
‘We willen geen kopie maken van een Porsche, bijvoorbeeld. We willen ons eigen ding doen’, vertelt Joakim Rydholm, hoofd chassisontwikkeling bij Polestar. Dat lijkt redelijk te lukken met de Polestar 3, de eerste SUV van het merk. De nieuwe auto staat op het platform van de verstandige Volvo XC90, maar Polestar geeft wel een eigen draai aan zijn SUV door hem een stuk speelser te maken.
De volledig elektrische Polestar 3 krijgt drie elektromotoren. Om zuinig te rijden, gebruikt de auto alleen de voorste motor bij normaal weggedrag. Zodra de auto merkt dat je tractie verliest, springen de andere elektromotoren bij. En dat is niet alleen voor de veiligheid. ‘Op het ijs en in de sneeuw heb jij de volledige controle en kun je met hem spelen’, zegt Rydholm tegen TopGear.
Geen driftmodus, maar gewoon ESC uitzetten
De Polestar topman kent ons en jullie erg goed: ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden. Ik denk dat dat belangrijk is voor de TopGear-lezers om te weten.’ Er zit echter wel een waarschuwing aan vast: ‘Als je van driften een wedstrijdje maakt, moet je de Polestar 3 niet kopen!’
Het is grappig om te zien dat Polestar steeds meer afstand neemt van Volvo. De Polestar 1 leek nog verdacht veel op een Volvo, maar de nieuwste modellen onderscheiden zich al meer. Ook de filosofie is duidelijk anders. Volvo kwam als eerste automerk met de boodschap dat ze alle auto’s gingen begrenzen op 180 km/u, maar Polestar focust zich liever op rijplezier.
Het driften is wel anders
Driften in een elektrische auto vereist wat aanpassingsvermogen volgens Rydholm: ‘Vroeger kon je de achterkant laten uitbreken en tegensturen om de auto te balanceren. Als je tegenstuurt [in een EV red.], denken de koppelverdeler en ESC dat je in de richting wilt waarin je stuurt, en stopt het [systeem] je drift. Dus jij moet gaan veranderen.’
Meer van TopGear


De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

VIDEO: Hoe rijdt de Polestar 3 en is het de beste Polestar tot nu toe?

Polestar 3 (prototype) review: Is de SUV van Polestar het wachten waard?

Dit is de nieuwe Polestar 3, de eerste SUV van het merk

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
