Langzaam maar zeker breidt Porsche het modelgamma van de 911 uit. Waar we bij de 997, 991 en 992 (zo heten de voorgaande generaties) telkens een bepaalde aanpak zagen, is dat bij deze facelift van de 992 (992.2 voor intimi) iets anders. Die werd geïntroduceerd als Carrera en Carrera GTS. Daarna kwamen de Carrera T en GT3. Opvallend, want het een van de populairste smaakjes was altijd de Carrera S en die was er nog niet. Nu dus wel, want dit is de Porsche 911 Carrera S. Op papier lijkt het de ideale 911 te zijn.
Qua positie zit de 911 Carrera S tussen de gewone Carrera (394 pk) en Carrera GTS (541 pk) in. De 911 Carrera S heeft in basis dezelfde 3,0-liter zescilinder boxermotor als voorheen, maar Porsche heeft nieuwe turbo’s gemonteerd en de koeling aanzienlijk verbeterd. Het maximumvermogen bedraagt maar liefst 480 pk. Daarmee zit de 911 Carrera S al heel erg dicht tegen de 911 GT3 (510 pk) aan. Qua koppel zit de Carrera S zelfs boven: 530 Nm. Ondanks de extra power moet de Carrera zuiniger zijn dan voorheen.
Prestaties Porsche 911 Carrera S
De Carrera S wordt vooralsnog geleverd met achterwielaandrijving en een achttraps PDK-automaat. Daardoor kun je in 3,3 seconden naar de 100 km/u sprinten. Dat is een halve tel sneller dan zijn voorganger. De S moet een topsnelheid halen van 308 km/u, even snel als het oude model. Standaard heeft de Carrera S de remmen van de GTS, zodat je ook op tijd tot stilstand komt. Of de handbak terugkeert, weten we niet.
Porsche benoemt vierwielaandrijving nog niet, maar gezien de populariteit van de Carrera 4S-modellen van voorheen zou het ons verbazen als deze niet gaan leveren. Naast de coupé is er ook een 911 Carrera S Cabriolet. Deze heeft een stoffen kap die je volledig elektrisch kunt bedienen. Qua extra meergewicht valt het mee: zo’n 70 kilo. Gezien de dimensie die open rijden biedt, eigenlijk altijd doen. Prestatiecijfers voor de Cabrio geeft Porsche niet, maar het zal marginaal langzamer zijn.
Completer dan de Carrera
Bij Porsche gaan ze de Carrera S aanzienlijk completer afleveren dan de gewone 911 Carrera. Voor items als 20-21 inch wielen, sportuitlaatsysteem, PTV+ en Matrix LED-lampen zijn standaard. Ook wel lekker is dat de Porsche 911 Carrera S meer configuratiemogelijkheden heeft dan welke 911 dan ook. Het leuke van de Carrera S is dat je hem zowel sportief als chic kunt aankleden. Bij een Carrera GTS bijvoorbeeld zit je vast aan de zwarte raamlijsten, terwijl je die bij de Carrera S in aluminium kunt bestellen.
Lees ook: Koop de GT3 snel nu nog het kan, over twee jaar kan het niet meer
Het is wel echt nerdlevel 911-configuratiewetenschap. Als je je Carrera S gaat configureren, check dan even goed of je de achterbank selecteert. Standaard krijg je die niet op de coupé, maar wel op de cabrio. Je kunt het echter kosteloos kiezen. Waarom dat zo omslachtig is, lees je in dit artikel waarin we uitleggen waarom de 911 geen achterbank meer heeft. De 911 Carrera S is per direct te bestellen. Als je nu een order tekent, staat jouw nieuwe 911 Carrera S in de lente van 2025 op gele platen.
Prijs Porsche 911 Carrera S en concurrentie
Prijzen zijn ook bekend van de nieuwe bestseller. De Porsche 911 Carrera S kost 218.395 euro. Als Cabriolet is deze 235.327 euro. In vergelijking met de concurrentie is dat vrij scherp. De BMW M4 CS (550 pk) kost 215.441 euro. Maar ja, dat is een (zeer) sportieve 4 Serie, terwijl de 911 van zichzelf al een sportwagen is.
Een Aston Martin Vantage is een stuk bruter en sneller en kost 281.255 euro. De Mercedes AMG GT 55 Coupé zit op 268.368 euro en de Maserati GranTurismo Modena kost 234.130. euro. Op de Aston na hebben die allemaal vierwielaandrijving. Gelukkig komt er ongetwijfeld een 911 Carrera 4S. Deze verwachten in de loop van het jaar.
Reacties