
Wat krijg je als je een F1 V6-motor kruist met een klassieke Porsche 911? Nee, het is geen flauwe papgrap. Toen Mercedes voor het eerst aankondigde dat ze de AMG One gingen maken, wisten we dat het niet de eerste keer was dat iemand een echte F1-motor in een straatauto legde. Dit is de bijzondere Lanzante 930 TAG Turbo, geïnspireerd door een project uit de jaren tachtig.
Het is een Porsche 911 Turbo van de 930-generatie, maar dan voorzien van een echte 1,5-liter V6-motor van TAG-Porsche. Geen replica-motor, maar een van de daadwerkelijke units die in de vroege jaren tachtig werd ontwikkeld. En dezelfde soort motor die Niki Lauda, Alain Prost en McLaren hielp om de F1-seizoenen van 1984 en 1985 te domineren.
McLaren zocht toentertijd een passend antwoord op de dominante motor van Renault uit 1982. Dus sloeg het merk de handen ineen met TAG en Porsche om een turbo-V6 te creëren. De creatieve brein achter deze unit was Hans Mezger, de legendarische ingenieur van Porsche die verantwoordelijk was voor enkele van de beste motoren ooit gebouwd.
In de jaren ’80 was er al een Porsche 911 met F1-motor
Deze motor werd toen getest in een 911 Turbo. Dit was een van de eerste straatauto’s met een V6-motor. Járen later inspireerde dit Dean Lanzante om zijn eigen versie te bouwen, en daarom zijn we hier. McLaren had nog elf motoren op voorraad liggen en verkocht deze Lanzante. Het bedrijf werkte samen met Cosworth om de 1,5-liter V6 in de 930 te krijgen en er werd een productie van 11 stuks gepland.
De auto op de foto’s is het zesde exemplaar dat klaar is. Deze heeft de V6-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed tijdens de GP van Frankrijk. Tijdens deze race viel Lauda uit door mankementen aan de versnellingsbak. Prost werd in deze race overigens derde en de schoonvader van Max Verstappen won de race in Frankrijk dat jaar.
Geen 1.000 pk meer
De F1-motor produceerde zo’n 1.000 pk, maar voor de Porsche werd het vermogen teruggebracht naar zo’n 500 pk. De toerenbegrenzer schrikt bij 9.000 tpm wakker en de topsnelheid is 320 km/u. De motor kreeg kleinere turbo’s en de versnellingsbak kreeg andere overbrengingen die beter waren voor straatgebruik. Ook is er een sperdifferentieel.
In de neus van de Porsche zit een radiateur omdat de motor niet luchtgekoeld, maar watergekoeld is. De Lanzante 930 staat op 17-inch RUF-wielen (in tegenstelling tot de Fuchs-velgen van de Turbo), en hoewel je het niet kunt zien zonder de motorkap te openen, is er een combinatie van aluminium en koolstofvezel gebruikt die 200 kilo van het gewicht snoepen.
Lanzante wil het interieur zo origineel mogelijk houden. Hoewel alle 11 exemplaren volledig uniek zullen zijn, zijn er beperkingen aan wat klanten kunnen kiezen. Je kunt alleen de kleuren kiezen die Porsche destijds aanbood. Wel is er een USB-poort verstopt in het interieur, maar er is bijvoorbeeld geen tractiecontrole. Helaas zijn alle exemplaren van de Porsche 911 met F1-motor al verkocht.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Cyberpunk 2077 wordt een serieus autospel

Man rijdt 1,2 miljoen kilometer met Porsche 911

Beroemde RWB-Porsche 911 te koop

Porsche 911 RSR 2.1 Turbo gaat onder de hamer

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
