Wat krijg je als je een F1 V6-motor kruist met een klassieke Porsche 911? Nee, het is geen flauwe papgrap. Toen Mercedes voor het eerst aankondigde dat ze de AMG One gingen maken, wisten we dat het niet de eerste keer was dat iemand een echte F1-motor in een straatauto legde. Dit is de bijzondere Lanzante 930 TAG Turbo, geĆÆnspireerd door een project uit de jaren tachtig.
Het is een Porsche 911 Turbo van de 930-generatie, maar dan voorzien van een echte 1,5-liter V6-motor van TAG-Porsche. Geen replica-motor, maar een van de daadwerkelijke units die in de vroege jaren tachtig werd ontwikkeld. En dezelfde soort motor die Niki Lauda, Alain Prost en McLaren hielp om de F1-seizoenen van 1984 en 1985 te domineren.
McLaren zocht toentertijd een passend antwoord op de dominante motor van Renault uit 1982. Dus sloeg het merk de handen ineen met TAG en Porsche om een āāturbo-V6 te creĆ«ren. De creatieve brein achter deze unit was Hans Mezger, de legendarische ingenieur van Porsche die verantwoordelijk was voor enkele van de beste motoren ooit gebouwd.
In de jaren ’80 was er al een Porsche 911 met F1-motor
Deze motor werd toen getest in een 911 Turbo. Dit was een van de eerste straatauto’s met een V6-motor. JĆ”ren later inspireerde dit Dean Lanzante om zijn eigen versie te bouwen, en daarom zijn we hier. McLaren had nog elf motoren op voorraad liggen en verkocht deze Lanzante. Het bedrijf werkte samen met Cosworth om de 1,5-liter V6 in de 930 te krijgen en er werd een productie van 11 stuks gepland.
De auto op de foto’s is het zesde exemplaar dat klaar is. Deze heeft de V6-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed tijdens de GP van Frankrijk. Tijdens deze race viel Lauda uit door mankementen aan de versnellingsbak. Prost werd in deze race overigens derde en de schoonvader van Max Verstappen won de race in Frankrijk dat jaar.
Geen 1.000 pk meer
De F1-motor produceerde zo’n 1.000 pk, maar voor de Porsche werd het vermogen teruggebracht naar zo’n 500 pk. De toerenbegrenzer schrikt bij 9.000 tpm wakker en de topsnelheid is 320 km/u. De motor kreeg kleinere turbo’s en de versnellingsbak kreeg andere overbrengingen die beter waren voor straatgebruik. Ook is er een sperdifferentieel.
In de neus van de Porsche zit een radiateur omdat de motor niet luchtgekoeld, maar watergekoeld is. De Lanzante 930 staat op 17-inch RUF-wielen (in tegenstelling tot de Fuchs-velgen van de Turbo), en hoewel je het niet kunt zien zonder de motorkap te openen, is er een combinatie van aluminium en koolstofvezel gebruikt die 200 kilo van het gewicht snoepen.
Lanzante wil het interieur zo origineel mogelijk houden. Hoewel alle 11 exemplaren volledig uniek zullen zijn, zijn er beperkingen aan wat klanten kunnen kiezen. Je kunt alleen de kleuren kiezen die Porsche destijds aanbood. Wel is er een USB-poort verstopt in het interieur, maar er is bijvoorbeeld geen tractiecontrole. Helaas zijn alle exemplaren van de Porsche 911 met F1-motor al verkocht.
Reacties