
Hier kon je op wachten: nadat Porsche de 718 Boxster introduceerde, krijgt de Cayman nu dezelfde makeover. Met een nieuwe naam, een paar styling-updates, een aangepast onderstel en bovenal twee nieuwe viercilinder turbo-boxermotoren.
Voor het eerst staat de Cayman op één lijn met de Boxster en krijgt hij dus geen extra pk's. Dat betekent dat je ook in de standaard 718-met-dak een 2,0-liter motor met 300 pk vindt, en dat je een upgrade naar 2,5 liter en 350 pk krijgt als je voor een Cayman S kiest. Beide zijn 25 pk sterker dan hun voorgangers en bieden je de keus uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps PDK-transmissie.
De prestaties zijn identiek aan die van de Boxster: een 718 Cayman met PDK en Sport Chrono doet de 0-100 in 4,7 seconden, terwijl een S met dezelfde setup slechts 4,2 seconden nodig heeft. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u. Het verbruik? Dat is flink gedaald: de zuinigste Cayman haalt nu 5,7 l/100 km.
Met stijvere ophanging, dikkere stabilisatoren en een 10 procent kortere stuurratio zou de 718 Cayman weer een stukje kwieker moeten zijn dan voorheen. De standaard uitvoering kreeg de remmen van de vorige S toegewezen, terwijl de S nu de remklauwen van de 911 gebruikt in combinatie met 6 millimeter dikkere schijven. Je kunt uiteraard kiezen voor allerlei elektronische hulpjes, zoals een elektronisch differentieel, adaptieve PASM-dempers (en een 10 of 20 millimeter lager onderstel) en het Sport Chrono-pakket met verschillende rij-modi.
De uitsmijter: voor het eerst is de Cayman nu goedkoper dan de Boxster. Dat zou tien jaar geleden ook al logisch zijn geweest, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. In Nederland stap je vanaf 65.700 euro in een 718 Cayman met handbak; de prijzen van de S beginnen bij 80.900 euro voor een versie met PDK.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen
