01. De motor in de Porsche 911 992 is heftig herzien

Bedank de nieuwe uitstoot-eisen en de WLTP hiervoor. Een nieuw inlaatsysteem, piëzo-injectoren, een nieuwe uitlaat met partikelfilter, een verplaatste intercooler en verbeterde turbo’s lagen op de 3,0-liter zescilinder boxermotor te wachten in de fabriek. De motor ligt gelukkig (of gelukkig? Hm, ja, we denken van wel) nog altijd achterin. De manier waarop het blok in de carrosserie is bevestigd, is wel verbeterd. Het geheel is hierdoor stijver. Vooral de cabriolet zal hiervan profiteren.

02. Geen smalle 911’s meer

Alle Carrera’s krijgen het brede plaatwerk van de GTS en de vierwielaandrijvers. Dus geen smalle 911’s meer. Verder zijn de wielen qua diameter niet meer gelijk. De Porsche 911 992 Carrera S krijgt voorop 20 inch en achterop 21 inch. De spoorbreedte vóór groeide met 40 millimeter ten opzichte van de 991.

03. De Porsche 911 992 is nog altijd snel

De Elfer is niet immuun voor steeds krachtiger wordende greep van de emissie-eisen – maar gelukkig uit dat zich niet in minder vermogen. De standaard Carrera zal 450 pk krijgen; dat is 30 pk meer dan de instapper nu heeft, en net zoveel als de huidige GTS. Van 0 naar 100 gaat ie met gemak in minder dan 4 seconden. Een top van boven de 300 km/u zou eenvoudig haalbaar moeten zijn.

04. De achttrapsautomaat uit de Panamera

De oude zeventraps PDK verdwijnt. De achttraps PDK uit de Panamera mag schakelen in de nieuwe Porsche 911 992. De extra versnelling is niet het grote verhaal – het gaat vooral om de ruimte voor een elektromotor. Ja, de nieuwe 911 komt er sowieso ook als hybride.

05. De Porsche 911 992 GT3 RS krijgt misschien een turbo

Uiteraard komt er een Porsche 911 992 GT3, én een RS-variant. Porsche houdt de lippen stijf op elkaar, maar volgens hardnekkige geruchten wordt deze versie nu voor het eerst niet ontzien in de turbo-terreur. Een hybride Carrera kan puristen al droevig maken, maar een turbo-GT3 stuurt ze regelrecht een depressie in. Eentje waar je niet snel uitkomt. Behalve misschien als het blok alsnog 9.000 tpm draait.

06. Geen autonome systemen

Rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol en een optionele nachtcamera zul je nog wel tegenkomen op de Porsche 911 992. Maar niet veel meer dan dat. Volgens August Achleitner, chef 911 bij Porsche, zal de Elfer een van de laatste auto’s zijn die autonoom gaat rijden. En als het zover is, zal er altijd een uit-knop zijn.

07. Speciale modus voor nat wegdek

Door het lage gewicht en de brede banden is Porsche nu genoodzaakt een Wet-stand toe te voegen aan de rij-modi. Er was geen regen tijdens onze passagiersrit in San Francisco. De nieuwe 992 voelde net zo wendbaar aan als de oude (of zelfs wendbaarder). In november wordt het doek van de nieuwe Porsche 911 992 getrokken tijdens de Los Angeles Auto Show.

Reacties

  • AutoDataNet heeft op 25 oktober 2018 geschreven:

    Ik kijk er naar uit!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)