
Het lekkere aan een jong automerk is dat er geen erfgoed is om rekening mee te houden. Je hoeft dus geen bestaande modelnaam in leven te houden, en dat houdt het overzichtelijk. De afsplitsing van Volvo begon dus netjes bij de Polestar 1, ging door naar de Polestar 2 en na de aankondigingen van nummertje 3 en 4 is hier de Polestar 5 – en dat wordt er wel eentje om in de gaten te houden.
De nieuwe Polestar 5 wordt een vierdeurs sedan met 884 pk en 900 Nm. In de krachtigste specificatie, tenminste. Wie een auto zoekt waar ook de beginnend bestuurders van het gezin in kunnen rijden zonder zichzelf van een talud te lanceren, zal er een minder krachtige versie komen. Hopen we. En zo niet schijnen die auto’s uit Zweden redelijk veilig te zijn.
De Polestar 5 is nog niet onthuld
De Polestar 5 was al te zien voor het publiek van Goodwood Festival of Speed, maar dan gewikkeld in een Jon Olsson-achtige camouflage. Als je een idee wilt van hoe de auto er in het echt uit komt te zien, moet je even naar de Precept kijken. De Polestar 3 en de Polestar 4 zullen dezelfde verse ontwerptaal tonen als ze straks volledig onthuld worden.
De nieuwe aandrijflijn draait op 800 volt, net als die van de Porsche Taycan. Het vermogen komt van twee elektromotoren, eentje tussen de voorwielen en de andere tussen de achterwielen. Voor de Polestar 5 maakt het merk gebruik van ‘gelijmd aluminium’-techniek, wat een werkwijze is die we bijvoorbeeld zagen in de lichtgewicht Lotus Elise.
In 2024 staat de lancering van de Polestar 5 gepland. Een prijsindicatie is er nog niet.
Meer van TopGear


Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)
