![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/01/renault-filante-concept-blauw-2025-zijkant-rechts-achter-schuin.jpg)
Tegenwoordig zien we dat fabrikanten veel onderdelen weghalen die we tot voor kort behielden. Denk aan de richtingaanwijzers, lichtknopjes of transmissiebediening. Ook dat zit bij sommige auto’s verstopt. Bij Renault gaan ze een stap verder en kijken ze of ze de pedalen kunnen weglaten. Natuurlijk, het geeft iets meer beenruimte, maar zijn juist die pedalen niet ideaal om in een auto te kunnen rijden? We snappen dat fabrikanten graag dingen weghalen, maar is dit niet iets te enthousiast?
Als je kijkt naar de auto-interieurs van nu en die van ongeveer twintig jaar geleden, zal je zijn opgevallen dat er weliswaar (veel) meer functies zijn, maar dat het interieur veel opgeruimder is. Alle functies zitten nu in één of meerdere schermen. Logisch, want er zijn tegenwoordig zoveel functies dat je meer knopjes zou hebben dan in de Pontiac Firebird Michael Knight (inderdaad, KITT), maar zoals gezegd is Renault aan het kijken wat er nog meer weg kan.
Ze zijn heel erg serieus
En ze zijn bloedserieus over het weghalen van de pedalen. Dat laat Sandeep Bhambra weten aan TopGear. Maiore is de baas van Renault Advanced Design en zou dus een hoop moeten weten. Nu zou je kunnen denken dat ze Tesla achterna gaan. De Cybercab heeft immers geen pedalen of stuurwiel, omdat die auto volledig door software wordt bestuurd. Nee, in de Renaults zonder gespedaal kun je gas geven met je handen.
![Renault Filante concept (2025) blauw interieur zonder pedalen](https://media.1815.io/topgear/i/width=1024&height=576/2025/02/renault-filante-concept-geen-pedalen-2025.jpg)
Renault heeft een voorbeeld gegeven in de Renault Filante conceptauto hoe dat eruit zou kunnen zien. Het is een ‘steer-by-wire’ én ‘drive-by-wire’. Dus er is geen fysieke connectie tussen het stuurwiel en de voorwielen of tussen het ‘gaspedaal’ en de motoren. Uiteraard is ‘brake-by-wire’ ook aanwezig, waarbij er geen directe verbinding is tussen de rembediening en de remmen. In plaats daarvan is er een yoke (zo klein stuurwiel dat niet rond is) waarmee je gas kunt geven en kunt sturen,
Waarom wil Renault de pedalen weghalen?
Nu is dat eigenlijk niet direct een nieuw idee. Voor mindervaliden bestaan er al mogelijkheden waarbij men met het stuurwiel kan gas geven. Maar waarom doet Renault dit? Volgens de Renault designbaas: ‘Het is iets dat veel ruimte vrijmaakt in het interieur en iets waar we naar kijken en onderzoeken voor toekomstige auto’s, maar het is niet zo eenvoudig om zoiets innovatiefs zo snel in een productieauto te stoppen.’
Lees ook: Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor
Dit betekent dus niet dat we binnenkort al Renaults kunnen verwachten zonder pedalen en met alleen een yoke. Nu auto’s grotendeels elektrisch gaan worden, zijn ontwerpers en ingenieurs ineens helemaal vrij om een auto te ontwerpen. Ja, je hebt nog wel een grote accu (die altijd tussen de wielen komt te liggen), maar een grote verbrandingsmotor, uitlaat of versnellingsbak die veel ruimte innemen, heb je niet meer. Ook koeling en brandstoftank zijn geen issue meer Dus dat het anders gaat worden, is zeker.
Euclides heeft op 11 februari 2025 geschreven:
Fly by wire is inmiddels gemeengoed in moderne vliegtuigen. Toch neemt in vliegtuigen het aantal fysieke knopjes nu juist niet af en wel vanwege de veiligheid!
Dat geeft mij te denken over hoe autofabrikanten hierover denken.
Geef mij maar knopjes.
Dave heeft op 11 februari 2025 geschreven:
Op een Honda motorfiets met gecombineerd remsysteem (achter remt automatisch een beetje mee als je voor remt, met de hand dus) werkt het ook prima; ik zou niet weten waarom het op/voor een auto niet zou kunnen werken,