Conceptcars horen van nature vooruit te denken, maar Peugeot vond onze ideale ‘emotionele steunbubbel’ al in 2000 uit. De Peugeot 607 Feline Concept groette de geboorte van een splinternieuw millennium op de Salon van Genève en deed dat met een nogal wezenloze grijns op het gezicht. Het was het begin van een nieuw grilledesign voor de firma. Waarmee ze meteen de weg plaveiden voor merken als BMW, dat de hele boel meteen maar op 11 zette. Goed, da’s een ander verhaal. Hij werd geflankeerd door twee bizar grote koplampen, die deden vermoeden dat ze een wedstrijdje ‘wie heeft de meeste lichtkracht?’ met de zon niet uit de weg zouden gaan.

In tegenstelling tot de meeste conceptcars, die onthuld worden om je te laten likkebaarden van een woest-aantrekkelijk model dat in de productiepraktijk nooit zo stijlvol blijkt te zijn, kwam de Peugeot 607 Feline een paar maanden nadat de 607 in de verkoop was gegaan pas onder het doek vandaan. Misschien waren de ontwerpers iets verlaat door een akelige millenniumbug – we zullen het nooit weten. Hij werd getoond naast de Paladine, een ander concept op 607-basis, nu in de vorm van een luxe limo.

De motor in de Peugeot 607 Feline

De Feline had de ES-motor van de Franse firma, een 2.946 cc grote V6 die oorspronkelijk met Renault was ontwikkeld en in 2000 door Porsche gekieteld werd tot 207 pk. Goh. Hij lag in lengterichting achter de handmatige vijfbak, om die extreme wiel-op-elke-hoek-look te krijgen die de auto zo’n uitgesproken en indrukwekkend sportieve stance geeft.

Een soort Franse Batmobile

Het genadeloos rode interieur was overwoekerd met leer, maar naar hedendaagse maatstaven verrassend minimalistisch – en vond portieren overbodig. Dat leverde wel wat probleempjes op met banale dingen als ‘in- en uitstappen’. Daar werd iets op gevonden doordat een deel van de carrosserie in de zijkanten verdween, de voorruit 50 centimeter naar voren over de motorkap schoof en de achterruit 12,5 centimeter achterwaarts gleed. De cabine leek regelrecht uit een Batman-film uit de jaren zestig te komen. De pedalen en het stuur waren verstelbaar voor de bestuurder. Er waren zelfs vakken waar je schoenen in pasten als je je bekleding niet vies wilde maken.

De Peugeot 607 Feline werd de RCZ – min of meer

Franse autofabrikanten hebben het lang volgehouden met grote dure sedans en eigenaardige sportauto’s, die gemeen hadden dat niemand ze ook echt wilde kopen. Het dichtstbij dat je bij deze tweezits 607-concept kon komen, was de RCZ. Dit was een kleiner, minder ambitieus maar behoorlijk vermakelijk 2+2’tje dat van 2009 tot 2015 te koop was. (In 2010 schopte ie het zelfs tot TG Coupé van het Jaar.)

Misschien suggereerde Peugeot met de twee 607-concepten in luxe en sportieve uitvoering wel dat je een auto moest kopen die dat allebei was. Met als duidelijke pointe dat de 607 die auto was. Helaas was het koperspubliek het weer eens niet met ze eens. Traditioneel zijn de enigen die grote Gallische slagschepen kopen de Franse regering en actiefilmregisseurs uit de jaren negentig. Wie weet wat er was gebeurd als de echte 607 de vorm van de Feline had aangenomen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)