We zijn inmiddels wel bekend met Polestar toch? Het begon ooit als een snelle uitvoering van normale Volvo’s, vervolgens ging het merk zelf auto’s maken. Ondanks dat het een eigen merk is, is er natuurlijk altijd een band met Volvo. Een ding is wel heel erg raar: je kon Polestar in tegenstelling tot Volvo niet kopen in Frankrijk. Daar komt nu dan eindelijk verandering in.

Nu komt het wel vaker voor dat een bepaald merk wél leverbaar is in het ene Europese land, maar niet in het andere. Zo kunnen wij wel de Lancia Ypsilon krijgen, maar in Portugal of Denemarken blijven ze van dit stijlvolle kleintje verstoken. Met elektrische auto’s komt het ook voor dat Nederland en Noorwegen voorrang krijgen, vanwege enorme fiscale voordelen en een mogelijk grote afzetmarkt.

Maar hoe zit het dan met Polestar in Frankrijk?

Nou, het is niet dat de markt er nog niet klaar voor was. Het is ook niet zo dat Polestars onevenredig duur zouden worden. Nee, de reden dat Polestars niet in Frankrijk verkocht mochten worden is het logo van Polestar, dat zou te veel lijken op dat van Citroën. Ja, wij zagen het ook niet meteen, maar volgens Citroën lijkt het logo er heel erg veel op én lift Polestar zo mee op het succes van Citroën. Althans, dat was de verklaring.

Het Citroën-logo (oud en nieuw)

Nu is het niet zo dat dat ze bij Citroën echt boos zijn op Polestar en echt bang zijn dat klanten de merken verwarren. Het is net als met het ene liedje dat net te veel lijkt op het andere liedje. Als er procentueel veel overlap is, gaan de advocaten van het merk aan de slag. De rechter stelde hen gewoon in het gelijk waardoor Polestar een tijd lang geen auto’s mocht verkopen. Daarnaast moest Polestar 150.000 euro betalen aan Citroën. Hopelijk gebruiken ze dat geld voor het jaarlijkse personeelsfeestje.

Polestar Logo
Voor alle duidelijkheid: dit is geen Citroën-logo (maar van Polestar)

Is het gek dat het niet heel erg duidelijk is?

Het grappige is dat wij het logo niet snel verwarren met dat van Citroën. Er zijn wel gelijkenissen, maar hoe de tekens gearrangeerd staan, maakt een groot verschil. Om in muziektermen te spreken, het is net dat gedoe met Blurred Lines en de Marvin Gaye-familie die het heel erg vonden lijken op Got To Give It Up. In technische zin lijkt het teveel erop, terwijl iedereen het verschil kan horen. Het maakt nu overigens niet meer uit, Citroën heeft intussen een nieuw logo:

Citroën C3 Aircross Hybrid 2025 review: detail logo grille

Lees ook: Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Het grappige is, gek genoeg lijkt het Polestar-logo wel behoorlijk op het logo van DS Automobiles. Dat is het luxemerk van Citroën. Daar hebben voorlopig nog niemand over gehoord. Voor Polestar maakt het niet uit, die zijn al lang blij dat ze hun auto’s kunnen verkopen in Frankrijk. Het is het 28e land waar je de auto’s kunt bestellen. Op dit moment staan de (onlangs opgefriste) Polestar 2, Polestar 3 en Polestar 4 in de Franse prijslijsten.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear