
Tegenwoordig zien we dat fabrikanten veel onderdelen weghalen die we tot voor kort behielden. Denk aan de richtingaanwijzers, lichtknopjes of transmissiebediening. Ook dat zit bij sommige auto’s verstopt. Bij Renault gaan ze een stap verder en kijken ze of ze de pedalen kunnen weglaten. Natuurlijk, het geeft iets meer beenruimte, maar zijn juist die pedalen niet ideaal om in een auto te kunnen rijden? We snappen dat fabrikanten graag dingen weghalen, maar is dit niet iets te enthousiast?
Als je kijkt naar de auto-interieurs van nu en die van ongeveer twintig jaar geleden, zal je zijn opgevallen dat er weliswaar (veel) meer functies zijn, maar dat het interieur veel opgeruimder is. Alle functies zitten nu in één of meerdere schermen. Logisch, want er zijn tegenwoordig zoveel functies dat je meer knopjes zou hebben dan in de Pontiac Firebird Michael Knight (inderdaad, KITT), maar zoals gezegd is Renault aan het kijken wat er nog meer weg kan.
Ze zijn heel erg serieus
En ze zijn bloedserieus over het weghalen van de pedalen. Dat laat Sandeep Bhambra weten aan TopGear. Maiore is de baas van Renault Advanced Design en zou dus een hoop moeten weten. Nu zou je kunnen denken dat ze Tesla achterna gaan. De Cybercab heeft immers geen pedalen of stuurwiel, omdat die auto volledig door software wordt bestuurd. Nee, in de Renaults zonder gespedaal kun je gas geven met je handen.

Renault heeft een voorbeeld gegeven in de Renault Filante conceptauto hoe dat eruit zou kunnen zien. Het is een ‘steer-by-wire’ én ‘drive-by-wire’. Dus er is geen fysieke connectie tussen het stuurwiel en de voorwielen of tussen het ‘gaspedaal’ en de motoren. Uiteraard is ‘brake-by-wire’ ook aanwezig, waarbij er geen directe verbinding is tussen de rembediening en de remmen. In plaats daarvan is er een yoke (zo klein stuurwiel dat niet rond is) waarmee je gas kunt geven en kunt sturen,
Waarom wil Renault de pedalen weghalen?
Nu is dat eigenlijk niet direct een nieuw idee. Voor mindervaliden bestaan er al mogelijkheden waarbij men met het stuurwiel kan gas geven. Maar waarom doet Renault dit? Volgens de Renault designbaas: ‘Het is iets dat veel ruimte vrijmaakt in het interieur en iets waar we naar kijken en onderzoeken voor toekomstige auto’s, maar het is niet zo eenvoudig om zoiets innovatiefs zo snel in een productieauto te stoppen.’
Lees ook: Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor
Dit betekent dus niet dat we binnenkort al Renaults kunnen verwachten zonder pedalen en met alleen een yoke. Nu auto’s grotendeels elektrisch gaan worden, zijn ontwerpers en ingenieurs ineens helemaal vrij om een auto te ontwerpen. Ja, je hebt nog wel een grote accu (die altijd tussen de wielen komt te liggen), maar een grote verbrandingsmotor, uitlaat of versnellingsbak die veel ruimte innemen, heb je niet meer. Ook koeling en brandstoftank zijn geen issue meer Dus dat het anders gaat worden, is zeker.
SKF heeft met Bertone in 2000 een concept Drive By Wire auto ontwikkeld en gebouwd met “Steer By Wire, Brake By Wire, Clutch By Wire”.
De concept auto, FILO genoemd, werd op Geneve autoshow 2001 gepresenteerd. Kijk gewoon op internet.
Euuh…pedalen (meervoud) wegdoen. Ok, maar wat met remmen? Ook met je handen? Ze zullen het druk krijgen…
Bijna alle reaguurders op deze site hebben dezelfde kut instelling. Toen ik dit las wist ik precies wat er in de reacties zou staan.
Tja, wat zal er allemaal nog veranderen, heel veel dus, alles is maar tijdelijk, net als ons leven hier, alles is vergankelijk…
Maar iets in mij zegt dat dingen weglaten (in dit geval pedalen) een kostenbesparing is voor de fabrikanten.
Een voordeel voor hun.
Al die veranderingen zorgen er wel voor dat we zeer vlug met iets ouds en achterhaald rond rijden
Hetzelfde nu met overgang van ICE naar BEV.
Als overheden dan beginnen met dat ouds plat te belasten en zelfs te verbieden om op vele plaatsen nog te komen is wel spijtig.
Voorts zet het mensen tegen mekaar op met pro en contra’s, zo is op den duur de EV rijder tegen ICE rijder of omgekeerd.
Dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Ik vind het ook niet eerlijk als je een auto koopt de spelregels steeds veranderen tijdens de gebruiksduur.
Je mag (veel) belasting betalen maar hebt geleidelijk en uiteindelijk een beperking in gebruik.
Zo verplicht men mensen iets nieuws te kopen terwijl huidige wagen nog goed is en indertijd legaal gekocht is.
Kunnen we het nog absurde hebben?
Iets dat in dienst is moet zijn hele looptijd 100% inzetbaar blijven, punt uit!
Ach ja in een vliegtuig geef je ook gas met je handen. Ik merk dat ik ouder word door bij een artikel als dit te denken “voor mij hoeft dit niet zo nodig…”
Pedalen nemen veel plaats in? Ik heb 3 pedalen en een zee van ruimte in een auto van net geen 5 meter lang.
En koeling is geen issue bij elektrische auto’s? Net bij EV’s is koeling van immens belang. Als de accu te warm wordt ontploft die. Veel succes in je EV zonder koeling.
Destijds was ik op zoek naar een nieuwe auto en mijn oog was gevallen op een Audi S6 Station. Ik ben totaal afgeknapt op het ontbreken van bedieningsknoppen.
Veel knoppen in auto’s zien op logische plekken die je intuïtief kan vinden, touchscreen werkt nadelig met sommige functies.
Fly by wire is inmiddels gemeengoed in moderne vliegtuigen. Toch neemt in vliegtuigen het aantal fysieke knopjes nu juist niet af en wel vanwege de veiligheid!
Dat geeft mij te denken over hoe autofabrikanten hierover denken.
Geef mij maar knopjes.
Op een Honda motorfiets met gecombineerd remsysteem (achter remt automatisch een beetje mee als je voor remt, met de hand dus) werkt het ook prima; ik zou niet weten waarom het op/voor een auto niet zou kunnen werken,