen maar VVD stemmen. je hebt het over jezelf afgeroepen met dat stemgedrag…

  7. Zit niet zo te zeuren allemaal, binnen, buitenspiegel en over de schouder en gas op die lolly en met je poten van die telefoons afblijven tijdens het rijden.
    Zolang je geen andere mensen lastig valt, gewoon rechts inhalen, moet je maar niet met 20 auto’s links blijven rijden.
    Het zijn allemaal keuzes.

    • Hef die achterlijke invoegstroken op en maak gewoon een verlengde rijbaan aan, waarbij je niet ineens geforceerd in hoeft te voegen. Verder slaat het ook gewoon nergens op om een aankondiging te maken dat je over 800 meter naar rechts moet omdat de weg ophoudt. 1 aanbiedende rijbaan is voldoende.

  8. Vergeten we voor het gemak even de mensen die in coronatijd hun werk kwijt raakten en niks meer op de weg te zoeken hadden.
    Het advies van de overheid de laatste weken om met het openbaar vervoer te reizen tijdens die top. Waar overduidelijk gehoor aan werd gegeven. Ook al kostte vele mensen dit zelf geld.
    Mensen die verlof op hebben genomen omdat ze geen andere mogelijkheid hadden om naar het werk te gaan.
    Ja dan zijn de wegen een stuk leger.
    Wat nou oplossing….

    • Rechts inhalen mag als je je knipperlicht goed aan hebt.
      Dan is het passeren en dat mag dus.
      Men kan ook de matrixborden die onnodig aan staan, en dat zijn er nogal wat, uitzetten.
      De drukste wegen ondergronds extra aanleggen.
      Daar kunnen dan motorvoertuigen die minimale vervuiling produceren door rijden.
      (Electra, lpg) benzine en diesel jonger dan 5 jaar ).

      • En wat dacht je ervan om altijd alle rijbanen beschikbaar te stellen! Meer ruimte meer flow. Max snelheid naar 140Kmh. Dan rijd alles lekker door!

    • Wat dacht je ervan om op de meest drukke dagen dinsdag, donderdag en de vrijdagen voor de vakanties een aantal snelwegen dicht te gooien? Kon toch ook tijdens de navo top? Dan is iedereen weer even wakker geschud.

  9. Iedereen zelfde snelheid en verboden in te halen zou een enorme verademing zijn. Maar geef invoegers ook de ruimte om op de snelweg te komen. En alsjeblieft niet meer links inhalen

      • Je bedoelt rechts inhalen. Wat tegenwoordig overigens belachelijk veel plaats vindt.
        O n v e r a n t w o o r d e l i j k

        • Rechts inhalen doe ik ook regelmatig. Sommige mensen sukkelen maar door op een linker rijbaan. Duitsers passen het stay in your lane principe toe. Ik ga er dan rechts voorbij. Mag niet. Jammer dan. Wellicht moeten we stay in your lane hier ook invoeren. Haal je ook de snelheid eruit. O wacht, melkkoe…

          • Tja dan ben jij een andere ongeluk veroorzaker. Mensen verwachten namelijk niet dat er recht ingehaald word. Krijg jij een botsing dan is het jouw schuld trouwens

          • Of minder mensen in ons land binnen laten komen, dat zou ook schelen!!!

          • Stay in your lane is verschrikkelijk en werkt voor geen meter. Ik woon in Nieuw-Zeeland. Er is over verkeer in Nederland echt een stuk beter nagedacht. Hier zijn zoooveel meer ongelukken, mensen gaan van rechts naar links en onderdoor. Omdat ze er niet langs kunnen. Je moet overal ogen hebben. Gewoon strakker controleren op zowel links plakken als rechts inhalen.

          • Dan ook gelijk fietsers die tegen gesteld de rotonde nemen waar geen onderbroken lijn opstaat beboeten want dat gebeurt nu ook veel te veel

        • Zolang er mongolen zijn die met 95 kmph iemand van 94 kmph in gaan halen en daarna nog 1km links blijven rijden, of mensen op een driebaansweg in het midden blijven rijden terwijl rechts hele tijd leeg is, ga ik er mooi rechts omheen als er alle tijd en ruimte is. Het enige onverantwoorde zijn die ouwe lullen, vrouwen en Belgen die niet om zich heen kijken en alleen maar recht voor zich uit zitten te staren. 🙂

          • Als iedereen die niet normaal kan rijden van de weg af moet vind ik dat jij met je rechts inhalen ook niks op de weg te zoeken hebt

          • Ik haal ook soms rechts in, omdat er eikels zijn met hun telefoon in hun hand op de middelste baan blijven rijden met 100km en dan weer 70km per uur rijden. En dan heb ik een klein autootje waar je niet mee boven de 120 moet rijden.

          • Hahahaha te grappig al deze mensen met een mening ik kan niet wachten tot alle autos zelf rijden. Overigen rijd ik al sinds ik me rijbewijs heb dus 14 jaar schadevrij en ik haal heel vaak rechts in rijd meestal 140 op de snelweg en rijd elke dag door Amsterdam. Snelheid en rechts inhalen zijn niet het probleem van ongelukken het is mensen zonder inzicht met een grote mening xx

          • Deze oude lul van 55 jaar rijdt ondertussen 37 jaar schadevrij… en ik ben dan ook nog vrouw én Belg 😃…en ik hoop dat nog wat jaartjes zo te houden. Gevaarlijk/onaangepast rijgedrag is blijkbaar altijd de schuld van een ander 🤔,

          • Het is voor het eerst dat ik een vrouw zichzelf als ouwe lul zie bestempelen. Zal wel met dat genderneutrale gelazer te maken hebben.

        • Vanmiddag A4. Ongeluk voor ons. Ambulance komt door het verkeer heen. 2 donkere mannen in een gare auto erachteraan krossen ..

