Porsche kon niet rekenen op veel sympathie toen het merk de 718-naam terugbracht in de Cayman. Niet vanwege het eren van de oude racer, maar om het feit dat de Cayman een viercilinder kreeg. Later zette Porsche dit recht met een boxer met zes cilinders, maar dat hadden er zomaar twee meer kunnen zijn. Een medewerker van Porsche maakt bekend dat het merk werkte aan een achtcilinder boxermotor.

Dat blijkt uit een interview van The Intercooler met Marcos Marques. Hij is de manager van het eFuels-project binnen Porsche. Wanneer hij wordt gevraagd naar de keuze voor de viercilinder, begint Marques met politiek correcte antwoorden, maar later begint hij over de ontwikkeling van de Cayman. ‘Van origine was het [de Porsche Cayman] een groter project’, zegt Marques.

Hij zegt ook dat de viercilinder eigenlijk bedoeld was voor een andere auto. Wat had er dan in het ‘grote project’ voor de Cayman gelegen? Juist, een 5,0-liter achtcilinder boxermotor met twee turbo’s. Stel je dat toch eens voor. En het bleef niet alleen bij het idee van de achtcilinder. Porsche bouwde de motor en gebruikte hem in combinatie met het platform van de Cayman. De testauto zou zelfs duizenden testkilometers hebben gereden in Weissach.

Specificaties van de Porsche achtcilinder boxermotor

Marques geeft zelfs de opgegeven specificaties. Porsche zou 760 pk en 1.000 Nm aan koppel uit de achtcilinder boxermotor halen. Daarnaast zou ie een handbak hebben en moet de rode lijn op 9.000 tpm liggen. De zescilinder boxers uit de huidige Cayman GT4 RS en 911 GT3 RS zouden jaloers opkijken van die vermogenscijfers. Overigens is hij nog niet zo sterk als de 918 Spyder. De hybride V8-motor van die auto produceert 887 pk en 1.279 Nm.

Waarom stopte Porsche met de achtcilinder boxermotor?

Marques heeft de speciale Cayman met zijn eigen ogen ogen gezien en met zijn oren gehoord. Volgens hem was het een ‘krankzinnige auto die geweldig klonk’. Waarom bouw hem dan in vredesnaam niet? Volgens Marques was de timing niet goed.

‘We zijn in de basis een engineeringbedrijf en we zoeken altijd naar nieuwe antwoorden, andere oplossingen en soms zijn die antwoorden niet nodig op dat moment, maar dat maakt allemaal onderdeel uit van het proces’, zegt de projectmanager. Misschien dat het naderende einde van verbrandingsmotoren een goede reden is om alsnog een gelimiteerde oplage aan te bieden?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)