De eerste auto van Polestar die vanuit de fabriek al geen achterruit heeft, komt eraan. Je hebt in ieder geval geen last meer van iemands verkeerd afgestelde koplampen in de binnenspiegel. Overigens zit er op de plek van de binnenspiegel wel een schermpje waardoor je met een camera achteruit kunt kijken. Vandaag maakt het zustermerk van Volvo bekend wat de Nederlandse prijs is van de Polestar 4.
Nog even over die achteruitkijkcamera tijdens het rijden. Als je genoeg hebt van het beeld áchter de auto, dan kun je overschakelen naar een cameraatje die gericht staat op de passagiers achterin. Wat je dan ziet, zijn waarschijnlijk onderuitgezakte kinders die verveeld naar hun smartphone staren. Zo kun je dus alles zien wat je met een binnenspiegel ook zou zien.
Wat kost de nieuwe Polestar in Nederland?
Goed, je kwam voor de prijs van de Polestar 4. Voor de versie met één motor en achterwielaandrijving betaal je zowel in Nederland als in België minimaal 64.800 euro. Wil je een extra elektromotor en vierwielaandrijving, dan ben je minimaal 72.800 euro kwijt in Nederland en België. Daarmee komt de Polestar 4 qua prijs tussen de 2 (minimaal 51.200 euro) en de 3 (minimaal 89.900 euro) te zitten.
De goedkoopste Polestar 4 moet het doen met 272 pk en 343 Nm. Binnen 7,1 seconden zit je vanuit stilstand aan de 100 km/u en de topsnelheid ligt op 200 km/u. Doe je wat rustiger aan, dan kun je 610 kilometer ver komen dankzij een 100-kWh batterij met 400 volt. Opladen kan tot 200 kW en binnen een half uur moet je van 10 naar 80 procent vol kunnen laden
De versie met twee motoren heeft dezelfde batterij maar komt een stukje minder ver, tot 580 kilometer om precies te zijn. Daarvoor krijg je wat meer vermogen terug. De Dual Motor-versie heeft 544 pk en 686 Nm in zijn mars. Hij is daardoor bijna de helft sneller dan zijn broertje met één motor. In 3,8 seconden moet je van 0 naar 100 km/u kunnen. De topsnelheid blijft wel 200 km/u.
Wanneer komt de Polestar 4 naar Nederland?
Ergens in augustus van dit jaar hoopt Polestar te beginnen met leveringen van de 4. Genoeg tijd dus nog om te kiezen uit verschillende extraatjes, zoals 21- of 22-inch wielen en Brembo-remmen met vier zuigers. Ook kun je je in die tijd afvragen of je stevig genoeg in je schoenen staat om ‘Swedish Gold’-afwerking van de remmen, gordels en ventieldopjes aan te laten meten.
Henkie heeft op 31 januari 2024 geschreven:
Reteduur voor een Chinese auto in een zweeds velletje.