Ringgeest

En opnieuw is het ronderecord voor productieauto’s op de Nordschleife van de Nürburgring scherper gesteld. Deze keer knabbelde de Pagani Zonda F ClubSport tweetiende seconde van het oude record af.

Tot nu toe was je op de Nürburgring de man als je met een Porsche Carrera GT wat rondjes draaide. Die stond tot voor kort te boek als snelste productieauto op het circuit, met een recordtijd van iets meer dan 7 minuten en 28 seconden. De Zonda F deed het in 7:27.82, en dus gaat het record voorlopig naar Argentinië.

Met die tijd ligt de gemiddelde snelheid op de 20,8 kilometer van de Nordschleife nog net onder 160 km/u. Gezien het enorme aantal bochten is dat zelfs voor auto’s van dit kaliber een prestatie van formaat.

De Zonda F ClubSport is met een gewicht van 1.224 kilo nog net even lichter dan de brave versie. En omdat de 7,3 liter V12 een vermogen levert van 641 pk, kent de ClubSport een specifiek vermogen van 541 pk per 1.000 kilo. Akelig veel. Volgens Pagani heef het vlieggewicht hiermee een topsnelheid van 344 km/u, maar die is tijdens het recordrondje vast niet in zicht gekomen.

We hebben het idee dat dit record wel even zal blijven staan. Een topsnelheid boven 160 km/u zal nu de heilige graal worden voor de ridders van de Nürburgring. Misschien dat onze eigen Stig met een spoedcursus Duits en een Caparo T1 een heel eind komt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken