Gisteren werd in het VK aangekondigd dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 verboden wordt. Eveneens gisteren bevestigde Porsche aan TopGear dat de 4,0-liter zescilinder boxermotor die ze zojuist terug hebben gezet in de 718 Boxster en Cayman nog zeker zes jaar mag blijven. Vind je het goed als we een taartje eten?

Waarom zoveel lof voor de Porsche 718 met zescilinder?

Het was een van de mooiere ommezwaaien uit de recente autogeschiedenis. Porsche luisterde naar de boze tongen die de nieuwe viercilinder boxermotor in de 718 maar niks vonden en gaf de nieuwe 718 GTS 4.0 een getemde versie van de zescilinder uit de GT4. In gesprek met Frank-Steffen Walliser en Sebastian Oettel, de mannen die de 718- en 911-productlijnen leiden, kwamen we erachter dat het niet om een tijdelijke reprise gaat. Ondanks eerdere berichten dat de gehele 718-lijn binnen afzienbare tijd enkel nog elektrisch zou worden.

De huidige generatie Porsche 718 blijft nog sowieso tot 2024 bestaan, zo bevestigt Oettel. En de 4,0-liter zescilinder mag blijven zolang de regels het toelaten. Dat betekent dat hij het in ieder geval tot halverwege dit decennium moet kunnen redden. Of nog langer als ze er genoeg moeite in willen steken. Porsche heeft er kennelijk vertrouwen in dat hun geplande elektrische auto’s de CO2-cijfers van de flat-six voldoende kunnen compenseren. Fabrikanten moeten op dat vlak immers aan steeds strengere gemiddelden voldoen.

Wanneer komen de elektrische 718 Cayman en Boxster dan?

Net als veel van zijn concurrenten weet Porsche nog niet precies wanneer ze vol op deze hoek van de markt gaan inzetten. Oettel denkt zelfs dat er eerder een elektrische 911 komt dan een elektrische 718.

En er is nog meer nieuws. De nieuwe 718 GTS werd onlangs aangekondigd met enkel een handgeschakelde zesbak, maar daar komt begin 2021 een zeventraps PDK bij. Die versie zal vervolgens onmiddellijk de verkopen domineren. Verrassend: ook de Cayman GT4 en 718 Spyder, auto’s die altijd streng handgeschakeld waren, krijgen rond die tijd de PDK-optie. Porsche is niet bang om zo af en toe eens stevig van richting te veranderen, blijkt maar weer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)