Porsche 911 GT2 RS: 1e rij-indruk

We rijden op Silverstone in de nieuwe Nürburgring-recordhouder

Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS

Dit is niets minder dan de snelste productieauto rond de Nürburgring. Toevallig reden we op dezelfde dag van dat veel besproken record een Porsche 911 GT2 RS op Silverstone. Hier kun je de video vinden van die snelste ronde.

Terwijl de motor in de GT3 RS ademt zonder kunstmatige toevoegingen, heeft deze GT2 RS twee turbo’s. Maar dat betekent niet dat dit een GT3 RS met turbo’s is. We hebben nog nooit een turbomotor gereden die meer motorgeluid maakt dan deze. Of beter klinkt. Of in ieder geval zó anders is dan de motor waarop hij gebaseerd is.

Is het alleen maar blaffen en niet bijten?

Nee zeker niet, vorig jaar kwamen we in een Nissan GT-R uit Chapel en gingen we de Hanger Straight op. Toen tikten we bij het aanremmen voor de volgende bocht 241 km/u aan. In de GT2 RS kwamen we langzamer de bocht uit maar zagen we 259 km/u op de teller staan. Het meest opzienbare aan de acceleratie is dat hij net zo’n klap in je rug geeft bij 250 km/u als bij 130 km/u. De kracht die vrijkomt is meedogenloos en het geluid is dieper.

Van tevoren hadden we verwacht dat het onderstel van de Porsche 911 GT2 RS niet om zou kunnen gaan met de 750 nm aan koppel. Maar doordat de motor exact doet wat je rechtervoet hem opdraagt, krijg je snel vertrouwen in de auto. En dat voor een turbomotor. Het onderstel maakt de auto ook zeer behendig. Je voelt exact de de connectie tussen de besturing en de Michelin Cup 2-banden. De banden beginnen na een paar ronden wel tegen te sputteren door het enorme vermogen. Na ongeveer drie of vier ronden beginnen ze oververhit te raken en voel je een beetje onderstuur optreden.

Wat is jullie eerste indruk van de Porsche 911 GT2 RS?

De combinatie van de besturing, het vermogen en de communicatie tussen de auto en de bestuurder maken dit een sensationele auto. Een die veel scherper en meer bestuurbaar is dan hij eigenlijk zou moeten zijn. Je voelt ook totaal niet dat hij elektronische hulpmiddelen heeft, hij voelt eerder heerlijk mechanisch aan. Precies wat je wilt, dus. In TopGear Magazine nummer 151 lees je de volledige rijtest.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken