Soms zijn er van die onderwerpen waarvan je weet dat het goed is voor de discussie. Denk aan Chinese auto’s, betrouwbare Franse auto’s en EV’s. Over die laatste hebben we een nieuwtje voor je en de kans is levensgroot dat je op basis van de kop alleen een mening gaat bevestigen, maar zoals gewoonlijk is nuance op zijn plaats. In dit geval gaat het om de pechgevallen met elektrische auto’s. De ANWB heeft de cijfers van de pechgevallen uit 2024 bekendgemaakt. Daar kunnen we een paar conclusies uit trekken.

De eerste is dat het aantal pechgevallen met elektrische in Nederland explosief is gestegen. In 2023 waren er 51.000 pechgevallen, in 2024 steeg dat met 26% naar 65.000 elektrische auto’s die zijn stilgevallen. Nu komen we maar meteen met de nuance en dat is dat er überhaupt meer elektrische auto’s bij zijn gekomen. Die stijging is echter minder hoog: 7,3 procent volgens het RDC.

Wat gaat er dan mis bij een elektrische auto?

Er gaat dus iets mis bij elektrische auto’s waardoor deze meer pechgevallen heeft. In theorie zou een elektrische auto betrouwbaarder moeten zijn dan een auto met traditionele verbrandingsmotor. Maar in dit geval is er toch een opmerkelijke stijging. De meest voorkomende kwaal bij een EV is een lekke band. Dat lijkt aannemelijk: elektrische auto’s hebben zelden een reservewiel. Vaak zit bij een EV de accu daar waar je bij een benzinemotor de uitsparing voor het reservewiel tegenkomt.

Andere problemen bij elektrische auto’s hebben te maken met de accu’s. Dan gaat het dus niet om het batterijpakket (die we ook accu noemen) waar de auto zijn energie vandaan haalt, maar de kleine accu voor de elektronica aan boord van de auto, zoals de verwarming, radio, navigatie en uiteraard de verlichting. Tenslotte zijn er nog de nodige motorstoringen waardoor een EV stil komt te staan.

Nuance en context

Bij het plaatsen van nuance hoort ook het vermelden van context. Want ja, het aantal pechgevallen met elektrische auto’s mag dan gestegen zijn, de Wegenwacht houdt zich vooral bezig om auto’s met verbrandingsmotor op weg te helpen. In totaal is de Wegenwacht in 2024 1.355.000 uitgerukt. Haal daar even die EV’s vanaf en je komt uit op 1.290.000 pechgevallen uit.

Lees ook: Haha: ANWB maakt foutje en geeft verkeerd taaladvies voor mensen met pech in het buitenland

Dus eigenlijk had de kop moeten zijn dat auto’s met verbrandingsmotor massaal uitvallen. De drie meest voorkomende problemen waren defecte accu’s, lekke banden en niet functionerende dynamo. Dat komt redelijk overeen met de problemen waar een EV mee te maken krijgt. Op zich ook niet vreemd, dat zijn de issues waarmee je echt niet verder kunt rijden. Met veel andere ongemakken kun je in elk je thuisadres (of dat van de garage) halen.

Met dank aan Michael voor de tip!

Reacties

  • RTM heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    Problemen met de accu’s? Daar zit het probleem niet in. Het probleem zit hem in de mens, en dan vooral de mens die een huurauto nemen en geen idee hebben van hoe een elektrische auto werkt.
    Zo een auto moet je op-la-den!

    Ik werk bij een berger en hoe vaak we pechgevallen krijgen van een EV met accuproblemen. Meerdere per dag!
    Afslepen naar een laadpaal, aankoppelen, laden en we ronden de melding af met “Eigen Kracht Verder”.
    De accu is dan gewoon blind leeggereden. Niet nadenken, gewoon gaan. Ik hoop niet dat die meldingen ook in dit onderzoek zijn meegenomen?

    Reageer
  • Jacq heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    Het probleem ligt aan de korte stukjes 80%rijd minder dan 10 km en dat is helemaal niet goed voor een outo ik rij zelf lange afstanden nooit problemen korte stukjes pak ik de fiets of wandel

    • Karel heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      Maar dat is met een elektrische auto dus geen probleem.

      • Stoplichtkabouter heeft op 28 januari 2025 geschreven:

        Het is mijn auto, welke ik zelf heb betaald, dus ik maak zelf wel uit of ik er lange of korte stukjes mee rijd.
        Zo n ding moet het gewoon altijd doen.
        Niet meer en niet minder.

        Reageer
      Reageer
    • Jack. heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      Over nuances gesproken. Het gaat niet alleen om de aantallen EV’s t.o.v. benzine en diesels, maar ook om de hoeveelheid kilometers die ermee wordt gereden.

      Reageer
    Reageer
  • Pat heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    In procenten komt het neer op 14,7% van de verbrandingsmotoren heeft pech waar de ANWB voor nodig is en 14% van de EV’s. Voor de nuance; Nederland heeft het oudste wagenpark van West Europa. 4,4 miljoen autos zijn ouder dan 10 jaar en de EVs zijn wat dat betreft veel nieuwer. Daar rekening mee houdende komen de EVs er dus heel slecht vanaf. Wat ook in lijn is met de betrouwbaarheids statistieken van autos. EV doen het daar zo slecht dat er een eigen categorie voor is gemaakt. Anders staan de meeste onderaan de lijsten.

    Reageer
  • David heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    Beste John,

    Met deze cijfers alleen zal u kunnen berekenen dat EV’s minder in pan staan.
    26% van de 1.355.000 is hoger dan de 65.000 gevallen.
    Hierbij zou ik wel duiden op volgende nuanse.

    Zou het niet beter zijn om ook de leeftijd van de auto’s te vermelden?
    Dan gaat het beeld volledig anders zijn,…

    Verder ook de problemen met EV’s die door onair reparaties,….

    Verder ook het feit dat EV’s voor de meeste mensen een belachelijke kost is, naargelang km/jaar. Ook steekt deze dan op het net om batterijen in orde te houden.
    En alle andere punten,…….

    • Watbedoeljenou heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      Beste David,

      Als er een begrijpelijke zin in je reactie zou staan, zou ik het graag met je eens zijn. Helaas heb ik gewoon geen idee wat je wil zeggen.

      Reageer
    Reageer
  • AntiFranseRotzooi heeft op 28 januari 2025 geschreven:

    Laat me raden;
    Franse rotzooi is verantwoordelijk voor 50% van de pechgevallen? VAG troep voor nog eens 30% en alle andere merken doen samen de rest.

    • @anti frans heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      Bij de betrouwbaarheidslijsten zijn de Chinezen en Tesla die helemaal onderaan bungelen en niet de Fransen. Ook de Italianen zijn een stuk betrouwbaarder dan hun reputatie doet vermoeden.

      • Robin heeft op 28 januari 2025 geschreven:

        Eigenlijk moet je het aantal auto’s bekijken die lid zijn van de pechverhelping. Ik veronderstel dat er procentueel meer EV’s (bijna 100%) aangesloten zijn, dan verbrandingswagens.
        Of is ANWB gratis in Nederland?

        Reageer
      Reageer
    • Ron heeft op 28 januari 2025 geschreven:

      Dus uiteindelijk de jap is the best , die laat je nooit staan .

      Reageer
    Reageer
  • John heeft op 27 januari 2025 geschreven:

    En geef dat nu eens in procenten aan.
    Want er rijden meer auto’s met verbrandingsmotor dan ev’s.

    Zo is het een artikel van niks

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)