
Hier kon je op wachten: nadat Porsche de 718 Boxster introduceerde, krijgt de Cayman nu dezelfde makeover. Met een nieuwe naam, een paar styling-updates, een aangepast onderstel en bovenal twee nieuwe viercilinder turbo-boxermotoren.
Voor het eerst staat de Cayman op één lijn met de Boxster en krijgt hij dus geen extra pk's. Dat betekent dat je ook in de standaard 718-met-dak een 2,0-liter motor met 300 pk vindt, en dat je een upgrade naar 2,5 liter en 350 pk krijgt als je voor een Cayman S kiest. Beide zijn 25 pk sterker dan hun voorgangers en bieden je de keus uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps PDK-transmissie.
De prestaties zijn identiek aan die van de Boxster: een 718 Cayman met PDK en Sport Chrono doet de 0-100 in 4,7 seconden, terwijl een S met dezelfde setup slechts 4,2 seconden nodig heeft. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u. Het verbruik? Dat is flink gedaald: de zuinigste Cayman haalt nu 5,7 l/100 km.
Met stijvere ophanging, dikkere stabilisatoren en een 10 procent kortere stuurratio zou de 718 Cayman weer een stukje kwieker moeten zijn dan voorheen. De standaard uitvoering kreeg de remmen van de vorige S toegewezen, terwijl de S nu de remklauwen van de 911 gebruikt in combinatie met 6 millimeter dikkere schijven. Je kunt uiteraard kiezen voor allerlei elektronische hulpjes, zoals een elektronisch differentieel, adaptieve PASM-dempers (en een 10 of 20 millimeter lager onderstel) en het Sport Chrono-pakket met verschillende rij-modi.
De uitsmijter: voor het eerst is de Cayman nu goedkoper dan de Boxster. Dat zou tien jaar geleden ook al logisch zijn geweest, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. In Nederland stap je vanaf 65.700 euro in een 718 Cayman met handbak; de prijzen van de S beginnen bij 80.900 euro voor een versie met PDK.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
