We hebben al een tijdje weinig vernomen rondom de verbanning van de verbrandingsmotor in nieuwe auto’s. Gelukkig is daar de Poolse Minister van Klimaat, Anna Moskwa. Zij wil tegen de regels van de Europese Unie vechten door de EU voor het gerecht te slepen. Polen is namelijk tegen de verbanning van de verbrandingsmotor en tegen de voorstellen uit het Fit for 55-pakket.

In dit pakket stelt de EU voor hoe de CO2-uitstoot in Europa tegen 2030 met 55 procent gedaald moet zijn. Een van de voorstellen is het verbannen van de verkoop van nieuwe auto’s en andere voertuigen met alleen een verbrandingsmotor, in 2035. Volgens Moskwa is er niet genoeg onderzoek gedaan naar de consequenties voor de automarkt, maar ook op maatschappelijk niveau.

De Poolse minister over de plannen

‘We gaan hier niet mee akkoord en ook niet met andere documenten uit het Fit for 55-pakket. We brengen dit naar het Hof van Justitie van de Europese Unie’, zegt de minister bij de Poolse radiozender Radio Zet. De minister hoopt dat andere landen haar volgen en steun zullen bieden. ‘We komen ergens in de komende dagen met een motie’, voegt ze nog toe.

Eerder was Polen één van de landen die samen met Duitsland tegen de verbanning van de verbrandingsmotor optrok. De andere landen zijn Tsjechië, Italië, Roemenië, Hongarije en Slowakije. Naar aanleiding daarvan heeft de Europese Commissie in ieder geval besloten om de verkoop van nieuwe auto’s op eFuels toe te staan. Nederland gaat vooralsnog mee met de plannen van de EU. In België wil de Minister van Mobiliteit, de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbannen in 2027.

12 reacties op “Polen sleept de EU voor de rechter voor de verbanning van de verbrandingsmotor in 2035”

  1. Gelukkig toch nog een minister die niet meegaat in de hysterie van alledag.
    NL zal niet meedoen , wil het braafste jongetje blijven uiteraard. Ik hoop dat andere regeringsleiders ballen tonen en meegaan met deze poolse topper

    • Deze minister werkte eerst voor PKN, het grootste Poolse oliebedrijf. 3x raden waarom ze nu deze uitspraken doet.

  2. NL zal wel weer voor zijn, dat verbaast me niets.
    Fransje Timmermansje zit er niet voor niets
    Maar de halve EU is dus tegen, als je de lijst zo leest, waaronder dus een paar grotere landen.

    De EU, is dat niet die groep die met een prive-jet of dikke auto naar het werk gaat, afwisselend in Brussel of Straatsburg, en beslist dat het gepeupel meer moet fietsen naar het werk ?
    Echt supergeloofwaardig . .

    • Zo’n Niels die precies de dingen over de EU opschrijft wat een hele collectie bots van het Internet Research Agency -dat andere bedrijfje van Prigozhin- ook op Twitter gooit. Wat moeten we daar weer van denken?

      • Simpel Kees. Dat er verschillende landen zijn die er belang bij hebben om onrust te kweken in Westerse landen. De meest beproefde methode is om via sociale media in de breedste zin onderbuikgevoelens aan te wakkeren. Dus zorgen ze met al hun trollen en bots ervoor dat we met anti overheid berichten en reacties overspoeld worden. Dat leverde 4 jaar geleden een grote overwinning voor FvD op in de 1e kamer en nu voor BBB. Daardoor is het land moeilijker te besturen en dat is het doel van Poetin/China/Iran/NoordKorea.

  3. Heel juist, is een wet die gestemd is om de Chineese industrie te ondersteunen, zij en de (groene) ministers die hun zakken vullen met steekpenningen, zijn de enige die hiervan profiteren. Hou de verbrandingsmotor, werk aan een Europees waterstofoplossing en verban de vervuilende elektrische wagen lobby en hun batterijen uit Europa.

    • Het zou prettig zijn als jullie ingrijpen bij dit soort nepnieuws. De “groene” ministers krijgen geen steekpenningen uit China. Dit soort leugens hebben hier niets te zoeken.

      • Dit dus. De invasie van Chinese producten is al erg genoeg maar dit soort nepargumenten helpt niet om dit te voorkomen. We moeten als EU samen een vuist maken tegen China want dat is een heel eng land.

      • Tsja, dan ga je dus dood door verstikking.

        Uitlaatgassen zitten vol zware metalen, stikstofoxide en fijnstof. Zeker in de winters en bij korte ritjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *