
‘We willen geen kopie maken van een Porsche, bijvoorbeeld. We willen ons eigen ding doen’, vertelt Joakim Rydholm, hoofd chassisontwikkeling bij Polestar. Dat lijkt redelijk te lukken met de Polestar 3, de eerste SUV van het merk. De nieuwe auto staat op het platform van de verstandige Volvo XC90, maar Polestar geeft wel een eigen draai aan zijn SUV door hem een stuk speelser te maken.
De volledig elektrische Polestar 3 krijgt drie elektromotoren. Om zuinig te rijden, gebruikt de auto alleen de voorste motor bij normaal weggedrag. Zodra de auto merkt dat je tractie verliest, springen de andere elektromotoren bij. En dat is niet alleen voor de veiligheid. ‘Op het ijs en in de sneeuw heb jij de volledige controle en kun je met hem spelen’, zegt Rydholm tegen TopGear.
Geen driftmodus, maar gewoon ESC uitzetten
De Polestar topman kent ons en jullie erg goed: ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden. Ik denk dat dat belangrijk is voor de TopGear-lezers om te weten.’ Er zit echter wel een waarschuwing aan vast: ‘Als je van driften een wedstrijdje maakt, moet je de Polestar 3 niet kopen!’
Het is grappig om te zien dat Polestar steeds meer afstand neemt van Volvo. De Polestar 1 leek nog verdacht veel op een Volvo, maar de nieuwste modellen onderscheiden zich al meer. Ook de filosofie is duidelijk anders. Volvo kwam als eerste automerk met de boodschap dat ze alle auto’s gingen begrenzen op 180 km/u, maar Polestar focust zich liever op rijplezier.
Het driften is wel anders
Driften in een elektrische auto vereist wat aanpassingsvermogen volgens Rydholm: ‘Vroeger kon je de achterkant laten uitbreken en tegensturen om de auto te balanceren. Als je tegenstuurt [in een EV red.], denken de koppelverdeler en ESC dat je in de richting wilt waarin je stuurt, en stopt het [systeem] je drift. Dus jij moet gaan veranderen.’
Meer van TopGear


De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

VIDEO: Hoe rijdt de Polestar 3 en is het de beste Polestar tot nu toe?

Polestar 3 (prototype) review: Is de SUV van Polestar het wachten waard?

Dit is de nieuwe Polestar 3, de eerste SUV van het merk

De bijzondere reden waarom Volvo-zustermerk Polestar jarenlang een verkoopverbod had in Frankrijk

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
