Lamborghini heeft bevestigd dat de vervanger van de Huracán zal worden aangedreven door een 4,0-liter twin-turbo V8… en drie elektromotoren achterin. Jazeker, het is een hybride. Maar dat wist je al, als je een beetje hebt opgelet. Het klinkt als het zoveelste product van de Volkswagen Groep met de bekende (en daarom beetje afgezaagde) V8, maar dan heb je het fout.

De toerenbegrenzer van de nieuwe Lambo grijpt pas in bij 10.000 toeren per minuut. Dat redt de 4.0 V8 in de Audi RS 6 niet. Ook is het een motor met een vlakke krukas (flat-plane). Lamborghini noemt de opvolger van de Huracán voorlopig alleen nog maar ‘634’. En nee, dat is niet het vermogen: de nieuwe auto zal namelijk 800 pk en 730 Nm produceren. Mis je de V10 nog steeds?

Het is een gloednieuwe V8

Lamborghini zegt dat deze motor helemaal vanaf nul is ontworpen. Dat moet ook wel, want de nieuwe V8 moet passen met zaken als de omvormer en de drie elektromotoren. Voor het gevoel hadden we het dan een 4,2-liter V8 gemaakt, zodat mensen weten dat het niet dezelfde Audi-motor is als in de Urus ligt. De versnellingsbak krijgt trouwens acht versnellingen en is dezelfde als in de Revuelto.

Lamborghini beweert dat deze nieuwe auto de Huracán-reeks zal overtreffen qua prestaties en rijbeleving. Goed, ze zullen natuurlijk niet zeggen dat ze gepiekt zijn bij de V10 en dat het vanaf nu alleen maar slechter wordt. De 634 staat gepland voor lancering later dit jaar, waarbij Lamborghini nu stevig op weg is naar een geëlektrificeerde toekomst, nadat ze voor het eerst de stap hebben gezet met de Revuelto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)