
Wat krijg je als je een F1 V6-motor kruist met een klassieke Porsche 911? Nee, het is geen flauwe papgrap. Toen Mercedes voor het eerst aankondigde dat ze de AMG One gingen maken, wisten we dat het niet de eerste keer was dat iemand een echte F1-motor in een straatauto legde. Dit is de bijzondere Lanzante 930 TAG Turbo, geïnspireerd door een project uit de jaren tachtig.
Het is een Porsche 911 Turbo van de 930-generatie, maar dan voorzien van een echte 1,5-liter V6-motor van TAG-Porsche. Geen replica-motor, maar een van de daadwerkelijke units die in de vroege jaren tachtig werd ontwikkeld. En dezelfde soort motor die Niki Lauda, Alain Prost en McLaren hielp om de F1-seizoenen van 1984 en 1985 te domineren.
McLaren zocht toentertijd een passend antwoord op de dominante motor van Renault uit 1982. Dus sloeg het merk de handen ineen met TAG en Porsche om een turbo-V6 te creëren. De creatieve brein achter deze unit was Hans Mezger, de legendarische ingenieur van Porsche die verantwoordelijk was voor enkele van de beste motoren ooit gebouwd.
In de jaren ’80 was er al een Porsche 911 met F1-motor
Deze motor werd toen getest in een 911 Turbo. Dit was een van de eerste straatauto’s met een V6-motor. Járen later inspireerde dit Dean Lanzante om zijn eigen versie te bouwen, en daarom zijn we hier. McLaren had nog elf motoren op voorraad liggen en verkocht deze Lanzante. Het bedrijf werkte samen met Cosworth om de 1,5-liter V6 in de 930 te krijgen en er werd een productie van 11 stuks gepland.
De auto op de foto’s is het zesde exemplaar dat klaar is. Deze heeft de V6-motor waarmee Niki Lauda in 1985 reed tijdens de GP van Frankrijk. Tijdens deze race viel Lauda uit door mankementen aan de versnellingsbak. Prost werd in deze race overigens derde en de schoonvader van Max Verstappen won de race in Frankrijk dat jaar.
Geen 1.000 pk meer
De F1-motor produceerde zo’n 1.000 pk, maar voor de Porsche werd het vermogen teruggebracht naar zo’n 500 pk. De toerenbegrenzer schrikt bij 9.000 tpm wakker en de topsnelheid is 320 km/u. De motor kreeg kleinere turbo’s en de versnellingsbak kreeg andere overbrengingen die beter waren voor straatgebruik. Ook is er een sperdifferentieel.
In de neus van de Porsche zit een radiateur omdat de motor niet luchtgekoeld, maar watergekoeld is. De Lanzante 930 staat op 17-inch RUF-wielen (in tegenstelling tot de Fuchs-velgen van de Turbo), en hoewel je het niet kunt zien zonder de motorkap te openen, is er een combinatie van aluminium en koolstofvezel gebruikt die 200 kilo van het gewicht snoepen.
Lanzante wil het interieur zo origineel mogelijk houden. Hoewel alle 11 exemplaren volledig uniek zullen zijn, zijn er beperkingen aan wat klanten kunnen kiezen. Je kunt alleen de kleuren kiezen die Porsche destijds aanbood. Wel is er een USB-poort verstopt in het interieur, maar er is bijvoorbeeld geen tractiecontrole. Helaas zijn alle exemplaren van de Porsche 911 met F1-motor al verkocht.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Cyberpunk 2077 wordt een serieus autospel

Man rijdt 1,2 miljoen kilometer met Porsche 911

Beroemde RWB-Porsche 911 te koop

Porsche 911 RSR 2.1 Turbo gaat onder de hamer

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