          Rode kruizen compleet genegeerd. Misschien kunnen we die wegcamera’s van AI voorzien en die hele rij aan fout rijders zwaar bestraffen?

          • T zou fijn zijn als mensen gewoon na t inhalen weer naar rechts gaan.
            Erger me ook aan bestuurders die op baan 3 van de 5 rijden en alleen vooruit kijken.
            Denk ook dat traject co 100 op de A2 op een 5 baansweg gevaarlijke situaties oplevert. Mensen blijven daardoor te lang in elkaars dode hoek rijden.
            Maar als iedereen eens wat toleranter zou zijn naar elkaar zou dat t leven ook op de weg wat aangenamer maken

          • Jij bent echt op je achterhoofd gevallen met ai camera’s valt er helemaal niet meer relaxed te rijden in plaats daarvan paranoia op ieder klein foutje wat een dikke boete tot gevolg kan hebben

  10. Breng terug van vroeger, grote bedrijven die eigen bussen hadden en vaste opstap plaatsen om hun personeel op te halen en te brengen. De ECT heeft als voorbeeld, bussen die mensen halen en brengen van huis naar werk met vaste opstap locaties. Misschien dat dit een hoop gaat oplossen.

    • Dit lukt niet meer de meeste hebben een te losse arbeidsovereenkomst waardoor er niet gelijk terug gereden kan worden
      Goedkoper openbaar vervoer werkt ook alleen woont ook niemand meer dicht bij haltes of stations, alles is te makkelijk bereikbaar

        • Dames en heren, erg je niet aan andere . Morgen haal jezelf een stommiteit uit. Voor het fileprobleem is maar 1 oplossing, de snelheid naar beneden brengen in overeenstemming met het verkeersaanbod. Weg irritatie en iedereen komt zonder ongelukken op zijn bestemming.

          • Onzin. Snelheid omlaag is niet de oplossing, eerder de definitie van file.
            Files en andere kortdurendere opstoppingen worden vaak veroorzaakt door mensen die met 90 een (vracht) auto inhalen die 85 rijdt, of die remmen voor het invoegen of het wisselen van rijstrook.
            Ook mensen die schijnbaar uit het niets, en vaak zonder knipperlicht, opeens naar links gaan, volledig schijt hebbende aan verkeer dat er al zit, zij een bron van vertraging aangezien men dan hard moet remmen om botsingen te voorkomen.

      • Geregeld een goed stoplicht om doorstroming te regelen. Werkt ook prima bij o.a. Gothardtunnel.

        Goede doorstroming.

      • Dan zul je dus kunnen kijken naar bedrijventerreinen en evt afroepbusjes…je kunt overal problemen creëren of oplossingen aandragen.

        Het een is nogal tijd verdoen en het andere is pro-actief in oplossingen denken. (Werken de hersenen uiteindelijk ook beter van 😊 en we hebben daarin allen een keuze. Doe je mee met oplossingen of enkel de problemen benoemen? 👍🙏)

        • oplossingen die vele nieuwe problemen veroorzaken waardoor ze niet zullen werken zijn natuurlijk geen oplossing.
          Ik ben het wel met u eens dat er heel veel mogelijk zou moeten zijn als het om mobiliteit gaat maar daar moet je dan wel in investeren. Je zal eerst de infrastructuur op orde moeten hebben voordat je überhaupt kunt denken aan bedrijfs vervoer

  11. Wil ik met mijn hooivork en fakkel naar het binnenhof, blijkt dat ze daar een grote verbouwing aan het doen zijn. Mede mogelijk gemaakt door onze Melkkoeien 😉

        • Maak je niet druk over 10 jaar zit meer dan de helft thuis door robots en ai
          Dus word het weer rustig op de weg omdat mensen geen geld meer hebben.

          Fysiek werk (robots)

          Wordt vaak volledig vervangen:

          Fabriekswerk (assemblage, verpakken)
          ➤ Denk aan autofabrieken, chipproductie, etc.

          Magazijnwerk (orderpicking, verplaatsen)
          ➤ Amazon, bol.com en andere bedrijven gebruiken al veel robotkarretjes.

          Landbouw (oogsten, sorteren, zaaien)
          ➤ Robots die aardbeien of tomaten plukken bestaan al.

          💻 2. Administratief werk (AI-software)

          Wordt gedeeltelijk of helemaal vervangen:

          Boekhouding en facturatie
          ➤ Veel taken gaan automatisch met AI-boekhoudsoftware.

          Data-entry en rapportages maken
          ➤ AI leest documenten, vult systemen in, maakt grafieken.

          Klantenservice via chat of e-mail
          ➤ AI-chatbots beantwoorden standaardvragen sneller dan mensen.

          🧠 3. Creatief & analytisch werk (AI)

          Wordt steeds meer ondersteund door AI:

          Tekstschrijven (blogs, advertenties, rapporten)
          ➤ ChatGPT-achtige tools maken al 80% van de tekst.

          Vertalen en ondertitelen
          ➤ AI vertaalt real-time en nauwkeurig.

          Programmeren (basiscode, foutopsporing)
          ➤ GitHub Copilot en soortgelijke tools schrijven code.

          🚕 4. Transport en logistiek (robots + AI)

          Nog in opkomst, maar snel groeiend:

          Zelfrijdende voertuigen (taxi’s, vrachtwagens)
          ➤ Uber, Tesla en Waymo testen dit actief.

          Bezorgdrones en robotkoeriers
          ➤ Kleine pakketten in steden worden al getest met AI-drones.

          👨‍⚕️ 5. Zorg en onderwijs (AI-assistentie)

          Programmeurs Iters en nog veel meer

          • U kijkt iets te vaak naar SF films zie ik. Natuurlijk is AI, automatisering, digitalisering en robotisering best behulpzaam en je ziet ze idd in vrijwel iedere Branche. Toch zie je dat er heel vaak ook nog veel mensenhanden nodig zijn.
            Als kind kreeg ik 50 jaar geleden al te horen dat robots en computers het van ons gingen overnemen en deels klopt dat ook maar ondanks de grote inzet van robots en het feit dat ons land in mensen aantallen in die tijd flink is toegenomen is het aantal mensen zonder betaalde baan niet afgenomen groeien de files jaar op jaa. Uw voorspelling dat de files over 10 jaar niet meer bestaan lijkt daarmee uit een sprookjesboek te komen

  12. Ach ja! Het genot van file rijden 🙂 Mijn eerste ervaring hiermee was de ring van Brussel die na een ongeval compleet vast stond. Hoe heerlijk is het dan dat mensen (personen- en vracht-auto’s) de eerste de beste rustplaats gebruiken om vol gas 3 auto’s verder zich er weer tussen te proppen. Kinderen die moesten plassen maar geen mogelijkheid…en dan de ‘waarom laat je iedereen voor?’ Ehm, heb je die enorme vrachtwagen rechts van ons, die dolgraag 3 auto’s wil winnen niet gezien? Dierbare herinneringen! Mijn idee, blijf gewoon op je plek, haal adem en de file zal vanzelf een keer oplossen

    • Als je de limiet nadert van 0 km aan wegen in Nederland, dan kun je geen files meer hebben. De file kan immers niet langer zijn dan de weg lang is.

      Dus ik denk dat de stelling, minder wegen is minder files, wel eens correct kan zijn.

      • In tegenstelling tot mensen, hebben mieren geen last van ego’s en inhalen, waardoor ze soepeler kunnen bewegen.
        Gedisciplineerd gedrag:
        Mieren bewegen in pelotons en vermijden inhaalmanoeuvres, wat bijdraagt aan een soepele doorstroming.

        • Mieren worden geregeerd door 1 koningin. De rest doet alles wat nodig en opgedragen is. Die jij thuis ook alles dat nodig en opgedragen is?

          • Mieren klimmen ook over elkaar heen in zo een lange rij. Lijkt mij ook geen geen goed voorbeeld, al zou het best spectaculair kunnen zijn

        • Ego’s en inhalen zijn niet altijd met elkaar verbonden. Sommige mensen willen gewoon sneller bij hun bestemming zijn en andere hebben alle tijd. Bovendien hebben wij er niks aan dat mieren zo zijn dus wat is je punt?

          • Tuurlijk hebben we er wat aan dat moeten zo zijn. Heeft al veel wetenschappelijke informatie opgeleverd! Ook behulpzaam bij ontwikkeling van autonome drones.

        • Inhaalmanoeuvres vermijden door alle voertuigen één en dezelfde snelheid te laten rijden. Regel één van stromingsleer: over de hele breedte van een leiding en snelle beweging. Wat voor een gas, vloeistof of poeder geldt gaat ook op voor auto’s op de weg

          • Hahaha alles.oplossem door metafysica, wiskunde en Quantum fysica? Ik denk dat het gros van de mensheid je al kwijt is geraakt bij het woord “stromingsleer”. Maar dingen rationeel, oplosbaar proberen te bekijken …je moet er maar op komen! 👍😊

          • Iedereen zelfde snelheid en verboden in te halen zou een enorme verademing zijn. Maar geef invoegers ook de ruimte om op de snelweg te komen. En alsjeblieft niet meer links inhalen

          • Gaaf!
            ik had ooit eens de gedachte van zo’n grote ketting in de weg waar je auto op aan haakt (net als bij kabelbaan autotjes die omhoog getrokken worden), een of ander systeem waarbij je bij je afslag je zelf weer kan onthaken en bij de nieuwe weg haak je weer aan 🙂 en hulp verlening heeft de vluchtstrook zonder ketting… leek me zo lollig

        • Het valt mij op als Belg dat in Utrecht snelheidslimieten enkel voor de buitenlanders gelden, niemand kijkt wat er boven de rijstrook hangt, en dan maar maar botsen en in fille staan.

    • Oplossing file: 4 daagse werkweek verdeeld over 6 dagen van maandag t/m zaterdag 9uur per dag. Met de dagen mag worden geschoven. Een kwart minder verkeer op de weg.

      • 9 uur non-stpp met verplicht uur pauze tussen de middag en dan nog om de 2 uur weg van machines, monitor of als je bestuurder van beroep bent en veel op de weg zit …dan ben je in totaal iets van 11 uur op je werk??? Per dag….🥴😑

  13. Oplossing; alle voertuigen zelfrijdend maken. Geen files meer, geen ongelukken meer, geen verkeersdoden meer. In een keer opgelost.

        • Er steken geen voetgangers over en er rijd3n geen fietsers op de weg? Idd alles wat electronisch rijdt en computergestuurd kan uitvallen of gehackt worden.

      • Het moet verboden worden dat vrachtwagens ‘s morgens van 6 tot 10 uur en in de middag van 4 tot ‘s avonds 7 uur andere vrachtwagens inhalen, dat voorkomt veel files

          • Tja we hebben het allemaal aan ons zelf te danken .kijk alleen maar naar het haastige asosiale rijgedrag .als iedereen afstand houd en niet 2 auto,s in wil halen maar op zijn baan blijft heb je zowiezo minder file,s

          • Al dat slome vrachtverkeer gewoon alleen s’nachts laten rijden,vanaf s’avonds 22uur tot s’ochtends 7uur.
            Zeker weten dat er haast geen file meer is.

    • Wat een briljant idee van Rijkswaterstaat of eerder kortzichtigheid.
      Als je niet meerekent dat mensen andere routes hebben genomen en langer onderweg waren naar hun werk. Maar ook vrij hebben genomen door vakantiedagen op te nemen of toch met uitzondering thuis mochten werken van hun werkgever.

        • Dat openbaar vervoer dat staakt iedereen laat staan en daarnaast ook onbetrouwbaar is … trein die er niet is brengt je voor de helft ook nergens.
          Daarnaast zijn onze hoofd oost-west en noord-zuid autowegen het liefst 2 baans…. En als vervoer land met ook nog auto’s loopt het snel vol.
          We melken graag om totaal andere wilde ideeën en stokpaardjes te financieren…. Maar het wegennet… dat is toch enkel een melkkoe.. toch…

        • Zorg eerst dat t openbaar vervoer vlekkeloos verloopt

          Maak t zo goed als gratis

          En okee, dan betalen we allemaal meer belasting.

        • Zorg dat t openbaar vervoer in orde is !
          Echt in orde, maakt aantrekkelijk !!

          Maak t zo goed als gratis

          En okee, dan betalen we met z’n allen meer belasting

          • Waarom zouden mensen met auto ook nog voor ov betalen. Dat is discriminatie.
            Net als verzekeringen die je laten meebetalen omdat er meer ongelukken zijn door verkeers Aso’s, ICT delicten, zonnepanelen van anderen.
            Dat noem ik prijsopdrijving en diefstal.

    • Wat niet geteld is, ook niet beschreven, zijn aantallen… Dus over toeval… Mensen hebben thuis gewerkt!
      Simple toch… Flauwekul om te zeggen dat RWS per toeval iets ontdekt heeft.
      Het enige wat ze ontdekken is dat sommige regenjassen er maandag ochtend wel vroeg hangen.
      Maar die bleken dan gostwerkers. Maar ze kunnen ze niet vinden. 🙂

      • Wat een kortzichtig stuk weer zeg. Mensen zijn massaal thuis gaan werken, hebben vrij genomen of zijn om gereden om de drukte te vermijden.

        Tijdens corona was er ook amper file en was de lucht verbazingwekkend schoner omdat mensen THUIS WERKTEN. Misschien ligt daar de oplossing.

      • En die is dan: BV alleen om van Almere naar Hilversum naar Utrecht naar Gorinchem naar Breda.
        Nou ik heb nieuws dat brengt een nieuwe file en/of vervuiling door eigen succes. En zal NS de kop kosten.
        Ga je treindienst na NS en laat sprinters beter aansluiten door ze bv 4 minuten na elkaars aankomst te laten vertrekken en 2 minuten bij IC na aankomst overzijde. Bevorder je de doorstroming mee en snelheid op het traject EdeWijchen. Met een 15 minuten voor iedereen die een sprintstation Na Arnhem aan doet. En maak treinen schoon met rijdend personeel (conducteurs die nu vaak 1e klas reizen en niet controleren in de ochtend of Avondspits) hebben die een lading blikjes en flesjes als extra loon.

        • Het nadeel is dat je met de trein niet overal kont. Zul je ook het hele land vol moeten leggen met spoor en perrons.

  14. Allemaal met het openbaar vervoer , asfalt met de tijd weghalen , dan is er minder uitstoot kunnen we meer huizen bouwen , wordt het schoner in Nederland , geen irritante pedaalridders meer , geen opgefokte rijdertjes die op de laatste streep voor het verdrijfvlak er nog tussen willen iedereen blij .

    • Je doet nu net alsof meer asfalt als vanzelf meer irritante pedaalridders en opgefokte rijders oplevert. Die zaken hebben niets met elkaar van doen.

      • Ja hoor sen openbaar vervoer is zo ideaal en zo snel want ja het is niet dat het veel langer duurt ofzo of dat je soms er niet uit kan omdat het niet zo druk is ofzo. Linkse mensen en hersens zijn geen combi

    • Iedereen te paard. Aanhangwagen of huifkar erachter en rijden maar. Asfalt weghalen en files opgelost. Geen CO2 uitstoot. Wat er aan de achterkant van het paard eruit komt is puur natuur kan zo de grond in. Milieubeweging ook blij. Denk ook dat je de kop staart botsingen ook heb opgelost dus de verzekeringen maatschappijen ook blij. En nu…. Waar blijft mijn lintje 😁

      • Aan allen,….weleens van een GUN FACTOR gehoord?? Verkeer is geen één richtingverkeer. Maar iet wat je met z’n allen doet… allen deelnemers. Oftewel. Gun elkaar de tijd vh invoegen , dus geen haantjesgedrag. Des te betere doorstroming, en meer tijd onderweg om redelijkerwijs in te kunnen voegen. Oftewel… BETERE DOORSTROMING…maw…minder …tot ..geen ongelukken dus ook geen oponthoud. Doe er svp met z’n Allen je voordeel mee.

  15. Files ontstaan door een “ te ruim verkeersaanbod””en dat ontstaat door”” Overbevolking » » .Dat Rijkswaterstaat een verkeersader wil afsluiten , om files te voorkomen , is gewoon waanzin. Meer mensen is ook meer verkeer en demografische groei is vragen om moeilijkheden . Lees de boeken van Drs Paul Gerbrands . «  Met minder mensen MEER mens «  en « « Mijn land van veel en vol . « « 

    • Aan allen,….weleens van een GUN FACTOR gehoord?? Verkeer is geen één richtingverkeer. Maar iet wat je met z’n allen doet… allen deelnemers. Oftewel. Gun elkaar de tijd vh invoegen , dus geen haantjesgedrag. Des te betere doorstroming, en meer tijd onderweg om redelijkerwijs in te kunnen voegen. Oftewel… BETERE DOORSTROMING…maw…minder …tot ..geen ongelukken dus ook geen oponthoud. Doe er svp met z’n Allen je voordeel mee.

      • Rechts voor oplossing files ook niet. Rekening rijden was en is de oplossing echter iedere Rechtse Stemmers denkt dat het een links idee is. Echter Mevrouw Kroes was/is echt VVD de uitvinder eind jaren 80. En ja toen hadden we al files en een foute NS regeling.

    • Zorg dat kilometervergoeding wordt afgeschaft als je meer dan 59 km moet rijden voor op het werk (kantoor) te komen. Zoeken naar een baan binnen de 50 km of anders verhuizen.

        • Hij heeft wel gelijk want jij rijd Nu file samen met nog 500.000 autos die maar 1 bestuurder hebben. Terwijl als je bussen van Carpoolplaatsen naar Werk regio in die zelfde plaatsen laat rijden tussen 7-10 en 16-19 zou dit de helft aan auto’s schelen. Als iedere bestuurder dan 10 euro krijgt van elke bijrijder. Heb jij weer 20-60 euro extra per dag.

  16. Dit is het gekste dat ik hier ooit heb gelezen. Infrastructuur afsluiten? Hebben jullie enig kennis over hoe een economie in elkaar zit? Of haten jullie Nederland?

  17. Als vrachtwagenchauffeur blijf ik altijd aan het begin van de invoegstrook staan als er een file is en wacht ik geduldig tot er ruimte wordt gemaakt maar helaas zie ik vaak van die opgefokte haantjes die echt vol gas zover mogelijk doorrijden en hun wagen er op het laatste moment tussen proppen.

    • Jij bent hierdoor juist het probleem. Tijdens een file moet je de hele invoegstrook gebruiken en aan het einde moet het verkeer in elkaar ritsen. Dat is de meest efficiënte manier voor doorstroming van het verkeer. Nou is het wel vaker dat vrachtwagen chauffeurs het probleem zijn van files…

        • Meeste waardering als automobilist: groot licht van vrachtwagenchauffeur! Dit kreeg ik toen ik het fatsoen had voor mij een gat te laten vallen om hem in te laten voegen en hem vervolgens inhaalde.

      • Hallo Jerry, Kees hier. Ik nodig je uit om eens een keer één dag met me mee te rijden op de vrachtwagen. Eén hele dag bedoel ik. Als bijrijder/passagier en dan hoef je alleen maar te kijken. Naar het verkeer om me heen. En misschien veranderd dat je visie op ons als beroepschauffeurs wel iets, maar in ieder geval kan ik je garanderen dat je (wellicht bekende) situaties gaat meemaken vanuit een perspectief welke je waarschijnlijk niet dagelijks hebt. Ben je gelijk een ervaring rijker!

    • Nou Berend, ik ben zelf buschauffeur, en heb ook mijn vrachtwagenrijbewijs. Maar er wordt heel duidelijk uitgelegd in zowel je theorieboek als door je rijinstructeur dat je de GEHELE invoegstrook moet benutten. Dat ben je verplicht, omdat je anders het verkeer hindert. De “opgefokte haantjes” waar jij het over hebt… als je je aan de regels houdt, de gehele invoegstrook gebruikt en je komt dan een chauffeur tegen die je uit pure afgunst er niet tussen laat, dan kon je nog weleens gevoelens als agressie op voelen borrelen.

  18. Zullen we de discussie eens aangaan of ieder ongeval wel urenlang onderzocht moet worden? Voorstel, gewonden eruit, filmpje rondom, auto’s aan de kant en hop, door met het overige verkeer.

    Rot voor de verzekeraar, maar de huidige werkwijze is rot voor de rest van Nederland.

  19. Het grootste probleem is zoals iedereen aangaf…ritsen. Rij dagelijks bij klein polderplein. Vaak bestuurders naar rechts over de invoegstrook, dat kleine stukje file voorbij om daarvooraan de boel klem te zetten. Ook een regel net als het buitenland, blijf op he baan. Het remmen doordat vaak jongeren! in de file, links rechts inks schieten pm uiteindelijk 100m te winnen. In de file sta ik regelmatig na een kwartier… op de afrit weer naast zo’n idioot, en lach hem/haar letterlijk uit. Stress en oponthoud werkt niet. Meer banen doorgetrokken lijnen plaatsen, gewoon op je eigen weg blijven, werkt. En dat elektrische auto’ s van die remlicht af geholpen worden. Laatst ook, wel 70x remlichten aan met 100m ruimte ervoor, zoveel onrust is echt overbodig…

    • Weet je wat ook zo vreselijk irritant is, iemand die zijn rem pedaal ingedrukt houd in de file en je vervolgens in 1000 watt led rood achterlicht zit te staren!

      • Beperk het aantal leaseauto’s. Laat werknemers de auto waarin ze nu rijden zelf aanschaffen. Zo bereik je twee doelen tegelijk: mensen worden zich bewuster van hun financiële verantwoordelijkheid én ervaren de werkelijke kosten van mobiliteit.

      • Dat met die remlichten aan en uit heeft te maken met adaptive cruise control. die wilt (voor de veiligheid) de afstand met de voorligger altijd gelijk houden. Door het wispelturige gedrag van een bestuurder voor iemand met adaptive cruise control krijg je dus dat optrekken, afremmen etc.

        alle auto met adaptive cruise control en je file probleem wordt ook minder!

  20. Ja als je al die wegen afsluit zullen veel mensen een omweg nemen, openbaar vervoer nemen, dagje thuiswerken, dagje vrij nemen, weekje vakantie.

    Geen wonder dat het rustiger is.

