
‘Als je een authentieke, echte rijervaring wilt, bieden nieuwe voertuigen gewoon niet hetzelfde gevoel’, meent Jonathan Ward, de baas van Icon 4×4. Een nieuwe motor heeft Ward weinig problemen mee, gelukkig. Deze Ford Bronco uit 1974 krijgt daarom een gloednieuwe 5,0-liter V8 uit de Mustang GT. Nog specialer: het is de honderdste auto die Icon onder handen neemt.
Oorspronkelijk zat er een zescilinder in de Bronco. De nieuwe V8 levert 435 pk en dumpt zijn gassen via een roestvrijstalen uitlaatsysteem, dus geluid mag geen probleem zijn. Tenzij je een buurman bent. De motor is gekoppeld aan een viertrapsautomaat met overdrive die de kracht naar alle vier de wielen stuurt. Er zijn enkele aanpassingen aan het chassis gedaan voor het extra vermogen.
Ook een nieuw onderstel voor de oude Bronco
Verder zijn er verbeterde Brembo-remmen, Fox Racing-schokdempers gecombineerd met Eibach-veren, instelbare stabilisatorstangen en vergrendelende differentiëlen geïnstalleerd. De lak heet ‘Cactus Gray’ en die ken je misschien van de nieuwe Bronco. Icon heeft ook zijn ‘Volcanic Black’-coating aangebracht op de grille, spiegels, deurgrepen en de tankdop.
Het interieur is aangepakt in samenwerking met het bedrijf Spinneyback. De stoelen, delen van de deurpanelen en de laadruimte zijn nu bedekt met ‘onderhoudsarm’ leer, dat ‘bijna onverwoestbaar’ is. Het geheel is afgewerkt met sierdelen van zwart aluminium. Deze vind je op de deurpanelen, het stuur, de pedalen en het dashboard.
‘Onze happy place is het bouwen van vintage voertuigen die geschikt zijn voor moderne wegen en moderne bestuurders, maar die niet proberen nieuwe auto’s te zijn’, zegt Ward. ‘Het is nog steeds een zeer ouderwetse verhouding tussen bestuurder en machine, eentje die de bestuurder niet probeert te isoleren van de ervaring achter het stuur. Sterker nog, een deel van het doel van Icon 4×4 is om mensen weer te verbinden met het mechanische.’
Verder is er een airconditioning van Vintage Air en betere audio met bluetooth geïnstalleerd. Wil jij ook zo’n oude Ford Bronco met een nieuwe V8-motor? Hou rekening met prijzen rond de 180.000 euro, maar dan nog wel zonder belastingen. En je moet het ding hier nog op kenteken zien te krijgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ford probeert letterlijk Jeep-klanten weg te kopen (met 1.000 dollar per klant)

Ford Bronco DR review: De bruutste uitvoering voor de Baja 1000-race, die je gewoon kunt kopen

De vliegende Ford Raptors: Vliegles voor gevorderden in de F-150 en Bronco

Ford Bronco Raptor vs Ford F-150 Raptor R: Welke is het beste in de woestijn?

Deze elektrische Ford Bronco is volgens Zero Labs ‘geperfectioneerd’

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
