‘We willen geen kopie maken van een Porsche, bijvoorbeeld. We willen ons eigen ding doen’, vertelt Joakim Rydholm, hoofd chassisontwikkeling bij Polestar. Dat lijkt redelijk te lukken met de Polestar 3, de eerste SUV van het merk. De nieuwe auto staat op het platform van de verstandige Volvo XC90, maar Polestar geeft wel een eigen draai aan zijn SUV door hem een stuk speelser te maken.
De volledig elektrische Polestar 3 krijgt drie elektromotoren. Om zuinig te rijden, gebruikt de auto alleen de voorste motor bij normaal weggedrag. Zodra de auto merkt dat je tractie verliest, springen de andere elektromotoren bij. En dat is niet alleen voor de veiligheid. ‘Op het ijs en in de sneeuw heb jij de volledige controle en kun je met hem spelen’, zegt Rydholm tegen TopGear.
Geen driftmodus, maar gewoon ESC uitzetten
De Polestar topman kent ons en jullie erg goed: ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden. Ik denk dat dat belangrijk is voor de TopGear-lezers om te weten.’ Er zit echter wel een waarschuwing aan vast: ‘Als je van driften een wedstrijdje maakt, moet je de Polestar 3 niet kopen!’
Het is grappig om te zien dat Polestar steeds meer afstand neemt van Volvo. De Polestar 1 leek nog verdacht veel op een Volvo, maar de nieuwste modellen onderscheiden zich al meer. Ook de filosofie is duidelijk anders. Volvo kwam als eerste automerk met de boodschap dat ze alle auto’s gingen begrenzen op 180 km/u, maar Polestar focust zich liever op rijplezier.
Het driften is wel anders
Driften in een elektrische auto vereist wat aanpassingsvermogen volgens Rydholm: ‘Vroeger kon je de achterkant laten uitbreken en tegensturen om de auto te balanceren. Als je tegenstuurt [in een EV red.], denken de koppelverdeler en ESC dat je in de richting wilt waarin je stuurt, en stopt het [systeem] je drift. Dus jij moet gaan veranderen.’
Reacties