
Lamborghini heeft bevestigd dat de vervanger van de Huracán zal worden aangedreven door een 4,0-liter twin-turbo V8… en drie elektromotoren achterin. Jazeker, het is een hybride. Maar dat wist je al, als je een beetje hebt opgelet. Het klinkt als het zoveelste product van de Volkswagen Groep met de bekende (en daarom beetje afgezaagde) V8, maar dan heb je het fout.
De toerenbegrenzer van de nieuwe Lambo grijpt pas in bij 10.000 toeren per minuut. Dat redt de 4.0 V8 in de Audi RS 6 niet. Ook is het een motor met een vlakke krukas (flat-plane). Lamborghini noemt de opvolger van de Huracán voorlopig alleen nog maar ‘634’. En nee, dat is niet het vermogen: de nieuwe auto zal namelijk 800 pk en 730 Nm produceren. Mis je de V10 nog steeds?
Het is een gloednieuwe V8
Lamborghini zegt dat deze motor helemaal vanaf nul is ontworpen. Dat moet ook wel, want de nieuwe V8 moet passen met zaken als de omvormer en de drie elektromotoren. Voor het gevoel hadden we het dan een 4,2-liter V8 gemaakt, zodat mensen weten dat het niet dezelfde Audi-motor is als in de Urus ligt. De versnellingsbak krijgt trouwens acht versnellingen en is dezelfde als in de Revuelto.
Lamborghini beweert dat deze nieuwe auto de Huracán-reeks zal overtreffen qua prestaties en rijbeleving. Goed, ze zullen natuurlijk niet zeggen dat ze gepiekt zijn bij de V10 en dat het vanaf nu alleen maar slechter wordt. De 634 staat gepland voor lancering later dit jaar, waarbij Lamborghini nu stevig op weg is naar een geëlektrificeerde toekomst, nadat ze voor het eerst de stap hebben gezet met de Revuelto.
Meer van TopGear


Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