    Wat een oplossing! Ja als je alle wegen afsluit heb je het probleem van uitlaatgassen ook “opgelost”

    • Als we alle kippeneieren opeten, krijgen we nooit meer vogelgriep. Dat is waar, maar ook geen kippen meer, dus ook geen eireren.

    • Wat een mooie ontdekking . In corona tijd was dit ook ondekt.
      Ik zeg nog steeds dat thuiswerken het file probleem sterk kan verminderen. Maar ja er zijn werknemers die misbruik maken hiervan zoals werken vanuit het buitenland omdat ze die rit vlucht kunnen betalen en wie moet er onder lijden juist degene die thuis blijven. In corona tijd moest ik ook de weg op de ik was bijna alleen op de weg.en er waren geen wegen afgesloten.

      • Jan,
        Bij elektrische of hybride auto’s gaan de remlichten branden als je van het gas gaat en er een bepaalde vertraging plaats vindt. Dus er word over het algemeen niet bewust geremd.

        • Op de A4 niet meer ritsen .Bij punt rijswijk, Leidschendam en leiden altijd file doordat de Nederlanders niet kunnen of willen ritsen

          • Als de gemiddelde Nederlandse automobilist een rits moest uitvinden, zou het klittenband worden.

  21. Ik ben zelf trucker en laat altijd een gaat vallen van circa 100 meter voor het invoegende verkeer.
    Als je daar al ruim voor de afslag mee begint loopt het naar mijn idee ook beter door er kunnen dan sowieso 10 auto’ s invoegen.
    Als de medeweggebruikers op mijn rijbaan toch al vaak links rijden stokt mijn rijstrook niet.
    Wat help niet egoïstisch of asociaal zijn toon begrip naar elkaar.

    • Respect maar dan ben je 1 vd weinigen doe zo bedreven rijden.

      Merk zelf zeer vaak tegenivergestelde ervan nl dicht rijden van toerit strook in convoi en bumper rijden met 35 ton achterzich en ga zo door…..tijdsdruk volgens mij

    • Juist ! Al 60 [zestig] jaar met plezier en ontspannen autorijden… Zonder veel schade. Ik geef graag voorrang waar dat mag/moet. Ja 1 keer mocht ik na een onduidelijke, maar beperkte aanrijding een [bijna] nieuwe auto uit de showroom halen… 12 jaar geleden… ‘k heb ‘em nog. Nog 6 jaar rijden ? Heerlijke bak uit de VW/Skoda-stal. Geen automaat. Heb een ‘automatische’ arm.

      • Ik laat ook altijd wat ruimte als ik zie dat het op de invoeger druk is maar alsnog zie je mensen doorrijden om twee of drie auto’s verder zichzelf er tussen te drukken waardoor er weer geremd moet worden en voila harmonica.
        Dat drammerige voordringgedrsg is de grootste oorzaak van files

  22. Ik rij gemiddeld 55.000 km. per jaar. Oplossing voor de snelweg is om 1200 meter voor de afrit het onmogelijk maken om alsnog op het laatste moment ineens van links naar rechts te gaan. De achteroprijdende voertuigen remmen van schrik en ja hoor file. Vooral tijdens de spits. We willen schijnbaar als eerste thuis zijn en gunnen elkaar niets. En ja hoor vooral jong en oud doen dit. Ik erger me daar kapot aan. Automobilisten zijn net fietsers na het verkeersexamen bijna nooit meer hun hand uitsteken en vooral op het trottoir fietsen. Met andere woorden: we moeten eens naar onze eigen hufterigheid kijken en ons dan aanpassen hoe het wel moet.

    • Dus de fieters zij ook fout als zij hun examen hebben gehaald?
      Ik voel mij als frequent fietser beledigd door uw reactie. De fiets is voor mij het enige vervoermiddel dat ik kan gebruiken.
      Zij u vriendelijk willen zijn om de reactie anders te formuleren? En niet meteen de fiets als iets negatief te zien?

      Met vriendelijke groet,
      F. Leurs

      • Nou meneer van Leurs
        Ik hoop dat u niet een van zo’n fietser bent die met oogkleppen op rijden waneer ze asociaal de rotonde oprijden terwijl er ook voor hun haaien tanden op de weg zijn aangebracht . In het algemeen denkt iedere fietser dat hij/zij voorrang heeft. Dit zeker ook door ouderen op een elektrische fiets.

      • Je hebt gelijk hoor, alle fietsers zijn vredelievende vrolijke mensen die zich in het verkeer gedragen zoals ’t behoort.
        Altijd de hand uitsteken bij afslaan, nooit zomaar zonder om te kijken plotseling afslaan, nooit met meer dan twee naast elkaar, altijd ruimte maken voor tegenliggers of inhalers als ze wel met zijn tweeën naast elkaar fietsen. Alle fietsers wachten geduldig tot er voldoende ruimte is om over te steken of bij verkeerslichten altijd netjes wachten op groen. Elke fietser houdt netjes zijn telefoon in de broekzak en glimlacht of zwaait vriendelijk naar medeweggebruikers om te bedanken voor gegeven voorrang.
        Ow.. Huh?!!? Wacht… Wat!??

  23. De reden voor files: elkaar niks gunnen.
    Tja ik erger ook: met 120 naar einde invoegstrook terwijl de baan 50 rijdt.
    Of nog even parkeerplaats en benzinepomp meepikken… Wat is jouw reactie? (mijn eerste ook). Of verkeerd voorgesorteerd of links rijden of… Enz, enz.
    En nee, ik ben geen heilige. Rij (te) vlot, maak ook wel eens een fout (overtreding?). Maar kan me ook in de ander verplaatsen. Wellicht sterfgeval, slecht nieuws, bruiloft, vliegtuig, of gewoon al 23000 keer geschrokken van stunt piloten.
    En dat heeft niks te maken met achterstallig onderhoud Rijkswaterstaat of gebrek aan controle. Mijn bewijs: ga bij ontstaan van een file op de rechterbaan achter een vrachtwagen hangen 99 van de 100 keer ben je eerder door de file. Succes!

    • Ik ben zelf trucker en laat altijd een gaat vallen van circa 100 meter voor het invoegende verkeer.
      Als je daar al ruim voor de afslag mee begint loopt het naar mijn idee ook beter door er kunnen dan sowieso 10 auto’ s invoegen.
      Als de medeweggebruikers op mijn rijbaan toch al vaak links rijden stokt mijn rijstrook niet.
      Wat help niet egoïstisch of asociaal zijn toon begrip naar elkaar.

      • Een file zou echt veel sneller oplossen als iedereen ruimte zou laten voor 1/2 auto’s voor zich. Het probleem als ik dat doe is echter vaak dat ik dan eindig met iemand voor me die een gat van 500 meter tot de auto ervoor ook prima vindt en dat kan mijn geduld slecht aan, ga dan naar rechts (en blijf daar 😋)

      • Alle automobilisten zijn aso’s met haantjesgedrag die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken en altijd voordringen.
        Fietsers zijn vredelievende vrolijke mensen die altijd vriendelijk hun hand uitsteken, nooit ineens afslaan zonder om te kijken en graag even afstappen om anderen voor te laten en ze daarna ook nog even vriendelijk glimlachen of zwaaien.
        Oh.. wacht… Huh?!? Wat?!?

  24. En weer een beetje reclamespotjes op tv uitzenden dat je zo veel mogelijk rechts moet rijden en dat je op de vluchtstrook mag rijden onder de groene pijl door. En dus ook over de doorgetrokken streep mag rijden.
    Scheelt een hoop domme varkens die vanaf Apeldoorn in het midden rijden en er bij Arnhem bij de dierentuin afgaan en de hele weg in het midden rijden. Ikzelf op de rechterbaan er ca 40 meter achter. Gingen mij inhalen en bleven op die afstand hangen.
    Of een blonde dame vanaf Arnhem op de A50 in het midden en vanaf de Somp in Apeldoorn naar de meest linker baan, zonder enig ander verkeer in de buurt. Zelf de hele weg, af en toe een vrachtwagen inhalen, op de rechter rijstrook gereden.

  25. Iedereen een motorrijbewijs geven tot een beperkte cilinderinhoud bij het autorijbewijs.

    Verder gewoon overal 130 op de snelweg, ook beter voor het milieu dan elke keer af remmen en weer optrekken bij 80 km stukken

    • De eerste ben ik tegen.
      Het tweede niet maar gaat niet helpen.
      Ooit wetenschappelijk onderzocht: bij een gelijk verkeersaanbod is iedereen het snelst van a naar b als er tussen de 50 en 80 wordt gereden (weer niet meer precies de beste snelheid, maar deze is dus verrassend lasg). Dat klinkt niet logisch maar het komt doordat hoe langzamer je rijdt hoe minder ruimte je automatisch houdt tot je voorganger, daardoor passen er meer auto’s op een kilometer en ontstaat er minder harmonica, wat uiteindelijk vaak leidt tot stilstand of kruipen.
      Uiteindelijk is iedereen eerder thuis dan wanneer je 130 rijdt

  26. De regeling voor lease autos bijstellen! Of aparte baan voor lease autos! Toch wel fijn een baan waar file staat! A4 rijswijk doorgetrokkenstreep aan het einde van de invoegstrook scheelt gevaarlijke late invoegers die op het laatste moment ertussen proppen!

    • Afsluiten geeft minder files? Wacht in het eerste weekend van het verlof . In Antwerpen gaan ze van 3 naar 1 rijstrook . Het was ,vorig weekend, maar 3 uur aanschuiven voor 10km vooruit te komen . Dit ondanks verwittigen op voorhand.

    • Ik heb vroeger geleerd wacht tot er genoeg ruimte is voor het inhalen van een auto of vrachtauto en wat er nu gebeurd is is geen respect voor voor elkaar in het verkeer er gewoon er tussen douwen zo dat een ander op zijn remmen moet trappen I, I daar krijg je file van en vrachtautos die even moet inhalen op een twee balans weg voor maar een kilometer of harder

  27. Rijkswaterstaat heeft niets uitgevonden, daar zijn ze niet toe in staat. Het is allemaal redelijk goed verlopen, omdat het volk zijn oren te luister heeft gelegd.
    Daarmee heeft gehoord dat het wel eens heel anders zou zijn als, erg geen maatregelen van hun kant komt. Geen OV, geen rijbanen beschikbaar, dus blijft een verzoek bij werkgevers om thuis te werken of vrij te zijn over.
    Aangezien Rijkswaterstaat al 15 jaar achterstallig onderhoud heeft waar ze zich druk om moeten maken. Ipv op de borst kloppen, dat ZIJ wat hebben uitgevonden.

  28. Meer trajectcontroles gaan de files oplossen. Doordat mensen moeten remmen (vaak te snel en onnodig) voor elkaar komen er files. Iedereen dezelfde snelheid en je hebt een stuk minder files. Verder is van 3 rijstroken naar 2 rijstroken en links invoegen ALTIJD file. Dit zou anders gemaakt moeten worden maar een trajectcontrole gaat zeker helpen.

      • Daar rijden meer Belgen dan in NL. Je wordt daar gevraagd hoffelijk te zijn, maar ritsen kennen ze daar niet. Meer dan een Belg, laat een Nederlander je er nog weleens tussen.

        En laten we dan ook even kijken naar de knelpunten en onlogische kruis- en knooppunten die het verkeer doen stilstaan.

    • Nou daar zullen traject controles echt niet mee gaan helpen. Die zijn er alleen maar om de staatskas te spekken. Nee wat meer zal helpen is dat mensen in dezelfde baan blijven zoals in Amerika, het keep your lane en dat je gewoon er dan ook rechts voorbij kan. Daarbij zal het ook veel helpen als mensen niet zodra ze een pijl of een bord zien van over 2 km dat je moet invoegen al gelijk zich er tussen willen proppen, en dus gewoon doorgaan tot aan het eind en dan met aangepaste snelheid invoegt. Dan rijden beide banen tenminste door. Files ontstaan tenslotte altijd bij de in en uitvoer zones.

  29. Meer trajectcontroles gaan de files oplossen. Doordat mensen moeten remmen (vaak te snel en onnodig) voor elkaar komen er files. Iedereen dezelfde snelheid en je hebt een stuk minder files. Verder is van 3 rijstroken naar 2 rijstroken en links invoegen ALTIJD file.

    • Misschien maar het ov gratis maken of klein bedrag zodat mensen meer met ov reizen. Het is nu te duur …..vaak duurder en met eigen vervoer

    • Als je de theorie volgt van Frankp, namelijk meer (traject)controles met als doel meer dezelfde snelheden, dan komen we al een heel eind.

      Gooi er bovenop dat je elkaar wat ruimte gunt, zeker bij het invoegen, dan hoeven we ook niet elkaar af te snijden en stil gaan staan. Bij Meerkerk werkt het bij het invoegen altijd: vaak file, totdat je op de linker rijstrook dezelfde snelheid aanhoudt als op de middelste en gaat ritsen, dan hoeft niemand hard door te rijden tot het verdrijvingsvak en daar stil te gaan staan of hard te remmen.

      Dat is theorie die ook nog eens goed uitpakt in de praktijk.

  30. Voor mij persoonlijk is dit dė reden om dichtbij mijn werk te wonen, oftewel dicht bij huis werk te hebben. Om elke dag in de files te staan om de kost te verdienen….. Nee, is mij absoluut niet waard. Respect overigens voor iedereen die dat wel doet, of moet doen.

  31. De oplossing voor minder mensen met een rijbewijs is om elke 10 jaar een theorie toets af te leggen voordat je je rijbewijs mag verlengen. Je mag met 9 jaar al examineren. Heb je het voor de 10e jaar niet gehaald, word je rijbewijs geschorst. Heb je het voor het 11e jaar niet gehaald, word je rijbewijs ongeldig. Files lossen binnen 10 jaar op!

    • Want ? Meer theorie kennis maakt het dat ze in de praktijk beter gaan reiden ?
      Doe dan verplicht praktijk exame en dan bij angst, twijfelen, niet vooruit kijken of niet kunnen inschatten gelijk gezakt.
      Dat is mijn ervaring namelijk met 25jaar dagelijks op de weg.
      Dat mensen bang zijn het niet goed inschatten of kunnen inschatten en niet vooruit kijken.
      Wat ze een gevaar voor hun zelf en andere maken.
      Allemaal dingen die met extra theorie niet verbetere.

      • Probleem is dat we kudde dieren blijven en we elkaar niks gunnen, de een een grotere (lease/gefinancierde) wagen moet rijden dan de ander en daarmee denkt meer rechten te hebben op de weg. We leven in 2025 en iedereen gaat nog steeds om dezelfde tijd naar werk, nog steeds om dezelfde tijd lunchen, nog steeds om dezelfde tijd uit werk, nog steeds om dezelfde tijd avond eten en nog steeds om dezelfde tijd sporten. Neem eens een voorbeeld aan onze zuidelijke buren: Spanje, Italië en Portugal. Beginnen om 6u, siësta van 12u tot 14u, paar uur werken en om 21u dineren. Als de helft van NL dit zou doen (ik doe het al jaren zelf in NL) is alle drukte opgelost. Moeten horeca wel hun keuken open houden tot minstens 23u.
        We wijzen naar elkaar, niemand neemt initiatief….

        O ja, alle lease auto’s en Oost Europese auto’s van de weg halen zou ook een hoop hufter gedrag doen verdwijnen.

        • Wat Tako zegt is wel een goed plan. Maar dan wel praktijk én theorie iedere 10 jaar. Voor de verkeersovertreders die iedere, keer weer de fout ingaan, om de 5 jaar praktijk én theorie.

  32. Beste redactie,

    Ik vind dit artikel te kort door de bocht mbt zo nu en dan wegen sluiten.
    Ik heb geen antwoord op het probleem mbt de files. Als je wegen af gaat sluiten, zoals bijvoorbeeld nu gebeurd is heeft nogal wat consequenties gehad, mbt de zorg, bedrijven, horeca, mensen die verplicht vrij hebben moeten nemen van een spaarzame vakantie dagen of gedwongen bedrijven hebben moeten sluiten en geen inkomsten of compensatie. Zelf kon ik mijn ouders lastig bezoeken of afspraken moesten verzetten omdat alles afgesloten was. Bussen en treinen tijdelijk niet reden dat je moeilijk nog in of uit omgeving schiphol komt. Mensen met name in de middag in lang files hebben gestaan. Niet altijd even duidelijke communicatie wat wel of niet open was mbt de wegen. Google maps gaf geen alternatieve route naar werk dan dat het was afgesloten.
    Tevens wordt er vergeten dat de sociale interacties met collega ’s op werk ook erg belangrijk is en met patiënten, klanten etc.
    Indien mogelijk is het prettig de optie te hebben om thuis te werken en als dat de wegen wat ontlast, maar voor mij niet meer dan dag of dagdeel, ook omdat ik in de zorg werk.

    Met vriendelijke groet,
    Christine

Laat een antwoord achter aan Sen Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear