Veel vermogen in een elektrische auto proppen, dat is niet lastig. Een ingenieur had in zijn pauze waarschijnlijk een technisch plan kunnen maken om deze auto 850 pk te geven voordat z’n koffie koud was. Zoveel vermogen heeft deze Peugeot E-208 GTi niet. En daar zijn we blij mee. In de eerste plaats omdat een hete hatchback juist zo leuk is, omdat je het vermogen in Nederland ook daadwerkelijk kwijt kunt zonder direct je rijbewijs in te hoeven leveren.

En in de tweede plaats omdat Peugeot deze moeite en budgetten heel duidelijk in iets anders heeft gestopt. Het merk had zich er gemakkelijk vanaf kunnen maken door extra vermogen in de 208 te proppen en er een GTi-label op te plakken, maar aan alle kanten blijkt dat de hardware grondig is aangepakt. De eerste volledig elektrische GTi van Peugeot lijkt een serieus feestnummer te zijn.

Hoogtepunten van de Peugeot E-208 GTi

  • Reïncarnatie van het GTi-label bij Peugeot
  • 280 pk op de voorwielen
  • Technisch vrijwel gelijk aan de Abarth 600e
  • Veel aanpassingen aan de hardware

Wat is er nieuw? En wat niet?

De Peugeot 208 is er al een tijdje, maar van deze generatie was er nooit een pittige versie. Er was lange tijd sprake van een aankomende ‘Peugeot Sport Engineered’-variant, maar uiteindelijk krijgt de 208 geen PSE-label, maar het klassieke GTi-label. Dit betekent ook dat Peugeot al na één auto stopt met de PSE-designatie. Misschien geen gek idee, want GTi heeft meer historische lading. Wel schept het meteen hoge verwachtingen, want er zijn een hoop fans van de GTi’tjes van Peugeot.

Deze fans zullen ongetwijfeld heel kritisch zijn op de Peugeot E-208 GTi. Op de eerste plek omdat ie wat zwaar is voor een sportieve hatchback in dit segment, zeker als je het vergelijkt met een oude GTi. Daar kan Peugeot weinig aan doen, want dat heb je nu eenmaal met batterijtechniek en veiligheidseisen. Om het gewicht te compenseren, krijgt de E-208 GTi gewoon wat extra vermogen. Het merk meldt trots dat elke pk 5,7 kilo voorttrekt.

De Peugeot krijgt min of meer dezelfde hardware mee als de Abarth 600e Scorpionissima. Logisch, want het Franse merk zit in hetzelfde concern als Fiat en Abarth. En het is goed nieuws, want net als Abarth mag Peugeot aan de slag met een mechanisch sperdifferentieel. Dit verdeelt de krachten van de elektromotor goed over de voorwielen, zodat er bij pittig uitaccelereren niet één wiel begint te roken en het andere niets doet. De meeste merken kiezen ervoor om dit met elektronica te regelen, maar bij deze Peugeot krijg je dus een echt sperdifferentieel. En ‘echt’ is altijd beter.

Specificaties van de Peugeot E-208 GTi

De gedeelde hardware met Abarth betekent dezelfde 280 pk en 345 Nm op de voorwielen. Bij Peugeot hebben ze gekozen voor iets vlottere acceleratie met een 0-naar-100-tijd van 5,7 seconden. Bij Abarth is dit 5,85 seconden. Je ziet ook meteen waar ze dit vandaan hebben gehaald: de topsnelheid van de E-208 GTi is 180 km/u en die van de Abarth is 200 km/u. Als je al het vermogen wilt loslaten, zet je ‘m in de Sport-modus, die ook alle assistenten uitzet.

Interessant is dat Peugeot de spoorbreedte aan de voorzijde met 56 millimeter vergrootte en achter met 27 millimeter. De dempers, veren en bumpstops zijn aangepakt en daardoor staat de E-208 GTi een fijne 30 millimeter lager bij de grond. De stabilisatoren zijn aangepakt en er zitten grotere 355-millimeter remmen onder de auto. Die zitten verstopt onder de nieuwe (en zeer coole) velgen.

Om even aan te geven hoe sportief Peugeots ambities zijn: de auto staat op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Dat is hetzelfde schoeisel als bijvoorbeeld een Porsche 911 GT2 RS draagt. Dit betekent wel dat je moet investeren in winterbanden (of all-seasons) voor bij guur weer, want in dat soort omstandigheden zijn dit geen fijne banden.

Wat is de actieradius van de Peugeot E-208 GTi?

De Peugeot E-208 GTi krijgt een 54-kWh accu mee. Voor deze sportieve versie heeft Peugeot de koeling aangepast, zodat de auto hogere prestaties kan blijven leveren zonder dat de accu het halverwege het circuit opgeeft. Met deze accu – onder de voorwaarde dat je normaal rijdt, en niet als een doorsnee GTi-bestuurder – moet je 350 kilometer bereik kunnen halen. Snelladen mag met 100 kW, zodat je in 30 minuten terug naar 80 procent lading kan. De auto krijgt een V2L-functie, dus je kunt er ook andere dingen mee opladen.

Het interieur

Hier maakt Peugeot zich er ook niet vanaf met een GTi-sticker op het dashboard. Het merk gaat in de weer met een lap alcantara om het stuur en het dashboard te bekleden. Er zijn sportstoelen en zelfs nieuwe dikkere vloermatten. Dat laatste klinkt onbenullig, maar blijkbaar voorziet Peugeot dat de E-208 GTi een echt verzamelobject wordt en daarom een heel lange tijd goed moet blijven. Dus ook de vloermatten. Ook leuk: het tapijt is felrood, net als bij de GTi’s van weleer.

Wat is de prijs?

De prijs van de Peugeot E-208 GTi is nog niet bekend. We weten dat de Abarth 600e Scorpionissima minimaal 45.990 euro moet kosten. Het is wat lastig in te schatten of de GTi duurder of goedkoper zal worden, maar we verwachten dat de prijs in Nederland rond de 45.000 euro zal uitkomen. Dat is veel geld voor 350 kilometer actieradius, maar je krijgt er wel serieus speelgoed voor terug.

Wanneer komt de Peugeot E-208 GTi?

De Peugeot E-208 GTi is onthuld tijdens de 24 Uur van Le Mans 2025. Peugeot doet mee met deze langeafstandsrace, dus het was een mooie gelegenheid. Het merk verklapt nog niet wanneer de GTi daadwerkelijk in productie gaat. De hardware is niet nieuw, dus in theorie kunnen ze de productie snel opstarten. Wordt voorlopig nog even vervolgd…

Wat zijn de alternatieven?

  • Abarth 600e (zelfde auto, andere styling)
  • Polestar 2 (ook geënt op rijplezier)
  • Mini Cooper Electric JCW (dit kan nog weleens een leuke dubbeltest worden)
  • Volkswagen Polo GTI (ongeveer zelfde prijs, maar dan benzine)

Bekijk hier de onthulling terug

3 reacties op “Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)”

  1. Mij vinde grote blij Gti , geen grote blij elektrisch.

    280 kamelen wel grote blij, hoe blij tüter?

  2. Allemaal leuk en aardig maar in zo.n auto hoort een benzinemotor. Dit is geen GTI. Ze plakken overal een GTI badge op. Net zoals Porsche sommige elektrieke mobielen ook van een “Turbo” logo voorziet. Belachelijk. Er komt nooit meer een 205 GTI 1.9. Dat was een raket,een kart. Was ooit de trotse eigenaar van zo.n kanon. Dat in de tijd van de Golf 2 GTI en de Kadett/ Astra GSI. Die gasten keken alleen maar naar de achterbumperd van de 205.. Ik had er een fijne Sebring uitlaat onderzitten. Mooie tijden. Heb een met m.n stomme harses verkocht. Nu nog ziek van. Al die zogenaamde elektrieke GTI,s,Turbo.s en andere valse intercoolers kunnen me gestolen blijven. Ik rijd nu een C30 T5 met een heerlijke 5 pitter en die blijf ik rijden tot de laatste druppel olie uit de aardkorst is gewonnen. Elektrisch is allen m.n tandenborstel.

  3. Uhm, Stellantis, 280pk, mechanisch super: ziet de auteur hier de Alfa Junior Veloce helemaal over het hoofd als “zelfde auto, andere styling”?

Geef een reactie

(verplicht)