
Het lekkere aan een jong automerk is dat er geen erfgoed is om rekening mee te houden. Je hoeft dus geen bestaande modelnaam in leven te houden, en dat houdt het overzichtelijk. De afsplitsing van Volvo begon dus netjes bij de Polestar 1, ging door naar de Polestar 2 en na de aankondigingen van nummertje 3 en 4 is hier de Polestar 5 – en dat wordt er wel eentje om in de gaten te houden.
De nieuwe Polestar 5 wordt een vierdeurs sedan met 884 pk en 900 Nm. In de krachtigste specificatie, tenminste. Wie een auto zoekt waar ook de beginnend bestuurders van het gezin in kunnen rijden zonder zichzelf van een talud te lanceren, zal er een minder krachtige versie komen. Hopen we. En zo niet schijnen die auto’s uit Zweden redelijk veilig te zijn.
De Polestar 5 is nog niet onthuld
De Polestar 5 was al te zien voor het publiek van Goodwood Festival of Speed, maar dan gewikkeld in een Jon Olsson-achtige camouflage. Als je een idee wilt van hoe de auto er in het echt uit komt te zien, moet je even naar de Precept kijken. De Polestar 3 en de Polestar 4 zullen dezelfde verse ontwerptaal tonen als ze straks volledig onthuld worden.
De nieuwe aandrijflijn draait op 800 volt, net als die van de Porsche Taycan. Het vermogen komt van twee elektromotoren, eentje tussen de voorwielen en de andere tussen de achterwielen. Voor de Polestar 5 maakt het merk gebruik van ‘gelijmd aluminium’-techniek, wat een werkwijze is die we bijvoorbeeld zagen in de lichtgewicht Lotus Elise.
In 2024 staat de lancering van de Polestar 5 gepland. Een prijsindicatie is er nog niet.
Meer van TopGear


Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar
