TopGear stapt net uit de nieuwe Polestar 1. Binnenkort lees je in ons magazine het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Polestar 1
Locatie: Costa Brava, Spanje
Weersomstandigheden: Lekker zonnig
Wat is de Polestar 1 precies?
Het is het eerste model van Volvo’s nieuwe spruit Polestar. Het performance-merk weekt zich lost van het moederbedrijf en gaat eigenhandig (deels-)elektrische snelle auto’s bouwen. Het eerste product, de Polestar 1 met 600 pk en 1.000 Nm, wordt in een oplage van slechts 1.500 exemplaren gebouwd. En het is een vreemd ding.
De Polestar 1 is geen raceauto, maar de volledige koets is wel van koolstofvezel. De dempers zijn niet adaptief of met lucht gevuld; je stelt ze in met een draaiknop óp de dempers (inderdaad, zoals bij een raceauto) en het vermogen gaat voornamelijk naar de voorwielen. Hij staat op het onderstel van de Volvo V90, maar dan met een 200 millimeter korte wielbasis en kortere overhangen.
De koets is door al dat koolstofvezel 45 procent stijver dan die van de V90. Volledig elektrisch rijdt de Polestar 1 zo’n 150 kilometer ver. Een 2,0-liter viercilinder is goed voor ongeveer de andere helft van het vermogen. Oh, de remmen komen trouwens van Akebono, de partij die het stopspul maakte voor de McLaren P1.
Leuk, en hoe rijdt de Polestar 1?
Het samenspel tussen controle en comfort is fenomenaal. Hij helt licht over en geeft zo perfect aan hoever je van de grens van zijn kunnen verwijderd bent. De dempers drukken progressief samen en rekken zich soepel weer uit. De balans en controle over de carrosserie is daardoor stukken beter dan je zou verwachten van een auto die 2.350 kilo weegt.
Joachim Rydholm, de Chief Development Engineer van de Polestar 1, testte 80 instellingen voor de voorste dempers en nog eens 115 instellingen voor de achterste. De wegligging is dus geen gelukstreffer. De Polestar 1 zweeft niet zo als een Bentley dat doet, je bent meer verbonden met de auto dan in de meeste GT’s. Hij voelt meer aan als een BMW 8-serie, maar dan iets zachtaardiger.
Het stuurwiel had iets meer gevoel kunnen geven, maar de Polestar 1 stuurt direct. Jij draait, hij gaat. De brede banden (275 vóór en 295 achter) helpen hierbij. De auto zal sneller onder- dan oversturen. Zeker als je in de bochten op het gas gaat.
En de aandrijflijn?
In de elektrische modus voelt de Polestar 1 al krachtig en alert. De topsnelheid zonder verbrandingsmotor is 150 km/u. De 0-100-tijd zit rond de 4 seconden. Je gaat er geen Tesla mee verslaan in een rechte lijn, maar de tijd dat we een dergelijke sprinttijd als ‘langzaam’ zullen bestempelen, is nog lang niet aangebroken. Het geluid van de motor zorgt niet voor kippenvel, maar bovenin de toeren geeft de viercilinder een diepe grom.
Lees onze volledige rijtest van de Polestar 1 in TopGear Magazine 171; vanaf 18 juli in de winkel.
Boudewijn heeft op 25 september 2019 geschreven:
Top auto
Joey heeft op 21 juni 2019 geschreven:
Ik heb elke keer het gevoel dat ik naar een Audi kijk op die foto’s van de voorkant…