
Hier kon je op wachten: nadat Porsche de 718 Boxster introduceerde, krijgt de Cayman nu dezelfde makeover. Met een nieuwe naam, een paar styling-updates, een aangepast onderstel en bovenal twee nieuwe viercilinder turbo-boxermotoren.
Voor het eerst staat de Cayman op één lijn met de Boxster en krijgt hij dus geen extra pk's. Dat betekent dat je ook in de standaard 718-met-dak een 2,0-liter motor met 300 pk vindt, en dat je een upgrade naar 2,5 liter en 350 pk krijgt als je voor een Cayman S kiest. Beide zijn 25 pk sterker dan hun voorgangers en bieden je de keus uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps PDK-transmissie.
De prestaties zijn identiek aan die van de Boxster: een 718 Cayman met PDK en Sport Chrono doet de 0-100 in 4,7 seconden, terwijl een S met dezelfde setup slechts 4,2 seconden nodig heeft. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u. Het verbruik? Dat is flink gedaald: de zuinigste Cayman haalt nu 5,7 l/100 km.
Met stijvere ophanging, dikkere stabilisatoren en een 10 procent kortere stuurratio zou de 718 Cayman weer een stukje kwieker moeten zijn dan voorheen. De standaard uitvoering kreeg de remmen van de vorige S toegewezen, terwijl de S nu de remklauwen van de 911 gebruikt in combinatie met 6 millimeter dikkere schijven. Je kunt uiteraard kiezen voor allerlei elektronische hulpjes, zoals een elektronisch differentieel, adaptieve PASM-dempers (en een 10 of 20 millimeter lager onderstel) en het Sport Chrono-pakket met verschillende rij-modi.
De uitsmijter: voor het eerst is de Cayman nu goedkoper dan de Boxster. Dat zou tien jaar geleden ook al logisch zijn geweest, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. In Nederland stap je vanaf 65.700 euro in een 718 Cayman met handbak; de prijzen van de S beginnen bij 80.900 euro voor een versie met PDK.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Pijnlijk: mensen willen massaal EasyPark opzeggen na grove prijsverhoging

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)
