
Lamborghini heeft bevestigd dat de vervanger van de Huracán zal worden aangedreven door een 4,0-liter twin-turbo V8… en drie elektromotoren achterin. Jazeker, het is een hybride. Maar dat wist je al, als je een beetje hebt opgelet. Het klinkt als het zoveelste product van de Volkswagen Groep met de bekende (en daarom beetje afgezaagde) V8, maar dan heb je het fout.
De toerenbegrenzer van de nieuwe Lambo grijpt pas in bij 10.000 toeren per minuut. Dat redt de 4.0 V8 in de Audi RS 6 niet. Ook is het een motor met een vlakke krukas (flat-plane). Lamborghini noemt de opvolger van de Huracán voorlopig alleen nog maar ‘634’. En nee, dat is niet het vermogen: de nieuwe auto zal namelijk 800 pk en 730 Nm produceren. Mis je de V10 nog steeds?
Het is een gloednieuwe V8
Lamborghini zegt dat deze motor helemaal vanaf nul is ontworpen. Dat moet ook wel, want de nieuwe V8 moet passen met zaken als de omvormer en de drie elektromotoren. Voor het gevoel hadden we het dan een 4,2-liter V8 gemaakt, zodat mensen weten dat het niet dezelfde Audi-motor is als in de Urus ligt. De versnellingsbak krijgt trouwens acht versnellingen en is dezelfde als in de Revuelto.
Lamborghini beweert dat deze nieuwe auto de Huracán-reeks zal overtreffen qua prestaties en rijbeleving. Goed, ze zullen natuurlijk niet zeggen dat ze gepiekt zijn bij de V10 en dat het vanaf nu alleen maar slechter wordt. De 634 staat gepland voor lancering later dit jaar, waarbij Lamborghini nu stevig op weg is naar een geëlektrificeerde toekomst, nadat ze voor het eerst de stap hebben gezet met de Revuelto.
Meer van TopGear


Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
