
Hier kon je op wachten: nadat Porsche de 718 Boxster introduceerde, krijgt de Cayman nu dezelfde makeover. Met een nieuwe naam, een paar styling-updates, een aangepast onderstel en bovenal twee nieuwe viercilinder turbo-boxermotoren.
Voor het eerst staat de Cayman op één lijn met de Boxster en krijgt hij dus geen extra pk's. Dat betekent dat je ook in de standaard 718-met-dak een 2,0-liter motor met 300 pk vindt, en dat je een upgrade naar 2,5 liter en 350 pk krijgt als je voor een Cayman S kiest. Beide zijn 25 pk sterker dan hun voorgangers en bieden je de keus uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps PDK-transmissie.
De prestaties zijn identiek aan die van de Boxster: een 718 Cayman met PDK en Sport Chrono doet de 0-100 in 4,7 seconden, terwijl een S met dezelfde setup slechts 4,2 seconden nodig heeft. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u. Het verbruik? Dat is flink gedaald: de zuinigste Cayman haalt nu 5,7 l/100 km.
Met stijvere ophanging, dikkere stabilisatoren en een 10 procent kortere stuurratio zou de 718 Cayman weer een stukje kwieker moeten zijn dan voorheen. De standaard uitvoering kreeg de remmen van de vorige S toegewezen, terwijl de S nu de remklauwen van de 911 gebruikt in combinatie met 6 millimeter dikkere schijven. Je kunt uiteraard kiezen voor allerlei elektronische hulpjes, zoals een elektronisch differentieel, adaptieve PASM-dempers (en een 10 of 20 millimeter lager onderstel) en het Sport Chrono-pakket met verschillende rij-modi.
De uitsmijter: voor het eerst is de Cayman nu goedkoper dan de Boxster. Dat zou tien jaar geleden ook al logisch zijn geweest, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. In Nederland stap je vanaf 65.700 euro in een 718 Cayman met handbak; de prijzen van de S beginnen bij 80.900 euro voor een versie met PDK.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
