
Aanschouw de Polestar Precept. Het is de minst Volvo-achtige Polestar tot nu toe, en de meest Thunberg-vriendelijke. Volvo lanceerde Polestar met een plug-in hybride, maar de toekomst is elektrisch. En de focus van Polestar ligt verder dan de techniek van de auto’s. Specificaties van de aandrijflijn verklappen de Zweden niet, maar ze beloven dat het concept niet onrealistisch is.
De wielbasis van meer dan drie meter komt overeen met die van een Mercedes S-klasse en de flinke hoeveelheid ruimte betekent plek voor een hoop batterijen. De speciale composieten in de Polestar Precept drukken het gewicht met 50 procent en het plastic afval met 80 procent. De stoelen zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, de hoofdsteunen zijn van kurkvinyl en de tapijten waren ooit visnetten.
‘De Precept is een toonbeeld van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt’, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘De auto is het antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom van een verre toekomst, de Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe we innovaties gaan toepassen om onze impact op het milieu te verlagen.’
Een grille ontbreekt op de Polestar Precept, want in diens plaats komt er een SmartZone, een plek met allerlei sensoren en radars – uiteraard zodat de auto straks zelfstandig kan rijden. Ook krijgt de Precept een voorspoiler die lijkt op de zogeheten S-duct van de Ferrari 488 Pista. De aerodynamica is gunstig voor zowel snelheid als de actieradius. Camera’s nemen de functie van de spiegels over, wat ook maar goed is met zo’n gesloten achterkant.
Het interieur is minimalistisch en net als een ander bekend elektrisch merk plaatst Polestar een groot scherm in het midden. In het geval van de Precept meet het scherm 15 inch. Achter het stuur geeft een display informatie over het rijden. Sensoren volgen de ogen van de bestuurder om de juiste gegevens te tonen. In maart toont Polestar de auto in het echt en hopelijk horen we dan meer over productieplannen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

De nieuwste Polestar heet Polestar 7, en die simpele naam is eigenlijk heel verwarrend

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien
