Het lekkere aan een jong automerk is dat er geen erfgoed is om rekening mee te houden. Je hoeft dus geen bestaande modelnaam in leven te houden, en dat houdt het overzichtelijk. De afsplitsing van Volvo begon dus netjes bij de Polestar 1, ging door naar de Polestar 2 en na de aankondigingen van nummertje 3 en 4 is hier de Polestar 5 – en dat wordt er wel eentje om in de gaten te houden.
De nieuwe Polestar 5 wordt een vierdeurs sedan met 884 pk en 900 Nm. In de krachtigste specificatie, tenminste. Wie een auto zoekt waar ook de beginnend bestuurders van het gezin in kunnen rijden zonder zichzelf van een talud te lanceren, zal er een minder krachtige versie komen. Hopen we. En zo niet schijnen die auto’s uit Zweden redelijk veilig te zijn.
De Polestar 5 is nog niet onthuld
De Polestar 5 was al te zien voor het publiek van Goodwood Festival of Speed, maar dan gewikkeld in een Jon Olsson-achtige camouflage. Als je een idee wilt van hoe de auto er in het echt uit komt te zien, moet je even naar de Precept kijken. De Polestar 3 en de Polestar 4 zullen dezelfde verse ontwerptaal tonen als ze straks volledig onthuld worden.
De nieuwe aandrijflijn draait op 800 volt, net als die van de Porsche Taycan. Het vermogen komt van twee elektromotoren, eentje tussen de voorwielen en de andere tussen de achterwielen. Voor de Polestar 5 maakt het merk gebruik van ‘gelijmd aluminium’-techniek, wat een werkwijze is die we bijvoorbeeld zagen in de lichtgewicht Lotus Elise.
In 2024 staat de lancering van de Polestar 5 gepland. Een prijsindicatie is er nog niet.
Reacties