
‘We willen geen kopie maken van een Porsche, bijvoorbeeld. We willen ons eigen ding doen’, vertelt Joakim Rydholm, hoofd chassisontwikkeling bij Polestar. Dat lijkt redelijk te lukken met de Polestar 3, de eerste SUV van het merk. De nieuwe auto staat op het platform van de verstandige Volvo XC90, maar Polestar geeft wel een eigen draai aan zijn SUV door hem een stuk speelser te maken.
De volledig elektrische Polestar 3 krijgt drie elektromotoren. Om zuinig te rijden, gebruikt de auto alleen de voorste motor bij normaal weggedrag. Zodra de auto merkt dat je tractie verliest, springen de andere elektromotoren bij. En dat is niet alleen voor de veiligheid. ‘Op het ijs en in de sneeuw heb jij de volledige controle en kun je met hem spelen’, zegt Rydholm tegen TopGear.
Geen driftmodus, maar gewoon ESC uitzetten
De Polestar topman kent ons en jullie erg goed: ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden. Ik denk dat dat belangrijk is voor de TopGear-lezers om te weten.’ Er zit echter wel een waarschuwing aan vast: ‘Als je van driften een wedstrijdje maakt, moet je de Polestar 3 niet kopen!’
Het is grappig om te zien dat Polestar steeds meer afstand neemt van Volvo. De Polestar 1 leek nog verdacht veel op een Volvo, maar de nieuwste modellen onderscheiden zich al meer. Ook de filosofie is duidelijk anders. Volvo kwam als eerste automerk met de boodschap dat ze alle auto’s gingen begrenzen op 180 km/u, maar Polestar focust zich liever op rijplezier.
Het driften is wel anders
Driften in een elektrische auto vereist wat aanpassingsvermogen volgens Rydholm: ‘Vroeger kon je de achterkant laten uitbreken en tegensturen om de auto te balanceren. Als je tegenstuurt [in een EV red.], denken de koppelverdeler en ESC dat je in de richting wilt waarin je stuurt, en stopt het [systeem] je drift. Dus jij moet gaan veranderen.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

VIDEO: Hoe rijdt de Polestar 3 en is het de beste Polestar tot nu toe?

Polestar 3 (prototype) review: Is de SUV van Polestar het wachten waard?

Dit is de nieuwe Polestar 3, de eerste SUV van het merk

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
