Dit is de interessantste auto die je bij de McLaren-dealer in Scottsdale kunt kopen. De Amerikaanse dealer verkoopt een Porsche 911 GT2 met ruim 700.000 euro aan modificaties.
Wat zit daar op het dak?
Een giga-luchthapper die doorloopt naar de motor. Want als een F1-auto er eentje heeft, zal het wel goed zijn. Toch? De glazen achterruit werd vervangen door een exemplaar van lexaan om ruimte te bieden aan de koolstofvezel slurf.
En verder?
Neem eerst maar een plaspauze. Dit gaat even duren. In een forumdraadje van 56 pagina’s staat het hele proces in detail besproken. In 2008 begon het project in Californië. De 3,8-liter boxermotor is een verzameling van RSR- en GT3-onderdelen met een topping van Garrett in de vorm van watergekoelde turbo’s.
Nog meer?
De gehele riolering is aangepast. Kijk maar even naar het brandstofsysteem in de kofferruimte voorin. Met normale brandstof zit je op 1.100 pk. Laat je de Porsche 911 GT2 RSR echter E85 slobberen (85 procent ethanol), dan krijg je te maken met 1.176 pk. Even voor je beeldvorming: een Koenigsegg Agera RS produceert exact hetzelfde aantal pk’s.
De synchromesh-ringen in de versnellingsbak zijn van staal, een lichtgewicht sperdifferentieel verdeelt het vermogen netjes over de achterwielen en het lichte vliegwiel laat de motor snel toeren maken. De halve wielophanging bestaat uit RSR-onderdelen en een vlakke koolstofvezel plaat aan de onderkant dirigeert de lucht richting de diffuser. Dit ding is serieus. Oh, en de bodykit bestaat uit kevlar.
Hoeveel pijn gaat mijn portemonnee lijden?
Omgerekend 266.000 euro. Maar dat is een schijntje, want de dealer beweert dat er meer dan 630.000 euro in zit. Volgens de bouwer spuwt de Porsche 911 GT2 RSR bij elke schakelbeweging vlammen naar achteren. Alleen dat is je nier wel waard.
Reacties