Peugeot is bezig met een grote opfrisbeurt in het assortiment. Elk telg van de familie moet de ‘klauwen’ als voor- en achterlicht hebben, net zoals de 9X8 hypercar het heeft. De kleine hatchback is nu aan de beurt. Bij de nieuwe Peugeot 208 is er ook een mild-hybrid aandrijflijn toegevoegd.

Peugeot bouwt meteen twee mild hybride versies, één met 100 pk en één met 136 pk. Verder zijn de twee gelijk. In beide gevallen krijg je een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zes versnellingen en een batterij die oplaadt tijdens het rijden en remmen (dus zonder stekker). Volgens Peugeot zou je in stedelijk gebied de helft van de tijd op elektriciteit kunnen rijden.

Wat maakt de Peugeot e-208 bijzonder?

De buitenkant heeft wat veranderingen gekregen. We noemden de kop- en achterlampen al. Voorop zijn de lichtbundels verder naar de hoeken geplaatst zodat de 208 ‘breder en robuuster lijkt’. Daarnaast loopt de grille geleidelijk over in de carrosserie. Wat daarbij helpt, is dat de spikkeltjes in het rooster altijd de carrosseriekleur dragen. De nieuwe 208 staat trouwens op 16- of 17-inch wielen met het Peugeot-logo op de wielbout geplakt.

Peugeot e-208 (2023) schuin voor

De nieuwe Peugeot e-208 is er in drie uitvoeringen: Allure, Active en GT. Inderdaad, een uitvoering meer voor ons dan de vorige keer. In de goedkoopste versie is een bestuurdersdisplay van 3,5-inch. De andere twee krijgen een scherm van 10 inch groot. In de GT is dat scherm standaard het nieuwe 3D-beeld. Het middenscherm is in de Allure en Active 7-inch en in de GT 10-inch. Je maakt het touchscreen in het midden wakker door er met drie vingers op te tikken. Want met één of twee vingers is zo onhandig, toch?

Specificaties van de nieuwe Peugeot 208 en e-208

We stipten de hybride versies al even aan. Nu door naar de ouderwetse verbrandingsmotoren die dus 208 willen worden genoemd, niet e-208. Er ligt altijd een 1,2-liter driecilindermotortje in die 75 pk of 100 pk produceert. In de variant met 75 pk moet je het doen met vijf versnellingen en de sterkere versie krijgt één versnelling meer. Schakelen moet je trouwens altijd zelf doen in de 208 met verbrandingsmotor.

Door naar de elektrische variant. Die geniet nog steeds van het geüpgraded pakket van de vorige 208. Dat wil zeggen dat er de 51-kWh batterij uit de e-308 in ligt die zorgt voor een actieradius van 400 kilometer. Ook het vermogen blijft hetzelfde op 156 pk. Opladen gaat nog steeds binnen 25 minuten van 20 naar 80 procent met een lader die 100 kW aan kan.

Prijzen van de hatchback

Prijzen van de e-208 zijn er helaas nog niet. Die zullen waarschijnlijk richting de opening van de verkoop in november van dit jaar bekend worden gemaakt. Toen de vorige e-208 nieuw was, betaalde je voor de elektrische Allure 36.250 euro en voor de elektrische GT 39.050 euro. Nu ben je voor de benzineversies tussen de 24.050 euro en 30.050 euro kwijt. De gefacelifte 208 zal ongeveer hetzelfde van je vragen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)